• Anonym

gömma pengar hemma?

Jag har jobbat hårt och sparat 120 000 kr under året.
    Det är pengar som jag tänker spara,och använda om jag blir sjuk under lång tid,eller till lägenhet.
    Jag tjänar inte så väldigt bra,men förra året jobbade jag över alla helger,därav sparpengarna.

Jag har dem på vanligt sparkonto på swebank men det känns inte tryggt.
    Ska jag förvara pengarna hemma?Jag vill komma åt dem vad som än händer,tex brand,krig mm?
    Vad är säkrast tror ni?Pengarna kommer att växa hela tiden för jag sparar,men nu framöver växer de mycket långsammare.

• Svar på tråden gömma pengar hemma?
  • Ruggugglan

Personligen skulle jag tycka att ett vanligt bankkonto är säkrare än att förvara pengarna hemma...

• Tow2Mater

Diversifiera brukar väl vara det allmänna rådet, dvs ha ett antal olika sparformer. Att spara sedlar hemma kan ju vara riskabelt i t ex en brand eller vid inbrott.

• Emmi27

Banken har försäkring så om banken skulle brinna ner så försvinner inte dina pengar. Däremot om DITT hus brann ner så får du ju ingenting. Krig känns väl lite att ta i..

• Anonym (burk)

Jag har 10.000 i en burk hemma som jag "gömt bort" som krispengar. Vill ha lite pengar som är mina som inte staten behöver veta om. De är lagligt tjänade, men att dom ska hålla koll på exakt allt jag äger vill jag inte. Mitt tips är att ta ut pengar då och då som vanliga kontantuttag på några 100-lappar och inte stora klumpsummor. Det kan verka misstänksamt hos banken.

• Ruggugglan
    Anonym (burk) skrev 2011-08-09 22:01:15 följande:
    Jag har 10.000 i en burk hemma som jag "gömt bort" som krispengar. Vill ha lite pengar som är mina som inte staten behöver veta om. De är lagligt tjänade, men att dom ska hålla koll på exakt allt jag äger vill jag inte. Mitt tips är att ta ut pengar då och då som vanliga kontantuttag på några 100-lappar och inte stora klumpsummor. Det kan verka misstänksamt hos banken.
    Misstänksamt för att man tar ut 120.000:- i en klumpsumma?
  • Anonym

Varför inte en del på sparkonto och en del i bankfack?

• Anonym (burk)

På min bank får man bara göra kontantuttag på 10.000. Annars måste man fylla i speciella formulär. Antar att det är för att de flesta inte köper något så dyrt kontant utom illegala varor.

• Ruggugglan
    Anonym (burk) skrev 2011-08-09 22:07:57 följande:
    På min bank får man bara göra kontantuttag på 10.000. Annars måste man fylla i speciella formulär. Antar att det är för att de flesta inte köper något så dyrt kontant utom illegala varor.
    Det har enbart att göra med risken för rån. Banker förvarar inte stora summor på plats och vill bli förvarnade om man vill ta ut en större summor.

Det är väldigt många som handlar kontant med de summorna. Nu för tiden är det väl dock vanligare med överföringar via konton. Men att ta ut 120.000:- gör inte en misstänkt för att handla illegalt
  • Emmi27

10.000 kan man ju ta ut i bankomaten även om det måste ske med ett visst mellanrum. Råkade min mamma göra en gång hahaha hon skulle ta ut 1000 kr men automathelvetet fortsatte att spotta ut sedlar, hon hade tryckt en nolla för mycket. Hoppsan.

• Anonym

Att ha pengarna på ett sparkonto är det absolut säkraste du kan göra! Det finns något som heter bankgaranti, så du riskerar inte att de "försvinner" om tex. banken skulle gå i konkurs.

Svar på tråden gömma pengar hemma?