• Anonym (Iq flodhäst)

Vad betyder mot förmodan?

Dum fråga men när man skriver eller säger "mot förmodan" menar man att "det kommer att hända" eller "det kommer inte att hända" ?

• Svar på tråden Vad betyder mot förmodan?
  • pluvdo

Det går emot vad man förmodar, alltså antar man att det inte kommer hända... Förmoda är väl typ tro eller så. Så mot förmodan - mot vad man tror...

• Kiiwii

Om det nu mot förmodan skulle hända = Om det nu ändå skulle hända

Blev du nåt klokare?

• Anonym (Iq flodhäst)
    pluvdo skrev 2011-08-09 22:57:02 följande:
    Det går emot vad man förmodar, alltså antar man att det inte kommer hända... Förmoda är väl typ tro eller så. Så mot förmodan - mot vad man tror...
    Så om man säger t ex: Om det mot förmodan skulle ta slut.... så menar man att man tror att det inte kommer att ta slut?
  • Anonym (Iq flodhäst)
    Kiiwii skrev 2011-08-09 22:58:08 följande:
    Om det nu mot förmodan skulle hända = Om det nu ändå skulle hända

Blev du nåt klokare?
    Näääe!
  • Betty Boop

Det betyder att det sannolikt INTE kommer att hända.

Tex. i en butik kan expediten säga:
    -Om denna fantastiska och hållbara produkt mot förmodan skulle gå sönder så får du en ny på garantin.

Eller:
    -Nisse är vegetarian. Skulle han mot för modan äta kött så skulle han få ont i magen. 

• MajaVira

"Om det mot förmodan skulle ta slut..."  = "jag tror inte att det kommer att ta slut, men om det gör det..."

• pluvdo
    Anonym (Iq flodhäst) skrev 2011-08-09 22:58:15 följande:
    Så om man säger t ex: Om det mot förmodan skulle ta slut.... så menar man att man tror att det inte kommer att ta slut?
    Ja, precis.
  • Betty Boop

Annat exempel:

Vi är gifta och kommer att leva tillsammans för evigt. Skulle vi mot förmodan skilja oss så delar vi våra tillgångar 50/50.

• Anonym (Iq flodhäst)

Jag fattar äntligen. Mot förmodan betyder att man inte tror vad-det-nu-är kommer att hända.

• pluvdo
    Anonym (Iq flodhäst) skrev 2011-08-09 23:08:04 följande:
    Jag fattar äntligen. Mot förmodan betyder att man inte tror vad-det-nu-är kommer att hända.
    Precis. Förmodar man något så tror/antar man det. Om något går MOT ens förmodan så innebär det att det går emot vad man tror/antar.
  • Betty Boop
    Anonym (Iq flodhäst) skrev 2011-08-09 23:08:04 följande:
  • Cancel

Om du mot förmodan har, eller iaf vet vad en ordbok är, titta i den.

Herregud.

• Betty Boop
    Cancel skrev 2011-08-09 23:31:24 följande:
    Om du mot förmodan har, eller iaf vet vad en ordbok är, titta i den.

Herregud.
    Och du har ju mot förmodan koll på din egen ordbok! Slå upp ordet oförskämd! Du kanske hittar en bild av dig själv där! 
  • Anonym (Bra sagt)
    Betty Boop skrev 2011-08-09 23:51:01 följande:
    Och du har ju mot förmodan koll på din egen ordbok! Slå upp ordet oförskämd! Du kanske hittar en bild av dig själv där! 
Svar på tråden Vad betyder mot förmodan?