• Lady Gaga

Pojke på dagis slår på mitt barn

Så ligger det till.

En pojke på dagis, han kan väl vara 3 år, har gått o slagit mitt barn (som är 4år) rätt så länge nu. Det var något jag förstod när mitt barn sa, vid frågan om hon ville gå på sommarlov tidigare, att hon gärna gjorde det så att X inte skulle slå henne.

I höstas hade dagis "öppet hus" och föräldrar kunde komma och fika vid hämtning. Detta tillfälle var första gången (och enda gången) vi var där när han hade slagit henne (och då med en sopborste!) Personalen sa självklart ifrån.

Sen har han även puttat min minsting när mina barn skulle gå hem. Han "bröstade upp sig" och gick fram och knuffade henne när jag var i samma rum. Då sa jag ifrån att jag inte ville veta av att han gjorde så en enda gång till.

I alla fall, nu inför sommarlovet berättade iaf  min dotter att han brukar slå på henne och andra barnen.

Vad har jag rätt att kräva från dagis nu? Kan jag kräva att dom pratar med hans föräldrar? Vad kan jag mer kräva? Att dom ska hålla koll på honom eftersom han har en tendens till att slå och putta som andra barnen.

Ska jag behöva byta dagis för att min dotter ska sluta vara slagpåse? 

Silence! I KEEL you!
  • Svar på tråden Pojke på dagis slår på mitt barn
  • Davinia

Usch! Jag hoppas verkligen att personalen tar tag i detta! De bör naturligtvis diskutera detta med föräldrarna, men de kan naturligtvis inte göra nåt konkret åt det eftersom de inte befinner sig där. Kan ju vara så att han har någon form utav diagnos som inte blivit uppmärksammat. Men de måste "punktmarkera" detta barn så han kanske kan lära sig att det inte är ok att slåss.

• SilverLadyG

Dagispersonalen måste ta tag i det och prata med barnets föräldrar och ordna fram en möte där ni alla kan ses och diskutera problemet annars får du gå till chefen.

• Busbellan

Helt klart måste personalen ta tag i det, men det kanske redan är på gång nånting, det är ju inget de talar om eller ens får tala om för andra föräldrar. Något möte ang ett annat barn kan absolut inte ha alltså.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Lady Gaga

När jag ringde i juni för att berätta att barnen skule börja sommarlovet en vecka tidigare än planerat så berättade jag även vad mitt barn hade sagt och att jag ville ha ett möte. Dom är medvetna om att han slåss och eftersom det har pågått så länge så gör dom antagligen ingenting åt det.

Silence! I KEEL you!
  • Busbellan

Fast vad ska du med ett sånt möte till? Visst ni kan ju diskutera ditt barn, men ni kan inte prata om problemen kring denna pojke. Men det går ju alltid ta det med rektorn, alltså påtala problemet. Att få resurs i barngruppen är svårt och det som kan hjälpa är om flera talar om att där finns ett problem.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Mammatilltvåprinsar

Du kan kräva att det upphör. Dålig ekonomi eller personalbrist är deras problem att lösa och inget du ska acceptera som ursäkt.

Däremot ber jag dig att inte hoppa på föräldrarna som säkerligen vet om problemet men inte kan göra så mycket just åt situationen på förskolan. Det föräldrarna kan göra är att aktivt ta del av och diskutera barnets beteende på fritiden. Det gör de förhoppningsvis redan, annars ligger det större problem bakom.

Jag har en treåring som alltid varit världens mjukaste men nu slåss han. Han prövar sig fram vad som är ok. Skitjobbigt för oss föräldrar som har ont i magen och punktmarkerar honom varje gång vi träffar andra barn (om vi ens vågar det).

När han är på förskolan måste de ta ansvaret. Vi vill alltid veta om det hänt något, givetvis, och pratar med honom om det. Men det mest effektiva är att de fångar honom i stunden.

Lycka till och stå på dig!

• josu

Din dotter har samma rätt som villken vuxen som helst, att vara trygg och okränkt på dagarna. Eftersom hon är ett barn måste du som vuxen försvara henne stenhårt. Som någon säger ovan kan ju denna pojke ha någon typ av problematik som inte är upptäckt än. Tjata på personalen, var riktigt jobigt.

• Lady Gaga
    Busbellan skrev 2011-08-10 09:37:31 följande:
    Fast vad ska du med ett sånt möte till? Visst ni kan ju diskutera ditt barn, men ni kan inte prata om problemen kring denna pojke. Men det går ju alltid ta det med rektorn, alltså påtala problemet. Att få resurs i barngruppen är svårt och det som kan hjälpa är om flera talar om att där finns ett problem.
    Eftersom det är mitt barn som blir slaget så är det väl självklart att det ska till ett möte där de ska förklara för mig vilka åtgärder som de ska ta för att motverka att hon blir slagen igen. Och att barnet som gör så här ska punktmarkeras. Hjälper inte det så kontaktar jag väl chefen för alla förskolor i detta område för nu är jag så fruktansvärt trött på detta dagis. 
    Silence! I KEEL you!
  • Lady Gaga
    Mammatilltvåprinsar skrev 2011-08-10 09:39:37 följande:
    Du kan kräva att det upphör. Dålig ekonomi eller personalbrist är deras problem att lösa och inget du ska acceptera som ursäkt.

Däremot ber jag dig att inte hoppa på föräldrarna som säkerligen vet om problemet men inte kan göra så mycket just åt situationen på förskolan. Det föräldrarna kan göra är att aktivt ta del av och diskutera barnets beteende på fritiden. Det gör de förhoppningsvis redan, annars ligger det större problem bakom.

Jag har en treåring som alltid varit världens mjukaste men nu slåss han. Han prövar sig fram vad som är ok. Skitjobbigt för oss föräldrar som har ont i magen och punktmarkerar honom varje gång vi träffar andra barn (om vi ens vågar det).

När han är på förskolan måste de ta ansvaret. Vi vill alltid veta om det hänt något, givetvis, och pratar med honom om det. Men det mest effektiva är att de fångar honom i stunden.

Lycka till och stå på dig!
    Att "hoppa på" några föräldrar har jag inte en tanke på att göra. Däremot har jag träffat hans mamma och ja... han lyssnar inte på henne öht. 
    Silence! I KEEL you!
  • Mammatilltvåprinsar

Busbellan: TS har rätt att kräva att dottern är trygg. Hon får inte få information om ev diagnoser eller så men vill hon ha ett möte ska hon få det.

Svar på tråden Pojke på dagis slår på mitt barn