• ThelmaL

Får jag tillbaka mitt körkort?

Jag åkte fast för fortkörning för ett par veckor sedan. Jag körde 125 på 90-väg. Nu undrar jag om det inns någon därute som har suttit i samma sits? Problemet är att jag fortfarande har prövotiden kvar! Jag bor en bra bit utanför samhället med min familj. Sambon jobbar långt hemifrån och jag är mammaledig. Det går inga bussar förbi heller för den delen. Jag fick hem ett brev som jag fick skriva och förklara min situation för transportstyrelsen. Det skickade jag iväg igår. Någon som vet hur länge det tar innan jag får besked? Någon som vet om det finns en chans att få behålla mitt körkort trots att jag har prövotiden kvar?

• Svar på tråden Får jag tillbaka mitt körkort?
  • Verum

Om allt går som det ska blir du av med körkortet. Du kommer även få göra om teorin och uppkörningen.

Låt barnen vara försöksdjur - Tänk genus!
  • Anonym

Du ska bli av med körkortet helt och sedan få ta om det.

Så säger reglerna och jag hoppas verkligen det blir så.

• Ziindlaa

Vet inte hur det kommer gå för dig men en ja känner åkte fast i ungefär samma hastighet dom du å han fick 3 månaders indraget körkort samt 4000kr i böter. Kan tänka mig att det nog blir hårdare för dig som har prövotid, gissar rent spontant att du kanske måste ta om körkortet. Men som sagt jag kan ha fel.. Lycka till och kör lagligt hädan efter, tänk på att du har barn som inte vill förlora sin mamma i en trafikolycka för att denne kört för fort.

• Anonym

Min morbror blev av med körkortet (Körde 85 på 50 väg), men fick tillbaka det efter 2 månader för hans livssituation gör att han är beroende av det..
    Men det är nog bara att hålla tummarna för att du får tillbaka det.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-10 09:34:02 följande:
    Min morbror blev av med körkortet (Körde 85 på 50 väg), men fick tillbaka det efter 2 månader för hans livssituation gör att han är beroende av det..
    Men det är nog bara att hålla tummarna för att du får tillbaka det.
    Missade att du hade prövotid. Då vet jag inte hur det fungerar..
  • Buspojkarna

Ja, du får ta om körkortet. det hände min man fast bara några dagar efter att han fått det. Han gjorde skrivningen och uppkörningen så fort han fick det igen och klarade det på första försöket. Sen körde han lagdydigt.
    Han blev tagin i en omkörning. om du blivit tagen när du inte ens körde om kanske du får vänta ännu längre tills du får ta om körkortet. Min man fick vänta 1mån

• ThelmaL
    Anonym skrev 2011-08-10 09:39:13 följande:
    www.korkortsportalen.se/jag-har-fragor-om-kor.../ 5. Vad gäller om man har prövotid och får körkortet återkallat? Svar: Då krävs alltid körkortstillstånd och godkänt förarprov, d v s både kunskaps- och körprov

På papperet jag fick så står det att dom överväger att återkalla mitt körkort. Inte att dom redan har gjort det.
  • MattiasFru

Du kommer inte få tillbaka körkortet och du kommer att få ta det igen från början.

• ThelmaL
    Anonym skrev 2011-08-10 09:31:42 följande:
    Du ska bli av med körkortet helt och sedan få ta om det. Så säger reglerna och jag hoppas verkligen det blir så.

Om du inte uppfattade vad jag skrev så ville jag bara påpeka att jag inte frågade om din åsikt utan om det fanns någon med erfarenheter kring detta. Jag tar för givet att du själv aldrig gjort ett enda fel här i livet.
Svar på tråden Får jag tillbaka mitt körkort?