• Kulta17

Farligt att kissa sällan?

Vår flicka vill inte kissa. Inte morgonen, inte under dagen och inte på kvällen. Man får truga, locka och hoya för att hon ska göra det. Detta kan väl i nte vara bra? Är så trött på detta! När ska det vända.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-10 19:05
    Tydligen tar "vissa" ordet "hota" som att jag är elak mot min dotter. Jag skrev detta inlägg då jag var irriterad och orolig och använde för starka ord.

Synd att "vissa" mer vill hoppa på den som ber om råd än att hjälpa så man kan hitta nya vägar och kansk slippa oroa sig!

Det stora problemet är att jag är faktiskt är orolig och undrar om det är farligt att hon inte kissar så ofta. Visst jag kan låta henne hålla sig hela dagen och skita i om hon kissar eller inte, men oron finns ju kvar ändå.

Vet att det inte är bra att man inte bajsar då man ska göra det efter som bajset går tillbaka upp i tarmen och kan orsaka förstoppning.

• Svar på tråden Farligt att kissa sällan?
  • jordgubbe0812

Effekten blir väl att urinet blir mer konsenterat och att levern altså får jobba mer. Men kroppen brukar ju styra sånt själv. Hur många gånger på dygnet kissar hon om hon får välja själv? 

Hon har inte bara lärt sig att hon kan hålla sig länge då, och samtidigt provosera er?    

• krigun

Min dotter som är åtta kissar jättesällan. Hon kan gå upp på morgonen och äta frukost och leka en stund innan hon kissar. Och i skolan går hon sällan på toa. När hon var mindre var jag bekymrad, men nu låter jag det vara. Hon är bara sån.

• Annelie 76

Om kisset är klart och nästan färglöst och inte luktar när det väl kommer så gör det inget om man kissar ,och för den delen dricker, sällan. 

• Kulta17

Om hon får välja en gång om dagen! Vi försöker få tll morgon och kväll, men det är ett evigt tjat!

Man märker på kisset att hon behöver kissa oftare.

• vittra

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. Alla kissar när de behöver, vare sig de vill det eller inte.
    Hotar du verkligen barnet för att hon ska kissa..? Jag anser att den som har problem här är nog du och inte flickan...

• vittra
    Kulta17 skrev 2011-08-10 13:52:48 följande:
    Om hon får välja en gång om dagen! Vi försöker få tll morgon och kväll, men det är ett evigt tjat!

Man märker på kisset att hon behöver kissa oftare.
    Ge henne mer att dricka då.

Kroppen sköter ju det där själv. Tömningsfunktioner kallas det för... man kan inte bli förstoppad i blåsan...
  • Kulta17
    vittra skrev 2011-08-10 13:54:35 följande:
    Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. Alla kissar när de behöver, vare sig de vill det eller inte.
    Hotar du verkligen barnet för att hon ska kissa..? Jag anser att den som har problem här är nog du och inte flickan...
    Ursäkta...????

Är det fel att vilja lära ens barn att man har vissa rutiner när man vakar på morgonen och lägger sig på kvällen? Jag vet inte hur andra är funtade men att byta lakan på nätterna för att ens barn inte kissat innan läggdax är inget jag är sugen på. Eller att bli väckt varje natt för att hon kommer upp och ska kissa (av någon anledning behöver jag min nattsömn...). Att även ha en rutin på morgonen känns i min värld inte heller fel.

Men det förstås i andras världar så lär väl sig barnen allt själv och behöver ingen hjälp av sina föräldrar!
  • Kulta17
    krigun skrev 2011-08-10 13:28:38 följande:
    Min dotter som är åtta kissar jättesällan. Hon kan gå upp på morgonen och äta frukost och leka en stund innan hon kissar. Och i skolan går hon sällan på toa. När hon var mindre var jag bekymrad, men nu låter jag det vara. Hon är bara sån.
    Ja man har ju en tendens att bli just bekymrad. Tack för ditt svar.
  • vittra
    Kulta17 skrev 2011-08-10 16:20:27 följande:
    Ursäkta...????

Är det fel att vilja lära ens barn att man har vissa rutiner när man vakar på morgonen och lägger sig på kvällen? Jag vet inte hur andra är funtade men att byta lakan på nätterna för att ens barn inte kissat innan läggdax är inget jag är sugen på. Eller att bli väckt varje natt för att hon kommer upp och ska kissa (av någon anledning behöver jag min nattsömn...). Att även ha en rutin på morgonen känns i min värld inte heller fel.

Men det förstås i andras världar så lär väl sig barnen allt själv och behöver ingen hjälp av sina föräldrar!
    Det är självklart fel att hota, muta och tjata om att någon annan människa ska kissa! Det är ju sjukt att du inte ens förstår det...

Ditt problem är inte att hon kissar för sällan, för det gör hon ju uppenbarligen inte. Hon kissar ju massor nu helt plötsligt. Ditt problem är att hon inte kissar när du tycker att hon ska göra det. Och vet du, du har inte ett jävla skit med den saken att göra. Du har faktiskt helt och hållet dig själv att skylla.

Hur gammal är hon? Problem med trots rör vanligast mat, sömn och tömningsfunktioner. Det är barnets biologiska behov och något som barnet själv måste lära sig hur dem fungerar. Man behöver kissa när man är kissnödig. Men maktkamper utlöses när föräldrarna beter sig som du gör och försöker ta över det ansvaret från barnet, och då skapas en ond cirkel där barnet utnyttjar det faktumet. Och den enda som är orsaken till hela soppan är föräldern själv.
  • Apmor2

Min son har samma "problem", han har alltid kissat lite och sällan! Om han får bestämma själv kissar han "morgon kisset" på ef, (kl15) han somnar 19 och kissar inget under natten. Nu är min son 5år och vi "tvingar" honom att kissa när han vaknar, en gång mitt på dagen och innan han lägger sig, vi pratar mkt med honom om hur viktigt det är att kissa under dagen (kan tillägga att han dricker mkt), även om han ej känner sig kissnödig.

Enligt bvc, så varierar kissbehovet för alla och dom tyckte inte det va någon fara, personligen så tycker jag att det inte kan vara bra att bara kissa en gång per dag.

Svar på tråden Farligt att kissa sällan?