• magplask

Vilken tid får man lämna på dagis?

Min son är 8 månader än bara och han ska vara hemma till augusti nästa år, det jag undrar över är vilken tid man senast får lämna på dagis?
    Pappan jobbar tvåskift och börjar kl 13 varannan vecka, det skulle ju kännas dumt att lämna lillen på dagis redan på morgonen då när han kan vara med pappsen till lunch.

hur funkar det?

• Svar på tråden Vilken tid får man lämna på dagis?
  • skånegås

Man lämnar barnen den tid då man har behov av barnomsorg, dvs då ingen förälder finns hemma och kan ta hand om barnet. Så på vägen till jobbet lämnar den som börjar jobba senast.... och den som slutar tidigast hämtar...

• MammaTove

Vi är i samma sits, och sonen skulle egentligen inte behöva gå långa dagar alls på dagis men här måste vi lämna senast 09.00 för då börjar förskolan "pedagogiska verksamhet" och den vill de att alla barn ska vara med på..

Så mitt råd är att kolla direkt med dagiset ni ska ha, kan ju vara att de har andra "tänk".. 

• skånegås
    MammaTove skrev 2011-08-10 10:27:24 följande:
    Vi är i samma sits, och sonen skulle egentligen inte behöva gå långa dagar alls på dagis men här måste vi lämna senast 09.00 för då börjar förskolan "pedagogiska verksamhet" och den vill de att alla barn ska vara med på..

Så mitt råd är att kolla direkt med dagiset ni ska ha, kan ju vara att de har andra "tänk".. 
    Vi har ibland haft barnen på dagis mellan 14.30-16 och det har gått alldeles utmärkt, så då är det olika. VILL man inte ha dem där längre än nödvändigt kan de väl inte tvinga en... men då kan det hända att man får lämna på andra ställen om de t.ex. gör utflykter o likn...
  • MammaTove
    skånegås skrev 2011-08-10 10:29:31 följande:
    Vi har ibland haft barnen på dagis mellan 14.30-16 och det har gått alldeles utmärkt, så då är det olika. VILL man inte ha dem där längre än nödvändigt kan de väl inte tvinga en... men då kan det hända att man får lämna på andra ställen om de t.ex. gör utflykter o likn...

Tror som sagt att olika förskolor har olika rutiner, men på båda vi valde mellan för sonen är det samma.. 09.00 ska alla barn vara där...

• skånegås
    MammaTove skrev 2011-08-10 10:31:30 följande:

Tror som sagt att olika förskolor har olika rutiner, men på båda vi valde mellan för sonen är det samma.. 09.00 ska alla barn vara där...

Ogillar....
  • MammaTove
    skånegås skrev 2011-08-10 10:34:58 följande:
    Ogillar....

Vi med, nu har de precis bytt ägare på vår förskola, så vi väntar med spänning för att se om det kan bli någon ändring på detta... :-/
  • Nemiia
    skånegås skrev 2011-08-10 10:25:16 följande:
    Man lämnar barnen den tid då man har behov av barnomsorg, dvs då ingen förälder finns hemma och kan ta hand om barnet. Så på vägen till jobbet lämnar den som börjar jobba senast.... och den som slutar tidigast hämtar...
    och här är det inte så...här vill dom gärna att man lämnar senast nio även om jag brukar komma lite senare eftersom jag vill vara med mitt barn.

Jag jobbar skift och jobbar ibland 14-21 då lämnar jag runt 9:30-10 för senare än så tycker inte personalen är bra för då kommer inte barnet i i verksamheten och bla bla. jag tycker det är rätt jobbigt att lämna min dotter när jag ändå  inte går till jobbet för än halv två. Dock ser jag inte riktigt någon utväg för lämnar jag strax innan lunch är dottern så trött att det blir helt fel och lämnar jag efetr lunch, så blir det direkt in på vilan och det blir också knas.

Därför lämnar jag på morgonen och sedan försöker vi fixa så att mormor eller någon annan hämtar vid 3 för att undvika att hon måste hämtas sist på dagis.
  • skånegås

Himlarns vilken tur vi har då... Vill man lämna barnet tidigare om man har så "konstiga tider" är det ok här också, men man måste inte...

• Busbellan
    MammaTove skrev 2011-08-10 10:31:30 följande:

Fast ingen kan tvinga dig att lämna barnet tidigare än du behöver
    De kan tycka, men inte bestämma
    Mamma till Nora, August och Ella
  • jamila2000

hos oss får man lämna kl 11  eller 12,30 om föräldern börjar 13 beroende om barnet brukar sova efter lunchen

• colanappen

vi kommer få lika i höst när mannen börjar gå eftermiddags skift
    visst är det så att de flest förskolor börjar pedagog verksamhet vi 9 men de kan glömma att jag skulle lämna min son då när han kan vara hemma till lunch... han kommer ju vara där till 17 tidigast

• vittra
    MammaTove skrev 2011-08-10 10:27:24 följande:

Det tycker jag är helt sjukt, de kan inte tvinga er att lämna kl 9 då bryter de mot lagen.

Jag lämnade dottern lagom till lunch alternativt kl 14 (efter vilan) beroende på när jag började jobba. Sedan hämtade sambon henne när han slutade.
  • vittra

TS man får lämna precis den tid man behöver, det är kommunens ansvar att se till att det erbjuds barnomsorg som är anpassad för barnets behov!

• Hej och Hopp

På min  dotters förskola vill de också att barnen ska vara där till 9 och det följer jag de flesta dagar.
     En dag i veckan måste jag jobba sent och då lämnar jag henne 10.30 - självklart har jag rätt att ha mitt barn hemma! Det finns inte i min tankevärld att jag skulle lämna henne redan 9 när jag ska hämta henne 16.30 när jag inte behöver!
    Däremot kan jag inte begära att de ska anpassa verksamheten - inte gå på utflykt eller så - för att jag ska lämna mitt i. Jag lämnar när de samlas inför lunch och det funkar bra.

• Merlok

Tycker det är bra att få lämna kl 9 även om man börjar jobba senare. Min äldsta dotter ville jag lämna senare när hon nyss börjat dagis och de dagarna jag gjorde det var lämningen en katastrof och hon var jätte ledsen. Lämnade då till lunch kl 11. De dagar vi lämnade tidigare gick alltid som en dans.

Säkert olika för olika barn, men vet fler som har samma erfarenhet. Dock tycker jag att det är fel att Tvinga någon att lämna "tidigt" (Tycker personligen inte att 9 är tidigt... ) , lika som jag tycker dt är fel att tvinga någon att lämna senare. Tycker man får se till barnet/individen i dessa situationer.  

• vittra
    Merlok skrev 2011-08-11 23:23:57 följande:
    Tycker det är bra att få lämna kl 9 även om man börjar jobba senare. Min äldsta dotter ville jag lämna senare när hon nyss börjat dagis och de dagarna jag gjorde det var lämningen en katastrof och hon var jätte ledsen. Lämnade då till lunch kl 11. De dagar vi lämnade tidigare gick alltid som en dans.

Säkert olika för olika barn, men vet fler som har samma erfarenhet. Dock tycker jag att det är fel att Tvinga någon att lämna "tidigt" (Tycker personligen inte att 9 är tidigt... ) , lika som jag tycker dt är fel att tvinga någon att lämna senare. Tycker man får se till barnet/individen i dessa situationer.  
    Det är väl klart att senast 9 är tidigt om man inte börjar jobba förrän på eftermiddagen?? Aldrig i livet att jag skulle ha ett barn på dagis hela förmiddagen om pappan ändå är hemma!
  • Merlok

Inte om barnet mår "dåligt"  av att lämnas senare. Har nämligen märkt samma tendens hos min yngsta också. Och nej kl 9 är inte tidigt, iaf när man som vi vissa dagar är tvungna att lämna kl 6 för att hinna till jobbet  i tid. 

Iof går våra barn bara 3-4 dagar på dagis/fritids per vecka. Kanske skulle tycka annat om de gick heltid.

vittra skrev 2011-08-12 09:54:46 följande:
    Det är väl klart att senast 9 är tidigt om man inte börjar jobba förrän på eftermiddagen?? Aldrig i livet att jag skulle ha ett barn på dagis hela förmiddagen om pappan ändå är hemma!
  • Merlok
    Merlok skrev 2011-08-12 10:14:22 följande:
    Inte om barnet mår "dåligt"  av att lämnas senare. Har nämligen märkt samma tendens hos min yngsta också. Och nej kl 9 är inte tidigt, iaf när man som vi vissa dagar är tvungna att lämna kl 6 för att hinna till jobbet  i tid. 

Iof går våra barn bara 3-4 dagar på dagis/fritids per vecka. Kanske skulle tycka annat om de gick heltid.

Tycker alltså att man ska få lämna den tid som passar just den familjen och barnet. Alla är olika och har olika behov. Tycker inte att något är rätt, och inte heller fel.

Svar på tråden Vilken tid får man lämna på dagis?