• edem

Orolig efter RUL, fostret för litet.. Nån med erfarenhet??

Hej, Idag var vi på RUL o jag är beräknad v 18+3 sedan tidigare UL, detta stämmer exakt med mina egna beräkningar. Idag sa BM att fostret enligt hennes mått är 8 dagar mindre, alltså 17+2 - o detta stämmer inte alls.. Vi får nu komma tillbaka för ytterligare ett UL i nästa vecka för att kolla igen. Självklart blir man lite orolig nu, trots att BM inte verkade orolig alls, hon hittade inga avvikelser annars, allt såg fint ut. Nån som har varit med om detta? Kan d vara så att bebis inte får tillräckligt med näring? Vad gör man så i så fall?? Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Orolig efter RUL, fostret för litet.. Nån med erfarenhet??
  • Luullis

Jag har gjort UL i vecka 9+5 och 11+5 och det stämde på dagen... på RUL blev vi ändå bakåtflyttade 5 dagar.

• edem

Ok, men du fick ingen förklaring? Fattar inte hur det kan bli så...

• nilelind

Det verkar kunna variera väldigt mycket. Svägerskan har blivit tillbakaflyttad tre veckor med båda sina barn, och hon fattar inte hur det skulle kunna stämma, då testade hon positivt innan hon blev gravid... Sedan gick hon över 9 dagar med båda barnen så hennes vill helt enkelst stanna ett bra tag i magen. Två normalstora helt normala fina barn!

• edem

Ok, skönt att veta att nån mer har varit med om liknande. Tack! Nån mer som kan dela med sig av erfarenheter??

• Love83

men det r ju normalt att det kan variera 2 veckor åt vardera håll mäter man nån millimeter fel kan det lätt bli dagar för lite eler för mycket.

• PrickenoGrodan

Vi gjorde KUB i v.13 och då sa de att det är först längre fram man kan bestämma mer exakt hur gammalt fostret är. Sen har jag läst en artikel i makens läkartidning om att man misstänker att en del foster, särskilt flickor, är mindre än förväntat vid UL utan att det är något fel. Man tror alltså att det redan tidigt skiljer sig i längd mellan fostrena precis som det gör i slutet av grav. Alltså menar man att en del får flyttade datum fast det egentligen inte är så.

Själv trodde jag att jag var i 12+6 med sonen när vi gjorde kub, enligt kub var jag i 12+2 när vi sen gjorde RUL var jag enligt sista mensen i 18+1 men enligt UL 18+0. Sonen föddes enligt sista mensen. Med andra ord det verkar kunna hoppa en hel del. Var inte orolig!

• Empiiis

Jag blev flyttad från 19+1 till 17+1. Var ju ett litet orosmoment men det stämde med UL som jag gjort tidigare (de villeinte sätta bf dåmen sa att fostret var lite mindre än vad det skulle vara)
    Honkom 38+6 så blev ju bra ändå. Dock var hon riktigt liten ändå.

• Loriyana

Jag blev också tillbakaflyttad...rätt rejält också! Vilket inte alls stämde med min menscykel. Enligt VUL så skulle jag blivit gravid typ dagen jag förväntade min mens! Lite skumt det där.

Men men, allt gick bra. Fick en fin dotter på BF +5, 3kg och 50cm.  

• hondär

Jag gjorde vul i v.11 och blev bakflyttad 15 dagar, vul i v.13 igen och framflyttad 9 dagar. Rul v.19 och bakflyttad 1 dag. Tror inte det är nåt "fel". Det är jättevanligt att bli runtflyttad. Jag testade med äl-stickor så jag vet bär jag blev gravid men trots de är jag flyttad en vecka. Men bebis mår bra och det är huvudsaken

Milia 091228, bebis november 2011
  • S vali s

Vi blev framflyttade 19 dagar vid rutin Ul i v.18 - det spelade liksom ingen roll att datumet efter sista mensen var mer rätt överensstämmande med tanke på att vi pga av makens utomlandsresor vissst exakt vilket datum "tillverkningen" skett.
    UL stämmer därmed basta

Vår dotter föddes sen extremt tillväxthämmad i v. 31+0 och hade förmodligen varit det redan från start, barnläkaren som bedömde hennes mognad var helt inne på samma linje som oss föräldrar, dvs att graviditeten var betydligt längre gången än just 31+0  och gav oss lite rätt sådär i efterhand, inte för att det spelade någon roll....

Den late får brått när det blir kväll
  • edem

Tack alla för era svar! Känner mig mkt lugnare nu! :)

Svar på tråden Orolig efter RUL, fostret för litet.. Nån med erfarenhet??