• Anonym (rädd)

Livmodertappen som gravid, extremt orolig!

Hej!

Jag har frågat en gång innan men fick inga svar utan bara massa kritik för att jag ska låta tappen vara i fred!

Jag har nu låtit tappen va ifred bra många veckor men fick så ont i magen här om dagen att jag var tvungen att känna efter och nu har jag lite frågor ang det, vill helst skippa kritiken då jag vet att man inte ska pilla (jag trycker inte eller så utan bara känner så den är där)

Jag är gravid i v18 och magen börjar synas äntligen, känner buffar nästan dagligen men ändå kan inte oron riktigt lägga sig...

Jag har konstant ont i ryggen som ibland känns mer och ibland mindre, ofta i samband med den s.k växtvärken som också är värre ibland och sträcker ut sig i ljumskarna. Magen blir aldeles stenhård och spänd och vid detta tillfälle kände jag på tappen och jag kände den knappt Obestämd den var där men väldigt långt upp och den kändes mjuk och typ bredare (större i diameter) för ca 10 veckor sedan när jag frågade sist så var den lång och ganska hård vilket jag hört ska vara normalt i en graviditet. Det är mitt första barn men har tidigare i år haft ett MA. Inga blödningar heller. Bör jag vara orolig för hur tappen känns eller är det normalt...är så orolig att den skulle börja öppnas och att jag skulle få ett sent missfall. Vet inte om tappen e öppen eller stängd men det känns mer öppen än tidigare. Är verkligen jätteorolig så snälla svara utan att dömma!

MVH          

• Svar på tråden Livmodertappen som gravid, extremt orolig!
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Det är svårt att bedöma livmodertappen genom att känna på den. Livmodertappens längd ligger till mesta delen utanför slidan och uppe inuti så det du känner när du känner på den är endast toppen av den. Livmodertappen brukar svullna till under graviditetens gång och därför kan den kännas annorllunda än vad den gjorde för några månader sedan. Den ändrar också riktning och lägger sig mer bakåt och uppåt. Man kan gå med en mogen livmodertapp länge utan att det händer något så försök att inte oroa dig för mycket.
    Jag hoppas att du inte fått något dömande svar av mig tidigare för att känna på livmodertappen är inget farligt så länge du inte har haft blödningar eller sammandragningar som man vet har påverkat livmodertappen. Du ska också se till att du tvättat händerna ordentligt innan så du inte för upp onödiga bakterier.

Det jag kan se är att det skapar mer oro än lugn för dig att hålla på att analysera din livmodertapps form och konsistens så försök att inte känna efter så vet du inte om hur den känns och har inget som skapar denna oro. Hur livmodertappen är har ju egentligen ingen betydelse så länge bebisen ligger där den ligger.

Mvh Jenny

• Anonym (rädd)

Tusen tack för ditt svar! Kändes som en stor sten som föll från mina axlar! Jag har oxå hört att det är ofarligt att känna på tappen så länge man e ren och inte haft blödningar. Jag fick till svar av den andra BM här på FL att man kan sätta igång en prematur förlossning, det funkade iofs som skrämseltaktik då jag låtit tappen vara en lång period nu och nu har jag inte samma beroende av att veta hur den beter sig, det var bara då jag hade så fruktansvärt ont (inte ont som sammandragningar eller så utan mer att det spänner och drar som när man ätit för mkt men i bebismagen så att säga)

En snabb fråga till bara, kan man ha ett missfall på g när bebisen rör på sig och utan ett uns av blod i flytningarna? Tappen e som sagt kvar och det som sticker ut är väl ca 1,5 cm nu ist för ca 4 som det var innan graviditeten och de första veckorna. Dessutom så känner jag att själva öppningen är mer bakåt.   

Tack ännu en gång för ditt svar, nu kan jag nog låta tappen vara och det är RUL om bara 8 dagar =) 

• Anonym (rädd)

Här är länken till det svar jag fick förra gången, är dock inte orolig för samma saker längre då jag klart och tydligt känner fosterrörelser samt att magen ser ut som en boll när jag ligger ner även när jag inte är kissnödig.

www.familjeliv.se/Forum-15-317/m59911703.html   

• Jenny Barnmorska

Så länge livmodertappen är omogen så är det ofarligt att känna på den. Har du däremot blödningar eller onda sammandragningar så ska du absolut inte känna på livmodertappen det är helt riktigt.

Missfall sker i 90% tolfte veckans utgång. Om du känner att bebisen rör på sig och du inte har några blödningar eller vattenavgång så är allt precis som det ska vara. Det som vanligen sticker ut i slidan är ca 1-2 cm av livmodertappen.

• Jenny Barnmorska

Oj missade att få in ett innan tolfte veckans utgång

Försök att njuta utav graviditeten och inte anaysera för mycket. Du kommer att få många krämpor under graviditetens gång och det mesta är normalt.

• Anonym (rädd)

En snabbis fråga ang sammandragningar, typ hur känns dom? Är det samma värkar som vid ett MF?

• Jenny Barnmorska

Sammandragningar kan kännas som att livmodern blir hård, kan kännas lite obehagligt eller lite smärtsamt, smärtan vid missfall brukar bli kraftigare. Sen är alla olika så det är svårt att beskriva exakt hur det känns.

• Anonym (rädd)

Isf tror jag att jag haft sammandragningar, livmodern har blivit som en hård boll och typ tryckt så att det spänt i magen men har inte gjort ont. Jag minns inte så mkt av missfallssmärtan mer än att jag ville dö av smärta.

En snabb fråga till sen ska jag låta dig vara Det kommer som luft ur slidan och är ofta små små bubblor i flytningarna. Vart kommer denna luft ifrån? Har haft så sen jag blev gravid (även förra grav) men inte som ej gravid.

Slutligen vill jag tacka för snabba svar och engagemang som verkligen har hjälpt mig att slappna av och känna mig bättre till mods!      

• Jenny Barnmorska

Det finns så många olika saker som händer när man är gravid. En sak är att flytningarna ändrar sig i mängd och konsistens. Slidan blir ckså mer genmblödd och svullen därav kan det ju hända att du upplever det sm att det kommer mer luft ur slidan än när du inte är gravid.

Du får ställa hur mänga frågor du vill, det är därför jag är här

• Anonym (rädd)

Vad bra! Just för tillfället har jag inga fler frågor och på fredag är det RUL men undrar jag nåt mer så frågar jag i en ny tråd och fler frågor lär det ju ploppa upp, det är ju 21 vekor kvar

tack ännu en gång för din tid och dina svar, det har hjälpt jättemycket! 

• Jenny Barnmorska

Härligt att ultraljudet är så nära. Det är väldigt spännande att få se det lilla livet där inne. Skriv gärna i denna tråden om du har fler frågor jag kollar alltid mina tidigare trådar först. Vore kul m du skriver hur det går på fredag också!

• Anonym (rädd)

ok då gör jag det :) ska absolut berätta hur det går på fredag, har så liten mage så det ska bli skönt att se liten också! Tur att "han" känns flera ggr dagligen annars hade jag nog oroat ihjäl mig. Jag berättar hur det går!

• Majskorn

Hej igen!
    Ville bara tala om att RUL gick mkt bra! Våran lilla skrutt mår kanon och alla organ såg ut som de skulle :) En otroligt fin profil i ansiktet med mina feta kinder och pappas lilla uppåtnäsa! Blev flyttad 3 dagar så idag går vi in i v20 och liten är beräknad på min farfars födelsedag (lite roligt då min bror föddes på farmors födelsedag för 24 år sedan) Här är en liten bild på lilltuss =)

Råkade ut för en tandinfektion i torsdags och har under helgen fått knapra alvedon för att orka finnas ö.h.t i väntan på att antibiotikan ska kicka in, jag har inte överdoserat men har tagit maxdos enligt förpackningen under 2 dagar  (2 tabl 4 ggr om dagen fördelat med minst 4 timmars mellanrum) Jag hoppas det inte har gjort någon skada på graviditeten, bör jag vara orolig?     

• Jenny Barnmorska

Hej igen! Kul att få se en bild på lill*n!

Alvedon går bra att ta under graviditeten så länge du inte överdoserar. 2 dagar är ju dessutom en väldigt kort tid.

• Majskorn

Nä, det var bara under 2 dagar och nu e det borta =) Måste fråga om det är så att det händer nåt i v20 som att bebis växer super fort eller nåt? Tycker att min mage ploppat ut på bara 2 dagar och nu känner jag små buffar nästan hela tiden, innan helgen kände jag det typ 2-3 ggr/dag bara. Ryggontet har försvunnit som att nån bara blåst bort det, är det den s.k. magiska andra trimestern som äntligen kickat in ordentligt eller ligger det psykiskt eftersom jag kunnat släppa oron rejält och vågar äntligen tro att det ska gå bra?

• Jenny Barnmorska

Det händer i regel ganska snabbt att magen börjar synas samt att det börjar buffa mer och kraftigare där inne.

Svar på tråden Livmodertappen som gravid, extremt orolig!