• Charlot

IVF-tvillingar och Kub, nupp, fvp - hjälp!?

Hej alla!

Jag är 38 år, vi har i 6 år kämpat för att bli gravida, de senaste 2 åren med hjälp av IVF.
    Har nu gjort vårt 4e försök, och jag är nu äntligen gravid. Idag i v9+2. Med tvillingar!

Nu har jag blivit konfronterad med ett stooort ångestframkallande beslut. Vad ska jag göra för test(er)? KUB funkar inte alls bra när man väntar tvillingar. Har dessutom hört/läst att det kan ge missvisande resultat även efter IVF, så det skippar jag gärna. Nupp, (bara UL-delen av KUB) kan jag tänka mig att göra - men vad gör jag om det visar dåligt på bara ett av barnen? Att abortera bara ett av barnen innebär en risk för även det andra.. fostervattensprov är en risk det oxå. Ska jag våga ta dessa risker när det här kanske är den enda chansen vi får till barn?

Tilläggas bör att varken jag eller min man vill ha ett handikappat barn, eller ett barn med Downs syndrom. 

Jag vet varken ut eller in! Någon som har tips/råd eller vill dela med sig av sina erfarenheter? Jag vore grymt tacksam för ALL hjälp... Har grym ångest!

• Svar på tråden IVF-tvillingar och Kub, nupp, fvp - hjälp!?
  • Rikard

Så här resonerade vi:
    Det är ungefär en procents risk att en av tvillingarna är skadat.
    Det är ungefär en procent av en procents risk att båda tviliingarna är skadade. Dvs risken är 1 på 1000.
    Om, det visar sig att det ena barnet är skadat men inte det andra, så kan man inte välja att göra abort på bara det ena barnet. I så fall måste man ta bort båda, dvs även det fullt friska barnet. Vi kände att vi inte skulle klara av att ta det beslutet och avstod därför från att göra proven.

• Charlot

Jag funderar också på om man skulle strunta i att göra några tester alls.. Bara lita på att det är vår tur att ha tur.

Har dock bokat in oss på Emma ultraljudsklinik som gör tvilling-nupp. De sa att det går att ta bort ena fostret, men att det innebar en risk för det andra. Vet inte hur vanligt det är, eller hur "gärna" de gör det.. Men jag vet inte om jag skulle våga ta risken heller..

• Rikard
    Charlot skrev 2011-08-10 14:46:35 följande:
    Jag funderar också på om man skulle strunta i att göra några tester alls.. Bara lita på att det är vår tur att ha tur.

Har dock bokat in oss på Emma ultraljudsklinik som gör tvilling-nupp. De sa att det går att ta bort ena fostret, men att det innebar en risk för det andra. Vet inte hur vanligt det är, eller hur "gärna" de gör det.. Men jag vet inte om jag skulle våga ta risken heller..
    Det var ett tag sedan vi fick våra barn, så de kanske har utvecklat metoder att kunna abortera ett av två foster.
    Helt klart innebär det dock en risk, eftersom redan själva provet utgör en risk för barnen.
  • miss nöjd

Angående NUPP så tänke jag som så att jag får se vad jag gör om resultatet blir dåligt. Svårt att veta det i förväg... Nu väntar jag bara ett barn men jag känner att jag är mkt lugnare när jag fick ett bra resultat, annars hade jag haft en jobbig naggande oro hela gravidteten! Inte bra. Så jag slängde mig in i det obehagliga och höll tummarna för bra siffror och annars hade jag fått ta det när det trista resultatet kommit. 

• minigurkan

Det beror på om det är tvåäggs eller enäggs, och det borde ni väl ha ett hum om efter IVF:en, vad man satte in? (enäggs kan det ju alltid vara, men tvåäggs kan det ju bara vara om ni satte in två embryon.)

Är det tvåäggs med varsin moderkaka kan det vara olika kromosomer, och då går det nog att abortera det ena, även om det innebär en risk för det andra. Är det enäggs så måste väl antingen båda elelr ingen ha kromosomavvikelse.

Kanske bäst att börja med det riskfria NUPP, och se vad det visar? Så får ni ta ställning till om ni vill ta prover med risker efter det? I vecka 12-13 kan de se moderkakor och hinnor och sånt.

Lycka till!

• Charlot

Det är 2-äggs.. Fick tillbaka 2 eftersom det gått så dåligt tidigare försök. Denna gången gick det skitbra istället. Haha. Glad

Har nog ändå bestämt mig för fullständigt KUB nu, efter att ha velat fram och tillbaka. Jag vet att min ålder antagligen kommer dra ned resultatet en del, får man kasst får man väl bara fråga vad det är som gör det så dåligt och sen avgöra hur man vill tolka resultatet. Sen KAN det ju faktiskt bli bra resultat också, jag kan inte gå omkring o ta för givet att allt kommer gå dåligt.. Blodprovet görs ju innan nupp, har tid för blodprov nu på torsdag, och nupp den 31/8. 

Jag vill vara positiv och vill tro att det ska gå bra. Det är vår tur nu. Glad 

Tack för Lycka till!  

• minigurkan

Ja, det låter verkligen som er tur! Och vilken dubbeltur! En liten tanke bara, det finns kanske en liten möjlighet att det är enäggs ändå, om det var så att bara det ena fäste, och sedan delade sig? Fast då kanske man hade sett det innan isättningen?

Men förutom vid kromosomtesten är det ju skitsamma om det är enäggs eller tvåäggs, två barn får ni ju i alla fall! Och jag hoppas att KUB-resultatet gör klart att ni slipper alla andra provtagningar. GRATTIS helt enkelt!

• Charlot

Tack! Skrattande

De har varsin hinnsäck, har ju varit på 2 UL redan.. Så nog e de 2-äggs allt... hehe..

• Bouillotta

Hej!

Charlot, hur går det för er? Hittade denna tråd och känner igen mig så mycket i det du beskrev i starten.
    Vi har också försökt i 6 år och efter 9 provrörsförsök har vi äntligen fått ett pluss. Jag är nyss fyllda 37. Fick två embryon återförda, men vet inte än om det är ett eller två....är bara i slutet på v. 6 än så länge så mycket kan ju hända.

Jag oroar mig inför ev kommande fosterdiagnostik och undrar hur du gjorde tillslut?

Hoppas allt gått bra!

• Charlot

Vi hade både blodprov och nupptestet inbokat, men vi valde att avboka alltihopa.
    Fick jätteproblem med blödningar, men vid varje koll var båda bebisarna kvar. Vi bestämde oss efter min värsta blödning när blodet bara forsade och vi dagen efter gjorde ett vul och de låg där och sprattlade och såg sååå roliga ut... På vägen hem bestämde vi oss för att det här var VÅRA barn. Oavsett. Så man kan säga att vi tvärvände.

Har alltså inte gjort några tester, och ångrar ingenting. Vem vet om den här chansen skulle återkomma.

Går snart in i v21 och båda bebisarna sprattlar för fullt nu. Helt underbart. Hjärta 

Grattis, och lycka till med din/dina små!! Hoppas du kommer fram till det beslut som är rätt för er! 

• Bouillotta

Ojojoj, jobbigt att få sådana blödningar. Förstår att ni måste blivit jätteoroliga. Men vad fantastiskt att höra att trots läskiga blödningar så mår ändå bebisarna bra!!

Jag förstår att ni resonerade som ni gjorde ang alla dessa test. Jag är också lite inne på det spåret. Man har kämpat så länge för att bli gravid och det kanske är den enda chansen att få ett (eller två) barn. Omöjigt att ta ställning till konstiga provvärden eller göra riskfyllda test.....hu, jobbiga tanke.

Hoppas du mår bra och all lycka till!!

Svar på tråden IVF-tvillingar och Kub, nupp, fvp - hjälp!?