• Äldre 10 Aug 14:47
    8094 visningar
    10 svar
    10
    8094

    Hjälp! Nybörjare med akvarium!

    Jag och sambon har precis flyttat ihop och vi vill ge oss själva en liten "inflyttningspresent" i form av ett akvarium. :) Nu är det så att vi inte haft fiskar förut och känner oss lite lost... Det som vi funderar på just nu är att ha ett akvarium med några platy och några guppy. Går dessa fiskar ihop? Går alla fiskar ihop? Vill gärna ha tips och idéer på fina fiskar som kan vara lämpliga för nybörjare. :) Jag är dessutom en sucker för fiskar som har ett lite mer "personligt" utseende (exempelvis guppy då som har olika färger på svansarna). 

  • Svar på tråden Hjälp! Nybörjare med akvarium!
  • Neptun­e
    Äldre 10 Aug 15:20
    #1

    En fisk har ingen svans! ;)

  • Äldre 10 Aug 15:31
    #2

    Alla fiskar går inte ihop, fråga på affären då ni handlar dem. Köp (eller låna på bibblan) en akvariebok och läs på om grunderna, det är en hel del jobb med akvarium. Men det är skoj. Det roliga med just guppy är att de lätt förökar sig. Det jobbigaste med just guppy är också att de lätt förökar sig. :)

  • såärde­t
    Äldre 10 Aug 15:34
    #3

    platy och guppy går bra ihop. Barber som det  finns en hel del olika, är lite "elaka" och går inte alltid ihop med alla andra fiskar. Tetror är en tacksam grupp som det finns många olika av. Alla dessa är lite nybörjarfiskar så testa er fram.

    Om ni gillar ciklider så ska man helst inte blanda dem med annan fisk

    men som föregående talare skrev, skaffa en bok, läs på och fråga allt ni kommer på i djuraffären. .

  • Äldre 10 Aug 15:34
    #4
    Neptune skrev 2011-08-10 15:20:06 följande:
    En fisk har ingen svans! ;)
    Nödvändig kommentar...
  • Lonlel­y Wolf
    Äldre 10 Aug 15:43
    #5

    Om du ska ha Guppy och Platy och andra som ynglar av sig så tänk på att ha en större akvarie.

    Jag har 220 liter och denna vår och sommar har mina guppy ynglat av sig nå förskräckligt och även  det andra.

    Du kan ha tillsammans med guppy, platy, svärdbärare, molly finns både som silver och black och neontetror....finns fler som går i hop och att du har algätare en eller några st är ett måste.

    Vatten byte 1/3 varge vecka....rensa pumpen.....Det är en heldel jobb, men det är trevligt att titta på fiskarna.

  • Äldre 10 Aug 15:46
    #6

    Ju större akvarium, ju bättre funkar det med vattnet, det tar liksom lite hand om sig själv. Mitt nybörjarakvarium var 63 liter, och det var i minsta laget. Ett mindre skulle jag absolut inte rekommendera.

  • Neptun­e
    Äldre 10 Aug 16:19
    #7
    Wicked113 skrev 2011-08-10 15:34:23 följande:
    Nödvändig kommentar...
    Alla har förstås inte humor heller. :S
  • luna1
    Äldre 14 Aug 19:21
    #8

    Det är väldigt olika vilka sorters fiskar som går ihop och inte, på zoopet.com kan du kolla i artbeskrivningarna vilka som är fredliga och inte, eller fråga i forumet. 
    Platy och guppy går finfint ihop! Du kan även ha malar, räkor, div. tetror, levandefödare, ciklider mm. Frågan är hur stort ditt akvarium är? Mycket hänger på storleken på akvariet, du kan inte ha för många eller för stora fiskar i ett för litet akvarium, då blir det för stor belastning på vattenvärderna(för mycket fiskbajs mm) och fiskarna kommer dö av förgiftning. Var noggrann med att inte lyssna för mycket på vad de säger i djuraffärerna; många djuraffärer ger helt fel råd bara för att kunna sälja(eller för att de helt enkelt inte kan), de enda jag litar på är djuraffärer som är inriktade på akvariestik tex akvarielagret eller akvarieleasing. Men som sagt, beroende på storleken på ditt akvarium kan du välja mellan massor av olika fiskar. Jag tycker dvärggurami är väldigt trevliga  

  • fjonka­n
    Äldre 14 Aug 19:30
    #9
    såärdet skrev 2011-08-10 15:34:00 följande:
    Om ni gillar ciklider så ska man helst inte blanda dem med annan fisk

    men som föregående talare skrev, skaffa en bok, läs på och fråga allt ni kommer på i djuraffären. .
    Annars e de lite kul att slänga ned ett par ciklider,hehehe.

    Det finns många duktiga som jobbar på djuraffären som kan ge er bra tips och råd. Kan tänka mig att finns mängder av text på nätet att läsa igenom. Var noggrann med dom viktiga bitarna så får ni en bra start i alla fall:)

    Lycka till med er mycket trevliga hobby.
  • fjonka­n
    Äldre 14 Aug 19:31
    #10

    Måste bara tillägga at jag personligen inte skulle ha valt Guppy just för deras otroliga kaninförmåga att yngla av sig. Till slut har ni bara Guppysar i vattnet om ni har otur. Finns många fler roliga sorter att inköpa med personligheter.

Svar på tråden Hjälp! Nybörjare med akvarium!