• Luullis

Vad ska jag baka idag? Något lätt och jättegott!

Jag tänkte ge mig på att baka en massa bullar men jag orkar verkligen inte pyssla ihop det med att underhålla barnen och vika tvätten. Så, någonting lättbakat och jättemumisgt! Ge mig förslag!

• Svar på tråden Vad ska jag baka idag? Något lätt och jättegott!
  • Madelen b

Banan o kola paj!

Du behöver:
    200g digistivekex
    2dl grädde
    3 bananer
    100g smör
    1st burk kondenserad mjölk

Koka burken i 2timmar i vatten.....se till att burken alltid e täckt med vatten.

Kör kexen i mixern och smält smöret och häll i. tryck ut massan i en form och grädda i 10min i 200grader.

När mjölken e färdig kokad så låt den svalna lite, bre sedan ut kolan på botten, skiva bananerna och lägg på kolan oh sist vispa grädden och bre ut överst!

riv gärna lite choklad över! enkelt och suuuper gott. det ända som tar tid är att koka mjölken!

• hallontryffel

Mitt förslag är en enkel och supergod långpannekaka. Som kladdkaka med kokostäcke!

Chokladkaka med kokostosca

Ingredienser till kaka:

200 g smör

4 ägg

5 dl strösocker

2 tsk vaniljsocker

2 krm salt

1 dl kakao

3 dl vetemjöl

Ingredienser till kokostosca:

200 g kokosflingor

1 dl ljus sirap

2 dl strösocker

1,5 dl grädde

75 g smör

Gör såhär:

Sätt på ugnen på 200°C.

Smält smöret. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem tillsammans med det smälta smöret i ägg-sockerblandningen..

Bred ut kakan i långpannan (c:a25*35 cm) och grädda mitt i ugnen i 15 minuter, gör under tiden kokostoscaglasyren i en kastrull.

Häll kokosflingor, sirap, socker, grädde och smör i en kastrull koka ihop på medelvärme -rör om så att det inte bränner fast i botten (c:a 5 min)

När kakan är klar och uttagen från ugnen, bred på glasyren och grädda ytterligare 10 minuter i ugnen tills kakan fått en fin, gyllenbrun färg.

Låt kakan svalna och skär sedan fyrkanter med en vass kniv.

• FrökenL

pannacotta tårta .. Jävligt enkelt !!

1 form med löstagbar kant

16 diegestivekex
    50 g smält smör
    1 (250g) förp frysta bär av valfri sort. brukar ta hallon, blåbär eller jordgubbar
    4 dl grädde
    2 dl gelesocker mulit (tror det är två, står på baksidan av paketet hur mycket det ska vara )
    1 bit vitchoklad eller 2 tsk vaniljsocker.
    2 dl turkisk youghurt eller liknande
    Något fint att garnera med, bär, silverkulor, fint tårtströllse eller likande.

Krossa kexen och blanda med smöret, tyckt ut det på botten i formen, stoppa in den i frysen en snabbis så det stelar.

Stör bären över kexbotten, spelar ingen roll om det är tinade eller frysta.

Koka ihop grädden, gelesockret och vita chokladen. Låt koka i ca 30-45 sek

Häll över gräddkoket på kakan och ställ kallt minst 1,5-2 timmar.

Innan servering så bre över yoghurten och garnera som du vill, ta lös kanten när det är dags att fika.

Ät och njut ! =)

Svar på tråden Vad ska jag baka idag? Något lätt och jättegott!