• pokerm­an
    Äldre 10 Aug 15:36
    2462 visningar
    6 svar
    6
    2462

    Förlossningsdepression - män

    Läste just nu en artikel som handlade om manlig förlossningsdepression. Tydligen är det 10% av männen som får det och ca 15% av kvinnorna som får det. Varför har man aldrig hört något om detta innan, eller har ni det?

  • Svar på tråden Förlossningsdepression - män
  • vittra
    Äldre 10 Aug 15:41
    #1

    Nej det visste jag inte.. men knappast förvånande att man inte hört om det. Depression och hormonpåverkan är väl om något genusbestämt till något som bara kvinnor drabbas av...

  • Äldre 10 Aug 15:46
    #2

    Det är ju vanligt att depressioner bryter ut vid livsomvälvande situatuationer, och att få barn borde väl klassas som det. Så det kanske inte är så konstigt att många män kan få en depression efter att barnet kommit, men det känns märkligt att kalla det just "förlossningsdepression".

  • pokerm­an
    Äldre 10 Aug 15:55
    #3
    santana01 skrev 2011-08-10 15:46:07 följande:
    Det är ju vanligt att depressioner bryter ut vid livsomvälvande situatuationer, och att få barn borde väl klassas som det. Så det kanske inte är så konstigt att många män kan få en depression efter att barnet kommit, men det känns märkligt att kalla det just "förlossningsdepression".
    Varför är det märkligt att kalla det för en förlossningsdepression om det är förlossningen och det som är resultatet av förlossningen som utlöser depressionen?  På liknande sätt som för kvinnan påverkas männen av hormonförändringar under och efter en graviditet och det är väl inte så konstigt att de också kan drabbas av depressioner knuten till detta?

    Sen är det väl som så att livsförändringar leder till depression i vissa fall, men då gäller ju det även kvinnor.. eller? Borde det inte hela förlossningsdepression när det gäller kvinnor heller menar du då?
  • vittra
    Äldre 10 Aug 15:57
    #4
    santana01 skrev 2011-08-10 15:46:07 följande:
    Det är ju vanligt att depressioner bryter ut vid livsomvälvande situatuationer, och att få barn borde väl klassas som det. Så det kanske inte är så konstigt att många män kan få en depression efter att barnet kommit, men det känns märkligt att kalla det just "förlossningsdepression".
    Varför är det märkligt? Bara för att de är män/pappor?
  • Äldre 10 Aug 21:38
    #5
    pokerman skrev 2011-08-10 15:55:44 följande:
    Varför är det märkligt att kalla det för en förlossningsdepression om det är förlossningen och det som är resultatet av förlossningen som utlöser depressionen?  På liknande sätt som för kvinnan påverkas männen av hormonförändringar under och efter en graviditet och det är väl inte så konstigt att de också kan drabbas av depressioner knuten till detta?

    Sen är det väl som så att livsförändringar leder till depression i vissa fall, men då gäller ju det även kvinnor.. eller? Borde det inte hela förlossningsdepression när det gäller kvinnor heller menar du då?
    Om det är just dessa hormonförändringar som leder till männens depression, då kan jag förstå att det kan kallas "manlig förlossningsdepression". Jag tänkte främst på depression utlöst av större livsförändringar, och det är klart att de kan drabba både män och kvinnor. Det har jag män i min omgivning som drabbats av i samband med sina barns födelse, så jag tänkte nog direkt på de omständigheterna.
  • Schönb­erg
    Äldre 26 Aug 00:55
    #6

    Hej på er.

    Jag fick tvillingar för 7 månader sen.
    Kan säga så här: Män kan verkligen få en förlossningsdepression.
    Jag visste inte att det fanns innan faktiskt!
    Min man fick det. Han visste dock inte om det förrän vi pratade med BVC som skickade honom vidare till läkare,psykologer m.m
    Denna depression kom efter ca 2 månader(efter barnen kommit) och min man går fortfarande på medicin men känner sig helt återställt. (Men det vet man ju inte förrän han slutat käka dessa piller).
    Jag önskar ingen man (el kvinna) för den delen en sådan depression för den va inte rolig. Usch.

    Ta hand om er :)

Svar på tråden Förlossningsdepression - män