• Ida1990

Svullet och infekterat

tog ett hål i Tragus för två veckor sen, Efter några dagar börja de svullna och vara. Nu efter ytterligare några dagar ser det hemsk ut. Svullnaden har gjort att örhänget nästan inte syns alls. De varar och verkar inte bli bättre, dock gör det inte ont. Har försökt ta ur smycket men de är omöjligt nu när de är så svullet. Finns det nått jag kan göra?
    Ska jag vänta och se om det blir bättre? jag försöker tvätta de så ofta jag kan. Känns lite onödigt att gå ner til vårdcentralen för detta.

Leo 2010 02 05
  • Svar på tråden Svullet och infekterat
  • murderdoll13

Kan du gå tillbaka till den som tog den och fråga om råd?

• Ida1990
    murderdoll13 skrev 2011-08-10 15:56:14 följande:
    Kan du gå tillbaka till den som tog den och fråga om råd?
    Jag ringde och dom rekommenderade att jag skulle ta ut den, de var då jag försökte få ut den men de är omöjligt närstan, den sitter som berget och man får inget grepp, och de känn som att ju mer jag pillar och drar desto värre blir de, så försöker låta det va nu. tänkte att jag skulle vänta och se om svullnaden gick ner så jag kunde ta ut den då, men den verkar inte vilja ge med sej
    Leo 2010 02 05 <3
  • murderdoll13

Det lär nog knappast bli bättre av sej själv om den har "växt" in i svullnaden. Jag rekommenderar att du tar dej till den som gjorde den så dom får titta på det, eller till en vårdcentral.

• Lykkorus

När jag piercade mig så sa han till mig, som var en proffessionell piercare, att det värsta man kan göra är att ta ut den. Därför att ingen vinner på det, piercingen man betalat för försvinner och det blir ärr. Bättre att försöka lösa problemet med piercingen. De som tagit den är tydligen inte intresserade av att försöka låta de läka medan piercingen är i. Har du någon annan seriös piercare i närheten där du kan rådfråga?

• Ida1990
    Lykkorus skrev 2011-08-10 19:57:49 följande:
    När jag piercade mig så sa han till mig, som var en proffessionell piercare, att det värsta man kan göra är att ta ut den. Därför att ingen vinner på det, piercingen man betalat för försvinner och det blir ärr. Bättre att försöka lösa problemet med piercingen. De som tagit den är tydligen inte intresserade av att försöka låta de läka medan piercingen är i. Har du någon annan seriös piercare i närheten där du kan rådfråga?
    okej, jag har haft massa piercings på olika ställen på kroppen, men har aldrig haft några problem så blev lite fundersam när de blev i örat, jag tog hos en frisör så jag vet inte hur pass mycket man kan lita på vad dom säger. Men idag har jag inte rört örat överhuvudtaget så de är faktist lite bättre nu. Så låter väl de vara veckan ut och se om de ger med sej tillslut. De bultar ju inte och de gör ju inte ont så de är nog ingen större hälsofara även om de ser rätt vidrigt ut.
    Leo 2010 02 05 <3
  • Lykkorus
    Ida1990 skrev 2011-08-10 21:26:28 följande:
    okej, jag har haft massa piercings på olika ställen på kroppen, men har aldrig haft några problem så blev lite fundersam när de blev i örat, jag tog hos en frisör så jag vet inte hur pass mycket man kan lita på vad dom säger. Men idag har jag inte rört örat överhuvudtaget så de är faktist lite bättre nu. Så låter väl de vara veckan ut och se om de ger med sej tillslut. De bultar ju inte och de gör ju inte ont så de är nog ingen större hälsofara även om de ser rätt vidrigt ut.
    En infektion är ju alltid en påfrestning för kroppen men det är ju inget jätte allvarligt. Se till så att det inte blir sämre i alla fall. I värsta fall kan du ju kolla upp om du har en seriös piercare i närheten, de borde ha kunskaperna. Att ta hos en frisör är ju enkelt, men kanske lite riskabelt eftersom att de har noll koll. De trycker bara på avtryckaren på pistolen och sen är det klart. En piercare har ju en helt annan utbildning.
  • Lindreas

Jag tycker faktiskt att du ska kontakta en seriös piercare som kan titta på det och komma med bästa rådet. Och ta inga fler hål hos frisören!

• toppzen
    Ida1990 skrev 2011-08-10 21:26:28 följande:
    Du menar väl inte att du pierca tragus hos frisören med en sån hemsk "pistol".
    Då är det säkert brosk som sitter kvar inne i örat som gjort att det blivit så. Det är alldelses för hårt för att ta med en sån där.
  • Emmeliina

Pierca du tragus hos en frisör?!? Med pistol?!? Inte konstigt det är varigt och infekterat o säkert helt fel läkningssmycke i :p den hade jag nog faktiskt tagit ut direkt, be om hjälp till det.

Nästa gång, pierca dig i en riktig studio så ska du nog märka skillnad. Det jag fick veta när jag piercade min tragus var att det för det första skulle va en ring i den under tiden den läker just för att det ska kunna ha chans att svullna upp utan nåt som är ivägen, som en plopp på ett vanligt örhänge är. Sen tog det 2 mån innan min var helt läkt men det var aldrig infekterat.

• alifewithoutme

Åk till en piercare, de är vana att få ta hand om wannabepiercares verk! Frisörer har NOLL koll på piercingar, läkning, skötsel o.s.v! En frisör som utövar piercing är ingen seriös sådan, det är som om jag skulle gå till en ladugård och göra en öppen bukoperation under en ko som skiter mig i magen!  

Man ska aldrig övertvätta en nytagen piercing heller, helt undvika tryck och att smycket rör sig! Synd att du förlorade pengarna, men så går det väl när man väljer det billigaste alternativet!
    Hoppas du inte drar på dig en keloid.. DÅ tycker jag nästan synd om dig..

Svar på tråden Svullet och infekterat