• Yabbadabbadoo

Tips på kalasmat tack!!

Ja,  pojkens kalas närmar sig. Vuxen kalas då alltså.

Alltid detta bekymmer vad man ska laga för mat.

Vill att det ska vara relativt enkelt, inte för "konstiga" ingredienser, inte för dyrts råvaror och såklart GOTT =)

Vad brukar ni bjuda på , på era kalas/fester?

Vi blir ca 6 vuxna   och fem barn.

Mycket tacksam för tips och förslag!

• Svar på tråden Tips på kalasmat tack!!
  • She is Me

Paj och plocksallad och frallor tycker jag är gott och passar de flesta

• syntetica

Jag skulle tipsa om att ha en mackbuffe, lite olika mackor och massa goda pålägg. 
    Sen goda frukter man kan bryta av med :) 

• smöla

Vi brukar alltid låta barnen bestämma vad de ska bjuda på, det kan bli allt ifrån köttfärssås till nävgröt o fläsk....
    Något som är enkelt o väldigt gott är grekisk panna ,

• Kissekatten

På min dotters vuxenkalas bjöd vi på panpizza och hemmagjord pizzasallad. Har ett recept på panpizzadeg som är väldigt enkelt och jättegott! Vi gjorde 3 stycken olika så det fanns nån som passade alla. 

Dotter f. 2010-03-10, syskon BF 2011-12-27
  • Kimona

Tacopaj med grönsallad
    Kycklingfilé i ugn med ris och grönsallad
    Pastasallad med tärnad, grillad kyckling och tonfisk som tillbehör och två sorters dressingar (typ road island och vitlök)
    Kallskuret med potatissallad och grönsallad
    Fläskfilé med potatiskaka
    Olika snittar (t, ex kycklingröra, pepparotsvisp och skinka, getost och honung)

• mosterYster
    hullulla on halvat huvit skrev 2011-08-11 00:35:41 följande:
    "Flämtande uttern" med ris och en god sallad *slurp* :-P
    Vad är det?
  • mandelblomma

Musslor är gott enkelt och billigt.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/musslor-musslor-musslori-vitt-vin.html
    Cole slaw är också gott till typ allt kött- kallskuret, grillat. Billigt är det med.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/cole-slaw-och-grillat-en-jobblordag.html

Lax med vitlök och spenat i ugn, ofta bra pris på hel laxsida.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/07/det-blev-en-jattegod-lax-med-vitlok-och.html

krossad färskpotatis i ugn med något gott till.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/07/helstekt-grillad-oxfile-och-krossad.html

stompad potatis med västerbottenost- också gott till kött.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/07/stompad-potatis-med-vasterbotten-ost.html

• Tazzme

Som salt brukar vi ha endera någon slags salt paj (skinka och mögelost till exempel) eller smörgåstårta. En gång bakade jag istället pizza i långpanna som jag skar i små portionsbitar, men jag tyckte det var mer jobb med det...

Som sött blir det sen ofta en blåbärspaj med vaniljsås + tårta förstås. Och så en par sorters kex. Det tycker jag brukar räcka bra.

• Kulta17

Jag brukar bjuda på det jag gillar och som jag är sugen på just då! Men att det ska vara lätt att göra och att bjuda på. Pastasallad är alltid en hitt, Gratäng med kött och matig sallad eller olika små rätter så man kan ta vad man vill och gillar.

Svar på tråden Tips på kalasmat tack!!