Järnbrist redan????
Hej är i vecka 8 (7+2) och har de sista dagarna blivit väldigt trött och ibland får jag även lite yrsel. Kan man redan ha brist på järn så att man måste äta extra för att det ska räcka till??
Hej är i vecka 8 (7+2) och har de sista dagarna blivit väldigt trött och ibland får jag även lite yrsel. Kan man redan ha brist på järn så att man måste äta extra för att det ska räcka till??
Det är en sån stor omställning i kroppen att bli gravid. jag själv mådde som smämst i vecka 8-9 då jag mådde illa på morgnarna och var extremt trött!!! Men hade inte järnbrist för det. Ring MVC och kräv att få lämna ett blodbrov om du känner dig osäker.
Tror inte barnet börjat ta järn från dig än eftersom den ännu lever på gulkroppen och får ej näring via moderkakan än. Man kan ju ha lågt järnvärde ändå men jag tror att man brukar vara trött och lätt få yrsel vid den här tiden, iallafall jag som är i v10. På inskrivningen kollar de järnvärdet.
Jag är i v 9+3 och är hur trött som helst. I förrgår somnade jag vid 23 och vaknade halv tolv nästa dag. Kände mig inte ett dugg utvilad. Känner mig nog tröttare på förmiddagen än på kvällarna. Har sluppit det värsta illamående, men har svårt att få i mig mat.
I början var jag också yr och trött, det var för att mitt blodtryck blev lägre än normalt. Visst kan man ha järnbrist tidigt, du kanske hade dåligt med järn redan innan du blev gravid, men det vanligaste är att det kommer efter vecka 20. Det tar nämligen en stund för fostret att suga ut ditt järnförråd.
Det är ovanligt att man får järnbrist under första halvan av graviditeten.
Att du känner dig trött och yr beror troligen på hormonerna i kroppen,
det är fullt normalt att vara så trött att man tror det är helt sjukligt,det
händer ju en hel del i kroppen.
Men som sagt, det är ovanligt med järnbrist så tidigt.
Jag fick rådet att äta vitamintabletter m extra järn och folsyra redan från början av graviditeten och det skulle liksom mer vara i förebyggande syfte. Tror knappast att d gör ngn skada att ta lite extra m vitaminer nu. Att du är trött d förstår jag, rätt vanligt i början. Kunde somna ståendes..okey, överdriver, men d kändes iaf så...
Lycka till *S*
Yrsel i början kan bero på skiftningar av blodtrycket.
Under första tredjedelen av graviditeten kan man ofta känna sig yr och trött. Anledningen till yrseln är helt enkelt att det bildas nya blodkärl runt livmodern i snabbare takt än vad blodproduktionen kan hinna med.
Ät mycket leverpastej och blodkorv/blodpudding och drick inte mjölk i samband med järnrika måltider. Järnet och kalciumet binds ihop i kroppen och man får ingen nytta av varken det ena aller det andra.
Appelsonjuice däremot hjälper kroppen att ta upp järnet.
Jag fick äta Nifferex tabletter andra halvan av graviditeten som profylax mot järnbrist.
Hör helt enkelt med din barnmorska.
Yrsel och trötthet hör till symtomen i början av grav. och är oftast hormonellt. Men jag hade järnbrist redan vid inskrivningen v.10 trots att jag alltid har jättebra Hb annars, så man vet aldrig... Det skadar aldrig att ta lite extra järn redan i början.