• Anonym (Ella)

Fruktansvärd mensvärk men ingen mens? Hormonspiral

Har haft hormonspiral i 4-5 mån nu och den har vekrligen räddat mitt liv! Hade hemska migränattacker typ varannan dag men sen jag fick spiralen har jag varit fri från migrän! =)
    MEN, nu dom senaste 2 veckorna har jag haft ständig mensvärk. Ibland så kraftiga som att jag skulle ha förvärkar? Det bara molar i svankryggen och hugger till i vänster sida ibland om jag reser mig upp hastigt. Har tjocka äckliga flytningar och är allmänt yr och har diaré. Ursäkta detaljerna! Men finns det andra med liknande symptom? Tänker att kroppen inte vant sig vid spiralen ännu. Jag tar inte gärna ut den som att jag mår toppen annars!

• Svar på tråden Fruktansvärd mensvärk men ingen mens? Hormonspiral
  • höst

Boka en tid hos bm!

Jag har själv hormonspiral och har mensvärk men inte blödningar men värken ger sig ju efter några dagar.

• Anonym (Ella)

Min värk tycks inte ge sig..
    Får ringa min gynekolog imorn,hoppas allt ser bra ut och att jag kan ha kvar den!
    Tack

• naiksa

Imorgon ska jag sätta in hormonspiral. Är lite osäker men det är ändå det preventivmedel som har flest positiva fördelar jämför bart med p-piller, p-stav m.fl. Men jag hoppas jag har tagit rätt beslut och att inte jag är den personen som får håravfall eller några andra biverkningar.  Jag ska nog inte läsa mer om just hormonspiral utan ístället tänka på att,många kvinnor faktiskt trivs och har ej fått biverkningar av sin spiral. För min bm berättade att det faktiskt är det vanligaste preventivmedel just bland oss förlösta och ammande kvinnor. Det ska tydligen vara bra att placera in spiralen just när man ammar oxå. Solig

• Anonym (FASS)

Du kan ha blåsor på äggstocken som gör ont. Blir vanligare av hormonspiral. Läs på nätet mer om hormonspiral.
    Och är det nån gång det är SÄMST att sätta in spiral så är det när man ammar. Då drar livmodern ihop sig och är dessutom mjukare och större risk för perforation. Din barnmorska ljög.
    detta vet alla barnmorskor. Och även om rekommendationen är att sätta in den först efter 12 veckor efter förlossning, så är det många som väntar längre just för perforationsrisken. 

• Anonym (Ella)

Hej!
    Har inte ringt gyn,har dragit mig för det tyvärr.
    Men mensen kom,inte mkt men har haft nu i några dagar.
    Hade även grymt förhöjd temp. Har aldrig kollat min temp förut i samband med ägglossnig men jag var tvungen för jag trodde jag skulle brinna upp inombords.
    MEN jag har fortfarande jordens molvärk och nu ilar det lite i vänster äggstock.
    Värken beror typ på hur snabbt jag reser mig eller hur jag sitter.  
    Men en fråga som jag helt missat svaret på, har man ägglossning när man har hormonspiral?  
    Fan,jag vill inte ringa gyn.. 

• Anonym (Ella)

Hej igen.
    Var hos min gyn idag för att kolla hur det stod till med mig och där inne.
    Började ta lite blodprover och blodtryck och järn.
    Blodtrycket var skyhögt och järnet var dåligt.

Satte mig i gyn stolen för en undersökning,han säger att allt känns bra,spiralen är på plats och han känner trådarna osv.
    Men han vill vara riktigt säker på att allt är ok,för jag känns svullen sa han, så vi kollade med UL och där fick vi oss en överraskning!
    Vi såg minsann inte ett utan TVÅ hjärtan som pickade..!!!
    Herre min gud! Är i chock just nu!

Svar på tråden Fruktansvärd mensvärk men ingen mens? Hormonspiral