• Mamma 2005

Bör man skydda barnets ansikte mot kylan?

Hej,
    Min dotter är snart 11 månader och jag undrar om ni smörjer in era barns kinder nu när det är kallt ute? Bör man / Ska man skydda dem med salva?

Hon är så kall och röd när vi kommer in att jag tycker synd om henne. När är det för kallt för henne att gå ut?

God Jul!

• Svar på tråden Bör man skydda barnets ansikte mot kylan?
  • Monalisan

nej tvärtom. Smörj inte in kinderna ABSOLUT inte med en kräm som innehåller vatten iallafall

• smurfan76

Man ska aldrig använda vattenbaserd hudkräm när det är kallt ute.

• MissSeger

Köp en sk väpnarluva som täcker en del av kinderna. Har en sådan till min son och de fungerar jätte bra.

• Gosgrodan

När det är kallt ute ska man inte heller tvätta barnets ansikte med vatten innan man går ut.
    Men väpnarluva låter väl bra!

• Medly

Nån som vet om man kan använda Idomin? det är fet och innehåller inget vatten väl...

• Snowgirl

Min kusins mor smörjde henne när hon var liten, hennes kinder är alldeles förstörda av det! Smörj aldrig barnet när de ska vara ute i kylan!!

• Scraptroll

Vi brukar aldrig smörja lr tvätta dotterns ansikte innan vi ska ut..men däremot smörjar vi in kinderna, hakan o näsan (med Idomin)innan hon går o lägger sig för kvällen o då brukar kinderna vara så fina o lena igen när hon vaknar på morgonen.

• Medly

Snowgirl; Jag blev alltid insmord med Nivea och mina kinder är inte förstörda, tror du inte det gäller krämer med vatten som förstör? Första gången jag själv var ute i kyla med bebisarna glömde jag smörja in dem och DÅ blev kinderna lite sträva...svårt.

• jazziz

Smörja på kvällen går alldeles utmärkt så blir huden mjuk och du behöver inte smörja på morgonen/dagen. Utan skydda då med huva eller halsduk så får du tillbaka din bebis mjuka kinder...

• jomma

Det är inte bra att smörja kinderna med varken vattenbaserad eller utan vatten kräm/salvor. Om man smörjer med vasselin så svettas barnet under detta och då kan den få köldskador, OM det är minusgrader och vattnet fryser på kinderna. Man kan smörja några timmar inna man ska ut, men inte tvätta ansiktet på morgonen eftersom man tvättar bort barnets skydd mot kylan(eget fett).

• norgesessan

säger det samma som jargoon........män ska inte raka sig på morgonen häller.....då skrapas allt fätt bort...(hyns eget fätt)

• Mamma 2005

Tack för alla svar! God Jul på er!

Svar på tråden Bör man skydda barnets ansikte mot kylan?