• Anonym (Räkan)

Kräftskiva med skaldjursallergiker

Snart dags för den årliga kräftskivan. Vi är ett ganska stort sällskap med släkt och vänner som turas om att annordna det. Min tur i år och i år har det tillkommit en person i släkten, brorsans tjej som dessvärre är skaldjursallergiker.

Jag undrar nu VAD bjuder man på då? Det står helt still. Jag vet inte heller exakt hur allergisk hon är...för visst kan det vara så att man kan vara så allergiska att man inte kan vistas i samma rum som skaldjur har varit i / är i? Hur gör man då? Bjuder man för att vara snäll? Eller tar hon illa upp då tro?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Kräftskiva med skaldjursallergiker
  • mandolin76

Jag tycker du skall fråga henne. Bara hon kan svara på hur allergisk hon är.

Om hon kan vara med på skivan så kan kanse en tallrik med kallskuret tex, skinka, rostbiff, kalkon etc vara ett alternativ. 

• Anonym (Räkan)

Ja givetvis ska jag det men om hon säger att hon är dödsallergisk och jag sedan frågar om hon vill komma? Tror du inte hon tar illa upp då?

(Jag känner mig jättedum men jag är bra på allt formulera mig fel så folk blir sårade, vill inte skrämma bort tjejen)

• Anonym (eget)

Gör en paj tex eller om man är skaldjursallaergiker kan man tacka nej till kräftskiva eller ta med eget.

• Bibbidi

Paj?

Jag är inte allergisk, men äter inte kräftor då jag inte gillar dem, jag äter paj istället. Eller annat som bjuds.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • mandolin76

Om du bara bjuder in henne så kan hon ju själv avgöra om hon kan gå eller inte.

Säg typ. "Hej. I år är det min tur att ordna släktens årliga kräftskiva och jag undrar om du vill komma. Jag vet att du är allergisk mot skaldjur men jag kan ordna något annat till dig. Finns det något särskillt som du önskar eller tycker riktigt mycket om."

• minst

Säg som det är till henne: Vi ska ha kräftskiva snart och skulle gärna vilja att du och X (brorsans namn) kommer. Jag har hört från X att du är allergisk mot skaldjur och undrar om det går bra för dig att komma om vi ordnar något annat till dig att äta?

Då har du givit henne alla möjligheter att själv bestämma om hon kan och vill komma.

Lycka till och ha en trevlig fest!

• Anonym (eget)

" Det vore jättekul om du kan komma hem till mig på familjens årliga kräftskiva. Brorsan har berättat att du är allergisk så du kan väl ta med det du vill äta eller går det bra med en paj som jag tänkte göra?"

• Betty Boop

Kycklingklubbor/ben kan ju vara bra! Då kan hon äta med händerna och knaga som alla ni andra.

• Anonym (allergisk)

Har haft med mig (eller fått) köpt färdiggrillad kyckling från charkdiskarna i affärerna. Pilligt och funkar länge!

• anitra2012

Säger som de andra fråga henne om hon kan vara i samma rum som skaldjur.

- Koka en kronäckskocka och ställ fram med smält smör och salt. Det bli ju lite pillande som kräftor.

Lycka till :)

• Anonym (super allergisk)

Fråga henne hur allergisk hon är först o främst! Själv är jag så pass att jag får andnöd bara av att vistas nära skaldjur...

• Wolfclaw

Skaldjursallergi är ju inte jätteovanligt så det är väl nästan praxis att det finns alternativ när det bjuds på skaldjur. Själv äter jag inte kräftor men har varit på kräftskivor ett par gånger. Jag brukar bli serverad kyckling eller rostbiff eller så. Aldrig några problem.

• Anonym (fråga)

Lite knepigt är det ju eftersom det är svårt att hålla isär maten till 100%. Framförallt på en kräftskiva där alla är fulla och ska skala sina egna kräftor som råkar stänka lite saft här och där. Som på NNs kräftfria tallrik till exempel.
    Jag brukar alltid undvika allergimaten helt när jag bjuder in allergiker eftersom det vore en absolut mardröm om någon skulle bli sjuk! Det räcker ju med att någon pillar med skitiga fingrar på fel ställe menar jag.

Vill du bjuda ändå så säg: "Vi ska ha kräftskiva och det vore jättekul om du också ville komma. XX har sagt att du har skaldjursallergi men jag kanske kan ordna något annat till dig?" Så får hon tacka nej om hon är dödsallergisk. Duka sedan riktigt luftigt!

Det känns riktigt snålt, plumpt och ogästvänligt att be någon ta med egen mat så tillvida det inte rör sig om något knytkalas! Det tycker jag verkligen inte du ska göra.

• idiblon

När mina föräldrar bjöd en bekant till oss som är skaldjursallergiker på kräftskiva så såg de helt enkelt bara till att det fanns gott om andra tillbehör till smörgåsarna. Och om någon är så allergisk mot skaldjur att denne inte ens kan vistas i samma rum, ja då tackar den eller dennes sambo väl FÖR FAN inte ja till en KRÄFTskiva. Så oroa dig inte.

• Anonym (Räkan)

Uppskattar era svar. Nu har jag lite att gå på vad jag kan bjuda henne på och vad jag kan säga!

• Miss Obsessive

Paj (broccolipaj med västerbottenost tex)

Bakad potatis med röra 

Potatisgratäng och kyckling

Pastasallad med bröd och dressing

Tacos 

Kallskuret med hemmagjord potatissallad (gör en stor sats som alla kan äta av eller en liten enbart till henne)

I övrigt så håller jag med minst, bjud henne, bekräfta att du vet om hennes allergi och att du erbjuder henne annan mat om hon ändå vill komma :) 

• Carla82

Jag så pass allergisk att jag inte kan vistas i samma rum...får andnöd. Jag tackar alltid nej till kräftskivor även om man skulle sitta ute så är det som någon annan sa en något "grisig" tillställning där det finns risk att det skvätter osv så jag vågar inte riskera. Det har hänt några gånger att jag fått skaldjursspad på mig och jag får som frätskador dvs brännblåsor på det stället. Det är också svårt att hålla maten så väldigt separat som behövs i mitt fall. Däremot uppskattar jag att bli bjuden ändå. Det betyder ju i alla fall att personen tänkt på mig. Är hon inte så allergisk som jag så tycker jag kallskuret låter bra...se bara till att hålla saker separat inkl hennes glas, tallrik osv. Bröd i egen korg eller för sig som ingen annan tar i osv.  Har märkt att folk som inte har erfarenhet av min grad av allergi har en förmåga att undervärdera riskerna...självklart inte av elakhet.  Är bjuden på bröllop nu i september men då lunchen äger rum på en fiskresturang har jag tackat nej...brudparet erbjöd mig då att få sitta på en terass utomhus med egen meny...haha! Jättegulligt erbjudet tycker jag och känner mig i alla fall välkommen även om jag valt att stanna hemma. Så bjud henne fråga vad som funkar och tackar hon nej är det inte mer med det.

• Mumin80

Som Carla82 skriver: Hon får ju själv avgöra om hon fysiskt klarar av att närvara. Sedan så kan ni tänka på att separera grejer noga. T.ex. lägga upp ett separat fat med en klick smör, eller ha en egen smörbytta och smörkniv till henne. Bröd i egen korg med egen kniv. Kallskuret på ett eget fat, några bitar paj färdigt uppskuret innan folk börjar blanda knivar vid bordet och skära pajen med en kniv som varit i kontakt med kräftorna. Tänk också på separeringen innan, håll hennes grejer undan kräftor och skaldjur även INNAN serveringen (t.ex. i kylen etc).

Svar på tråden Kräftskiva med skaldjursallergiker