• hoppetrosan

Tappar hår

Jag läste en tråd på FL för ett tag sedan att man kan tappa mycket hår om man använder fel schampo.

Jag tappar otroligt mycket hår, och jag tycker själv att jag använder ett bra schampo (Frank Provost och Tresemme) och äter bra och näringsrik mat.
    Hur vet man om man använder sig av fel schampo för sitt hår?

Jag har i sommar börjat vänja mitt hår vid att bli tvättat var fjärde dag istället för varannan som tidigare, och det kanske är en anledning till varför jag upplever att jag tappar så mycket hår? Att jag nu bara ser håret i avloppssilen var fjärde dag istället för varannan, och när jag tvättade håret oftare så tappade jag mindre, men nu tappar jag mer på en gång.. Eller jag vet inte.

Jag håller iallafall på att bli tokig och undrar vad man kan göra åt detta?

• Svar på tråden Tappar hår
  • Stårchen

Det är inte så att du är nybliven mamma? Då tappar man ofta en väldig massa hår.

• mamma 10

Använder du p-stav? Vet att det är en biverkning.. Eller om du tar nån annan medicin eller så, så kan du kolla biverkningarna på den.

• hoppetrosan
    mamma 10 skrev 2011-08-11 10:16:03 följande:

Använder du p-stav? Vet att det är en biverkning.. Eller om du tar nån annan medicin eller så, så kan du kolla biverkningarna på den.

Nej, det gör jag inte heller. Äter p-piller och har ätit samma sort i 12 år utan avbrott. Och har aldrig tappat såhär mycket hår tidigare, utan det har kommit nu sedan tre, fyra månader tillbaka.
    Jag äter Omega 3-tabletter och Tranbärskapslar och ibland järntabletter, det är det enda. ANnars inga mediciner eller så.
  • MeAngeleyes

Frank Provost och Tresemme räknas knappast som några strålande schampoo...

Troligtvis upplever du att du tappar mera hår pga av att du börjat tvätta håret mera sällan, men det kan även bero på andra orsaker t ex snabb viktnedgång, ändrade matvanor/tränignsvanor, vitaminbrist o dyl.

Är du orolig så finns det schampoo som motverkar tillfälligt håravfall, prata med en frisör!
    Men det är helt normalt att i perioder tappa ganska rejält med hår.

• mamma 10

Tycker du ska investera i ett bra frisörschampo och balsam/inpackning och se om det blir bättre! Och gå och klipp dig om det var länge sen!
    Jag tycker jag tappar mer hår när det börjar bli för långt och ovårdat!

• hoppetrosan
    MeAngeleyes skrev 2011-08-11 10:23:09 följande:
    Frank Provost och Tresemme räknas knappast som några strålande schampoo...

Troligtvis upplever du att du tappar mera hår pga av att du börjat tvätta håret mera sällan, men det kan även bero på andra orsaker t ex snabb viktnedgång, ändrade matvanor/tränignsvanor, vitaminbrist o dyl.

Är du orolig så finns det schampoo som motverkar tillfälligt håravfall, prata med en frisör!
    Men det är helt normalt att i perioder tappa ganska rejält med hår.
    Okej, jag trodde de var lite bättre eftersom de faktiskt är rätt dyra. Men å andra sidan är jag ingen expert på schampon heller:) Ska kolla upp produkter som motverkar tillfälligt håravfall, det låter intressant. Ska även passa på att klippa mig igen. Men annars hoppas jag ju såklart att min period med hårtapp snart ska vara över.
  • shine

Hej! När håret växer ut från huvudet så är det dött. Så du kan inte göra någon yttre påverkan som gör att du tappar mer hår. Om du använder tex. plattång ofta kan hårstråna gå av om du har för hög värme.

Däremot påverkas håret av vad man stoppar i sig. Det kan bero på hormoner, har du kollat sköldkörteln? Brist på vitaminer o järn.

Personligen så ammar jag nu, så det rasar! Usch!

Svar på tråden Tappar hår