Aurorasamtal - vad hjälper de till med? (OBS! långt)
Genomgick förlossningen från helvetet för snart 4 år sedan: värkarna var för svaga, sonen sjönk inte ner, och fick till slut tas akut med sugklocka. Detta har han fortfarande ett stort, cirkelformat ärr över hela huvudet efter. När han väl kom ut var han grå, livlös och behövde syrgas. Han skrek först efter 3 timmar och massor med smärtstillande pga huvudet.
För min egen del är stora delar av förlossningen helt borta - jag minns inte för jag hade så ont. En av de få tankar jag kommer i håg att jag tänkte var att om jag hade haft en pistol hade jag skjutit mig i huvudet utan en millisekunds tvivel. Så ont gjorde det, jag struntade i bebisen, jag ville bara dö.
Och nu är jag gravid igen. Fullständigt idiotiskt. Men, vi vill ha ett barn till. Jag vill bara helst inte föda det, i alla fall inte om det ska bli det minsta likt förra gången.
Så, ni som gått på Aurorasamtal: vad hjälper de en med?
Jag har fått för mig att de bara är barnmorskor, och för min del misstänker jag att jag behöver mer avancerad psykologhjälp för att bearbeta traumat efter den förra förlossningen? Men de kanske hanterar "allt" där, eller?
Har Aurorasamtal hjälpt er med liknande erfarenheter?