• MimmiLina

Hur länge överlever HIV-virus ute i luften egentligen?

Stod och funderade på en sak i duschen imorse... Jag tänker på de mesta konstiga saker när jag står där.

Hur länge överlever virusen i HIV-smittat blod egentligen? Dör dom ganska snabbt ute i luften så att säga? Typ på pengar, på offentliga toaletter och sånt? Nu menar jag grejer med blod på, jag fattar att det inte smittar bara man råkar peta där nån HIV-smittad person tagit.

Nu framstår jag väl som värsta hypokondriska personen här, men jag är bara nyfiken. Borde väl egentligen veta svaret själv eftersom jag pluggat vård, men jag har ingen aning faktiskt?

• Svar på tråden Hur länge överlever HIV-virus ute i luften egentligen?
  • Suzanna

Vet inte....hmmm....
    Men jag vet att viruset dör av tvål och vatten, så det lever säkert inte länge ute i luften

• siamesen

Rör sig om sekunder tror jag;

• MimmiLina

Jaså så snabbt? Ja, det kan nog stämma... Annars skulle ju var och varannan människa ha aids.

• siamesen

How long can HIV survive outside the human body?

Generally the fragile nature of the virus prevents it from surviving for a substantial amount of time in the open air. The length of time HIV can survive outside the body is dependent on the amount of HIV present in the body fluid and the conditions the fluid might be subjected to.

Note that HIV is fragile and many common substances such as hot liquid, soap, bleach, alcohol, and the gastric juices found within your stomach can destroy the virus.

The studies on the survival of HIV outside the body have been conducted in the laboratory under controlled scientific conditions. These studies found HIV to be inactivated by heat.

• Springsteen

HIV virus är väldigt klent egentligen om man typ jämför med kräksjuke(calici)viruset som går nu... Jag är mer rädd för det när jag går på offentliga toaletter än för HIV

• MimmiLina

Tack Siamesen, du är ju en mästare på att googla. Jag som försökte det oxå, men jag hittade ingenting...

Springsteen - Jo, alltså jag oroar mig inte för HIV.

Svar på tråden Hur länge överlever HIV-virus ute i luften egentligen?