• sweetmc

Andnöd 6-månaders bebis. vad är det?

Hej!
    Min dotter är 6 månader nu, för ca 3 månader sedan var jag ensam hemma och hon fick  mat, ett bad och skulle sedan sova. När jag lade ner henne i hennes säng började hon skrika (som inte är ovanligt), men efter en stund vrålade hon som hon aldrig gjort förut, så jag tog upp henne igen men hon slutade inte skrika.
    Istället blev det värre och värre tills hon inte längre andades in, bara ut med ett slags knorrande/väsande läte..
    Jag försökte se om det var så att hon försökte kräkas men att det fastnade i halsen men igenting var där, la hene på sidan i min famn och  hon fortsatte att ha svårt att andas, enda gången hon andades in luft var när jag "dunkade" henne i rumpan (som man gör när dom ska rapa).. Jag trodde det kunde vara något slag  av falsk krupp och gick in i duschen och hade henne över axeln (eftersom det är fuktigt efter badet där) men såg då att hennes ben var lilaspräckliga och att hon inte fick någon luft så jag ringde ambulans, när dom kom hade hon blivit sig själv igen men väldigt trött, vi åkte in på deras önskemål för att utesluta att det inte kom tillbaka. Läkaren sa att dom trodde det var dykreflexen som satt in och att hon hade en rap/spya som utlöste allt.

Inatt hände det igen ( hon fick vaccination igår och hade feber inatt men inte så mycket feber att vi tyckte hon behövde medcin  mot det eftersom hon åt och drack som hon skulle), hon vaknade och vrålskrek (som hon brukar göra när hon vaknar på natten av hunger) men när hon andas ut så liksom knorrar hon och tar ett minimalt kort andetag in och andas jätte mycket ut, min sambo hade henne i famnen och när ingenting fungerade så la han henne i vår säng på sidan (nästan framstupa sidoläge) och då slappnade hon av i kroppen, fick normalfärg och gasade en hel del (som hon även gjorde för 3 månader när hon kunde slappna av efter "anfallet").. Nu är frågan, vad kan det vara som gör att hon har så svårt för att andas in, kan andas ut och är stel i kroppen nästan som att hon krampar. Det pågår i  kanske 10 minuter från det att det börjar till att det går över..
    Väldigt tacksam för svar,  vill inte att det händer igen.

• Svar på tråden Andnöd 6-månaders bebis. vad är det?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Med tanke på tidigare förlopp och läkarens bedömning, var det förmodligen samma sak som hände denna gång. Det kan dock vara värdefullt att om det händer igen kontakta sjukvården direkt.

Jag förstår att det ni upplevt var skrämmande och att ni är rädda att det skal ske igen. Strupreflexen (som är en del av dykreflexen) mattas dock ned och avtar med ålder, vilket betyder att risken att drabbas igen minskar med tiden.

Prata gärna med sköterskan på BVC om vad som hände, då det trotsa allt skedde i samband med vaccinering. Så kan hon/han genom mer omfattande beskrivning bedöma om läkaren behöver kopplas in.

Mvh Christine

Svar på tråden Andnöd 6-månaders bebis. vad är det?