• Bibbidi

Min pappa respekterar inte mitt privatliv!!!!

Vet inte om det hamnar inom rätt rubrik nu.... Men eftersom jag räknas som "barnet" och min ena förälder är med i det här problemet så.... varför inte?

Jo, jag har ett problem här hemma som jag tycker är jättejobbigt! Egentligen så studerar jag och bor på en annan ort men är hemma nu över sommaren på grund av att mina föräldrar (speciellt min mamma) vill ha mig här hemma och "passa på" [rolleyes] att vara med oss ungdomar så mycket som möjligt.

Men det stora problemet här hemma just nu är min pappa.

Han respekterar inte mitt privatliv! Skrikandes
    Han klampar alltid in i mitt rum utan att knacka (jag blir alltid lika irriterad eftersom jag aldrig är beredd på det. Jag kanske står och byter om exc) och om han sätter sig vid datorn här inne (den gemensamma står inne i mitt rum, den får inte plats någon annanstans och jag är ju bara här över sommaren ändå....) så kan han helt plötsligt börja titta i mina lådor exc. Jag tycker det är ett extremt övertramp! Jag har mitt privatliv i mina lådor! Jag kan ju ha lagt någonting där så länge och då vill jag inte att han tittar i lådorna!!! Men han ser det som sin rätt eftersom "jag ändå inte betalar någon hyra utan det är hans hus dvs. hans skrivbordslådor (mitt skrivbord datorn står på)) och jag blir så förbaskat förbannad över det varenda gång!

JAG VILL INTE ATT HAN TITTAR I LÅDORNA UTAN LOV!

Han säger (svinargt) "ja men lägg inte privata saker i lådorna då!".
    Ja, men var ska jag lägga dem då??! HEMMA I LÅDORNA I MIN STUDENTLÄGENHET SOM INTE ENS ÄR I SAMMA STAD??!??!?!! Skrikandes DE ville ju ha hem mig! Ska jag inte ens kunna packa upp min väska här hemma utan att behöva oroa mig för att de ska "se något"???? Jag tycker han inte respekterar mitt privatliv här hemma....

Ni vuxna här inne som kanske är i min pappas situation, och övriga medlemmar också.... är det verkligen, VERKLIGEN så svårt att
    1) Knacka innan man går in i någon annans rum
    2) Inte titta och "snoka runt" i "andras lådor" även om det nu är ni som betalar hyran....

Om det ska vara ett krav över att jag måste betala hyran för att kunna ha ett privatliv här i föräldrahemmet så ser jag ingen som helst jäkla anledning att ens komma hem över sommaren! Varför ska jag det?! Här mår man ju bara dåligt över det här..... Jag kan inte ens beskriva hur mycket jag längtar tillbaka till "mitt hem" .... Här "hemma" vill jag inte ens vara längre...

Vad ska jag göra?
    Vad tycker ni? Vem har rätt / fel?
    Kan ni ge mig tips?

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Svar på tråden Min pappa respekterar inte mitt privatliv!!!!
  • Anonym

Jag tycker både du och han har rätt och fel.
    Självklart borde han knacka inna han kommer in!
    Sen när det kommer till skrivbordslådorna...tja det är ju inte ditt skrivbord längre kan jag ju tycka. Så han måste ju kunna ha rätt att ha tillgång till dom lådorna ifall han behöver saker till datorn och så där.
    Däremot kanske du borde få ha ngt nattduksbord eller annan låda som är mer din privata.

• Bibbidi
    Anonym skrev 2011-08-11 13:09:06 följande:
    Jag tycker både du och han har rätt och fel.
    Självklart borde han knacka inna han kommer in!
    Sen när det kommer till skrivbordslådorna...tja det är ju inte ditt skrivbord längre kan jag ju tycka. Så han måste ju kunna ha rätt att ha tillgång till dom lådorna ifall han behöver saker till datorn och så där.
    Däremot kanske du borde få ha ngt nattduksbord eller annan låda som är mer din privata.
    Jo det är sant.

Saken är den bara att han har ingenting i lådorna som är till för datorn. Utan han ser dem bara mer som "sin rätt" att titta i dem i alla fall. Men så här var det också innan jag flyttade, så att han har sett hela "mitt rum" som "sitt" fanns innan jag flyttade också.

Även om jag skaffade någon annan låda så skulle nog problemet kvarstå, eftersom det var såhär innan också. Och då stod inte ens den gemensamma datorn här inne!!

Sen tycker jag inte jag ska behöva köpa ett nattduksbord när jag inte ens bor kvar här längre???

Hur är det med dem som har en sommarstuga som släktingar eller liknande bor i ett tag över sommaren? Klampar de bara in och säger "ha! ni betalar inte hyran så JAG får titta var jag vill för det är MIN STUGA!", eller har man bara rätten att göra det om det handlar om ens barn? Jag tycker det är respektlöst.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • UlletGullet

Du har alltså ditt boende någon annanstans men vill ha dina grejor i din pappas lägenhet/stuga? Jag skulle inte ta med så privata saker hem till någon, inte ens min mamma o pappa om det är så att det kan upptäckas om jag vore du. Vad kan man tänkas ha som är så privat? Sexleksaker? De skulle jag inte ta med mig hem iaf. ;)

Är det viktiga grejor fick de stanna i _mitt_ hem. Så jag säger som föregående, ni har båda rätt och fel, han bör knacka och visa respekt men du kan inte komma till ett hem som inte är ditt _hem_ längre och ställa krav på att få ha vissa möbler för sig själv. Kanske ni kan komma överens om att du får en låda i skrivbordet som faktiskt är ditt eget lilla krypin och där han inte är och nosar? Om det finns utrymme till det vill säga? Man kan alltid fråga, frågan är fri. ;)

• Insatt

Köp en stor jäkla dildo + glidmedel och lägg i lådan så kanske han tappar lusten att titta. Jag bodde också hos mamma och pappa på somrarna när jag pluggade och var singel, nått som alla ville för att det var mysigt och då var mitt rum mitt rum igen, såklart.

• Lillafrökenfräken
    UlletGullet skrev 2011-08-11 15:58:13 följande:
    Du har alltså ditt boende någon annanstans men vill ha dina grejor i din pappas lägenhet/stuga? Jag skulle inte ta med så privata saker hem till någon, inte ens min mamma o pappa om det är så att det kan upptäckas om jag vore du. Vad kan man tänkas ha som är så privat? Sexleksaker? De skulle jag inte ta med mig hem iaf. ;)

Är det viktiga grejor fick de stanna i _mitt_ hem. Så jag säger som föregående, ni har båda rätt och fel, han bör knacka och visa respekt men du kan inte komma till ett hem som inte är ditt _hem_ längre och ställa krav på att få ha vissa möbler för sig själv. Kanske ni kan komma överens om att du får en låda i skrivbordet som faktiskt är ditt eget lilla krypin och där han inte är och nosar? Om det finns utrymme till det vill säga? Man kan alltid fråga, frågan är fri. ;)
    Fast, vissa saker kan man ju behöva ha med sig när man är borta från sitt egentliga hem hela sommaren. Och problemet är ju tydligen inte nytt utan fanns även när TS bodde hemma permanent.

Till TS: jobbigt läge. Mitt enda tips angående snokeriet är att köpa en låda med lås på att ha dina saker som pappa inte har att göra med i.
  • Anonym (Eliza)

Sådär gör mina föräldrar med (bor i egen lägenhet)

Kollar i lådor, skåp, sätter sig vad datorn utan att fråga, klampar rätt in i rum som är stängda "bara för att titta", ligger det en hög papper på bordet så kikar de igenom den, ligger man & sover klampar de rätt in i sovrummet och slänger upp persiennerna (gjorde de när jag bodde hemma också), går alltid in med skorna på trots att det är städat, klagar på katterna, när vi hade iller gallskreks det om att "ta bort den äckliga råttan innan jag stampar ihjäl den" osv osv...När jag precis flyttat och hade kompisar på besök och föräldrarna bara dök upp på obestämd tid kastade de ut kompisarna för de skulle sitta vid köksbordet och äta.

Listan skulle kunna göras lång

• Lavish

Tja det finns en enkel lösning. Bo inte hemma hos dina föräldrar mer. När man bor hos dem tenderar dem att se en som ett barn som man inte behöver visa samma hänsyn och respekt som för en vuxen gäst.

Och ja det är respektlöst, men du har ju sagt åt honom och han lyssnar inte. Säg isf till din mamma att du inte vill bo hos dem mer eftersom du inte känner att du blir respekterad som vuxen och se om hon kan få honom att ändra sig.

• Anonym

På sätt och vis har ju pappan faktiskt helt rätt. Du bor inte där, det är inte ditt hem och det är inte dina skrivbordslådor. Det är väldigt generöst av dem att låta dig ha ett helt eget rum medan du är där, det ger ju dig privatliv på många sätt, men visst borde din far knacka innan han kliver på, särskilt om du påpekat för honom att du blir generad o känner dig obekväm ifall han klampar in precis när du byter om.

Mkt möjligt att han resonerar "det är mitt hem och jag har väl sett mina egna barn nakna/halvnakna otaliga gånger!". Tror du får ge dig på punkten angående skrivbordslådorna eller helt enkelt sluta ta med dig pinsamma saker som du inte vill att föräldrarna ska se, men visst borde han visa hyfs och knacka innan hur obrydd han än är inför din nakenhet ifall du byter om (av den enkla anledningen att DU är brydd).

När jag är hos mina föräldrar lever jag i min resväska och där är samtliga av mina tillhörigheter under hela besöket, förutom tandborste och handduk, vill inte sprida ut mig för mkt för då glömmer jag ta med alla mina saker hem igen samt stökar till deras hem. Ingen skulle drömma om att rota runt i min resväska, men skulle jag sprida ut mina pinaler över hela huset så får jag skylla mig själv ifall de får syn på dem i skåp o lådor. Får sova i en tältsäng i samma rum som någon av småsyskonen (har många syskon så alla rum i huset är upptagna). Är väldigt tacksam över att få bo hos dem och äta av deras goda måltider, visst hade de kunnat kräva betalat för att jag äter/sover där undet totalt 2-3veckor per år, men det gör de inte och det uppskattar jag väldigt mycket.

• Lavish
    Anonym skrev 2011-08-11 20:36:41 följande:
    På sätt och vis har ju pappan faktiskt helt rätt. Du bor inte där, det är inte ditt hem och det är inte dina skrivbordslådor. Det är väldigt generöst av dem att låta dig ha ett helt eget rum medan du är där, det ger ju dig privatliv på många sätt, men visst borde din far knacka innan han kliver på, särskilt om du påpekat för honom att du blir generad o känner dig obekväm ifall han klampar in precis när du byter om.

Mkt möjligt att han resonerar "det är mitt hem och jag har väl sett mina egna barn nakna/halvnakna otaliga gånger!". Tror du får ge dig på punkten angående skrivbordslådorna eller helt enkelt sluta ta med dig pinsamma saker som du inte vill att föräldrarna ska se, men visst borde han visa hyfs och knacka innan hur obrydd han än är inför din nakenhet ifall du byter om (av den enkla anledningen att DU är brydd).

När jag är hos mina föräldrar lever jag i min resväska och där är samtliga av mina tillhörigheter under hela besöket, förutom tandborste och handduk, vill inte sprida ut mig för mkt för då glömmer jag ta med alla mina saker hem igen samt stökar till deras hem. Ingen skulle drömma om att rota runt i min resväska, men skulle jag sprida ut mina pinaler över hela huset så får jag skylla mig själv ifall de får syn på dem i skåp o lådor. Får sova i en tältsäng i samma rum som någon av småsyskonen (har många syskon så alla rum i huset är upptagna). Är väldigt tacksam över att få bo hos dem och äta av deras goda måltider, visst hade de kunnat kräva betalat för att jag äter/sover där undet totalt 2-3veckor per år, men det gör de inte och det uppskattar jag väldigt mycket.
    Min enda invändning är att det verkar vara föräldrarna som vill ha henne där. Alltså kan man väl inte riktigt säga att det är snällt av dem som ger henne ett rum, det är väl snarare snällt av henne att försaka sitt eget hem för att komma och lysa upp deras tillvaro. Fast det kanske bara är mamman som vill förståss.
  • WeeabooGamer

Jag har samma problem. Jag är en 12 årig gamer. Jag vill spela ifred men datorn är i det värsta stället. Den är UNDER EN TRAPPA!!!

Svar på tråden Min pappa respekterar inte mitt privatliv!!!!