• Anonym (TS)

Snål födelsedagspresent?

Tänk dig tanken att du fyller 30 år och din syster 20 år månaden efter.

Du planerar att 20-års presenten ska vara väl genomtänkt och ganska påkostad då det ju är jämn födelsedag.

Hur skulle du reagera om din syster kom till din fest med en present köpt på Rusta för 199 kr som hon dessutom delat med ditt andra syskon?
    Ekonomin är jämförbar syskonen i mellan.

Detta hände mig nu nämligen. Min kompis som också var med och firade frågade mig sedan vad jag tyckte om det då hon vet av mina planer för systers födelsedag.
    (Min present till henne kommer att gå på ca 1000 kr, något hon önskat sig)

Lite snålt kanske, men framför allt inte genomtänkt eller vad jag önskade mig. Men å andra sidan är jag alltid glad och tacksam om någon köper mig en present Glad

• Svar på tråden Snål födelsedagspresent?
  • Anonym

Ska man räkna presenter i kronor och ören?

• NenneLo

Jag tycker att det är tanken som räknas... Oavsett hur bra ekonomi man har. 

• Anonym

Jag hade blivit jättelseden! Är inte ens säker på att jag sedan gett det jag planerat... har haft det ganska liknande i min familj, med min syster, och det är jävligt trist!

• MrsKnapa

Om du är glad o tacksam varför skriver du då om de som att de är problem???

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2011-08-11 14:01:15 följande:
    Ska man räkna presenter i kronor och ören?
    Nej det tycker jag inte =)
    Jag reagerade inte på det själv utan det var min väninna som gjorde det.

Det här var snart 3 veckor sedan och hör och häpna, jag har faktiskt inte tänkt på det sedan dess utan det var först nu när jag var och inhandlade presenten till min syster.

Var bara nyfiken att höra hur andra resonerar.
  • Anonym

Hade blivit ledsen. Jag hade faktiskt behållt hennes present och köpt något betydligt billgare..

• tantS

Köper alltid dyrare presenter till min syster än vad hon kan ge till mig. Hon är också 20 och är student. Hade oavsett vad inte blivit upprörd, man väljer ju själv hur mycket man vill ge för. Om det nu är mer viktigt att det blir för lika mycket så får du väl tänka om i present. Tycker det är konstigt när man kör med milimeterrättvisa vad gäller presenter.. De ger man väl för att det är kul att ge nåt som gör den andra glad? Annars kan man lika gärna bara skifta 200kr mellan varandra när man fyller år. 

• Anonym (mysko)

Ja, tanken räknas! Och din syrra tänkte inte alls, klart du blir besviken!! Ansträng dig och ge nåt dyrt om du vill, men bli ingen bitter martyr. Jag skulle inte anstränga mig för nån som inte bryr sig alls själv.

• Anonym (:))

Tycker också att det var snålt. Faktiskt. 
    Jag är definitivt inte gjord av pengar, kommer definitivt inte från en välbärgad familj. Har precis fått min allra första lön efter att ha studerat i 3,5 år.

Men jag tycker man kan kosta på sig när någon fyller jämt. Sen tycker jag att 1000kr var lite mycket kanske men det bråsse ju på vad det är för nåt. Hade jag fått för 199kr från Rusta hade jag bytt present till mitt syskon. Kanske nåt för typ 500kr på.. tja, Cervera, Duka eller något sådant. Själv skulle jag bli superglad för det. Istället att få för 500 kr i presentkort på typ H&M. 

• Anonym

Har en 20-åring och en 30-åring samma ekonomuska förutsättningar? Oj.

Svar på tråden Snål födelsedagspresent?