• MeMyselfoJag

När berättade ni för ert/era barn att syskon var på väg?

Ja, hur länge väntade ni med att berätta för ert/era barn att syskon var på väg?

• Svar på tråden När berättade ni för ert/era barn att syskon var på väg?
  • Neptune

Man ska inte dölja något för barn. Varför inte berrätta nu? Ju tidigare du berättar desto mer tid till barnet att bearbeta vad det innebär och kunna ställa frågor. Desto mer kan du berätta för barnet vad som kommer att hända.

• Stårchen

När magen började synas.

• MeMyselfoJag

Har haft missfall innan så jag är lite orolig om jag skulle berätta för tidigt och sen inte riktigt vet hur jag skulle berätt att det inte kommer nån bebis. Förra gången var sonen knappt två år och då sa vi inget. 

• Alisa

Sonen är 10 år och han visste att vi önskade fler syskon så vi berättade för honom med en gång. Nu när magen har börjat synas har vi sagt till dottern snart 3 år att det ligger en bebis där.

När dottern låg i magen höll vi på det för sonen, men det kändes väldigt konstigt för det var många andra vi berättade för av naturliga skäl (illamående på jobbet, mor- och farföräldrar). Nu var det väldigt skönt att han fick veta som första person efter oss föräldrar 

• Yoshii

Vi berättade tidigt och innan alla andra fick veta så klart.

Mina söner är 8 och 13 så dom förstår ju lite mer om jag nu hade behövt förklara att jag fått missfall.

Dom blev så glada över sin lillasyster så  

• ludicrous

Vi berättade runt v 22. 40 veckor är långt att vänta, särskilt om man är, som våra då runt 4-7 år.

• Mam2ma

Vi valde att berätta tidigt då jag spydde som en gris typ hela tiden och sonen på 3,5 undrade vad mamma höll på med egentligen...
     tror att det var i grav. v. 10 typ 

• olandstoken

När magen började synas har jag för mig eller lite senare, sonen är 2,5 när lillebror kommer. Vi pratar mer och mer om bebisen nu, läser busiga bebben och pratar med magen. Men det känns som att det är låååångt kvar för honom iaf (2,5 vecka)

• Sapato

Vi berättade i v.7(trodde v.8) och sonen berättade sen glatt för ALLA andra

• enny signatur

Minns inte exakt, relativt tidigt men inte samma dag tror jag. 

• canmamma

Sonen var tre år när jag var gravid med hans lillebror och rätt så ointresserad av bebisar och dyl. Vi började prata mer aktivt om småsyskon och läsa böcker mm när det var knappt 2 månader kvar av graviditeten. Ganska lagom tid att för honom att ta till sig budskapet och förbereda sig lite inför alla förändringar. Det var en stressig tid för honom - förändringar och omställningar var inte det lättaste för honom i den åldern och han har en enorm fantasi som lätt rusar iväg. Mycket mysigare och lättare för honom att ta till sig en gosig lillebrorsbebis i famnen än att hantera en abstrakt bebis i mammas mage. Kanske för att han haft tid att förbereda sig på men troligast för att han just är en sådan personlighet.

• grubbel12

När största risken för missfall var över och när det var OK att nyheten spreds på dagis och till alla andra bekanta och folk på stan... Flört

• Mams79

Vi berättade för våra efter att vi sett liten på kub i v14. De var då knappt 2,5 och 4 år. Väntade tills vi tyckte det var ok att barnen berättade på förskolan...lite svårt att tysta så små barn De pratar jätte mycket om lillasyster som kommer i feb, vi läser böcker, de frågar, längtar, sjunger och klappar på magen!

Underbara älskade döttrar födda 2007 & 2009
  • 3 barns mamma84

När dottern skulle bli storesyster när hon var 3 år gammal berättade jag redan jag var hos bm och vissade ett ul då v 8 ca ..
    Hon blev JÄTTE glad och lycklig.
    och berättade för alla.

MEN när jag blev gravid igen 2009 berättade jag för henne och lillebror att mamma var med  bebis igen dottern blev ÖVERLYCKLIG och sonen med men förstod inte lika mkt då.
    Berättade när jag var hos läkaren med ett + i stickan.
    (V 6)
    Hon vart sååååå glad och berättade att hon igen skulle bli en storesyster
    (V 8+5 fick jag ett MA )
    och dottern blev såklart lessen och rädd då jag mådde så dåligt.
    Detta var 2009 hon var då bara 4 år gammal och ÄN idag pratar hon om att
    ''mammas bebis dog inne i magen som nu är uppe i himlen''           
    Denna gången jag blev gravid igen 2010 så vågade jag berätta igen V 7 ca och hon blev super glad igen
    Men en till Lillebror kom haha nu väntar hon med en Lillasyster men få se 2012 om man skulle bli gravid igen   

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Maak

jag är i vecka 27 och funderar nu när magen börjar synas att berätta för min son 3,3 år att han ska få syskon, jag vet 100 pr.  vem det blir och undrar om jag bör berätta för honom. är lite orolig hur han ska reagera, konstigt nog men senaste månader pratade han mkt om lillebror , lillesyster, o bebisar osv. Även vi var ju mkt försiktiga att prata om händelsen, Anledning att jag ville skydda honom är att han slipper  vänta så länge och fråga hela tiden när kommer det, när kommer det??? jag vet hur han är.

• Housemouse

Vi berättade ca 5 mån i förväg, bara för att det blev svårt att hålla sig. Han kommer vara nästan 3 när lillebror kommer, men allt med bebisen i mammas mage är väldigt abstrakt för honom. Det är bra om man kan vänta lite, påstår experterna iaf, just för att småbarn inte har vår tidsuppfattning. Väntan blir väldigt lång om man berättar långt i förväg. Samtidigt vill man ju dela med sig av glada nyheter inom familjen ;)

• hannis

Efter RUL började vi prata om att vi skulle få en bebis och att lillebror skulle komma. Vi läser även böcker om att få syskon. Sonen är 3 år.

Svar på tråden När berättade ni för ert/era barn att syskon var på väg?