• Anonym (Inlagd)

Vi som är inlagda i väntan på förlossningen pga olika anledningar :-(

HEJ!

Finns det fler där ute i vårat avlånga land som ligger inlagda på sjukhus i väntan på förlossningen?

Jag är i vecka 27 och har snart varit på sjukhuset i en vecka.
    Här kommer jag få stanna tills jag fött.
    Jag är inlagd pga kraftig påverkad livmodertapp.

Livet känns hopplöst nu tycker jag.
    Man ligger stilla i en säng och stirrar rakt in i väggen.

Jag hoppas vi kan stöta varandra genom den här resan.

• Svar på tråden Vi som är inlagda i väntan på förlossningen pga olika anledningar :-(
  • Anonym (Inlagd)

Ingen?

• M1982

Hej!
    Nu ligger jag förvisso inte inlagd men vill ändå skriva ett par rader.. Har själv varit i din situation och vet precis hur det känns!! Jag blev inlagd i vecka 23+3 och fick komma hem i vecka 35+1. Var dock hemma med sängläge i tre veckor mellan v 24-27.
    När mitt läge var som sämst var min tapp 5 mm och jag hade även öppnat mig. Jag fick inte ens sitta upp när jag åt!! Trots det valde min underbara son att titta ut två dagar före bf! Varken jag eller läkarna trodde att jag skulle kunna gå så långt!! Hur påverkad är din tapp?

Det jag vill säga är att även om dagarna känns som år så kommer all väntan och tristess vara värt när din bebis kommer. :) Tänk oxå på att bara för att du ligger inlagd så behöver inte det betyda att du föder för tidigt!! Hoppas allt kommer gå bra och lycka till!

• Anonym (Inlagd)

Hej!

Vad skönt att läsa om någon mera som varit i samma sits.

Jag blev  inlagd vecka 26 och är nu i vecka 27.
    Jag har 1 cm kvar av tappen.
    Jag kommer att få vara här tills förlossningen.

Kanske om jag går lika långt som dig jag får åka hem.

Min önskan är att förlossningen dröjer många veckor än,
    så det på sikt blir mindre tid på sjukhuset.

• Grismamman

Nu är inte jag inlagd (är inte gravid) men var det vid min första graviditet från vecka 28. Vet hur det känns med all oro för barnet samt att det är väldigt tråkigt. Fick under perioder inte lämna sängen och att se samma väggar dag ut och dag in är inte speciellt roligt. Jag kan trösta dig med att så fort du har din bebis hos dig så har du helt glömt bort den tiden, det är värt varenda sekund av tristess.
    Jag var inlagd pga blödningar orsakat av delvis föreliggande moderkaka. Nu kunde jag trots detta genomföra en vaginal förlossning. Visserligen igångsatt men 10 dagar före BF.

• Anonym (Inlagd)

Hade ni barn hemma under den här tiden?

Jag har ett barn hemma som jag saknar så det göt ont hela tiden

• M1982

Nej, det var första barnet så man hade ju bara sig själv att tänka på.. Tur i oturen. Förstår att det blir extra jobbigt och tufft när man har barn sedan tidigare. :( Skulle oxå längta ihjäl mig efter min son om jag hamnar i samma situation igen. Hade du samma problem med första barnet?

• Anonym (Inlagd)
    M1982 skrev 2011-08-12 11:18:32 följande:
    Nej, det var första barnet så man hade ju bara sig själv att tänka på.. Tur i oturen. Förstår att det blir extra jobbigt och tufft när man har barn sedan tidigare. :( Skulle oxå längta ihjäl mig efter min son om jag hamnar i samma situation igen. Hade du samma problem med första barnet?
    Nej mitt första barn föddes i vecka 37 och vägde över 4 kg

Men nu väntar jag 2 barn. Kanske den ökade belastningen gjort att min livmodertapp gett vika.
    Dom vet inte än. Dom tog bakterie prov underlivet men inte fått svar ännu. Men jag medicinerar i förebyggande syfte.

I dag fick jag träffa en jätte bra doktor. Han var förstående och sa vi tar en dag i taget.
    När barnen vuxit till sig och om du fortfarande har livmodertappen kvar, så kan du eventuellt få åka hem och vila Visst dröjer det några veckor ännu och det finns inga garantier men det var så skönt att höra.

Det är denna doktor som ska göra tul nästa vecka så det känns SÅ bra

Egentligen behöver jag inte vara anonym i denna tråd eftersom jag skriver om samma sak i en mer öppen tvilling  tråd så det skulle inte vara svårt att lista ut vem jag är, vet inte varför jag valde anonymt namn så att säga Jaja.
  • Anonym
    Anonym (Inlagd) skrev 2011-08-12 09:27:09 följande:
    Hade ni barn hemma under den här tiden?

Jag har ett barn hemma som jag saknar så det göt ont hela tiden
    Jag blev väldigt sjuk när jag var gravid med 2an så jag blev inlagd i 8 veckor från v.28 till v.36 (2an kom i v. 37) och det var jätte jobbigt att vara borta från min 1a så länge och tråkigt nog så tog det upp mot ett år för 1an komma nära mig igen eftersom 1an var ca 1½ då och jag först var borta länge och sen kom en bebis som gjorde att jag var upptagen med att amma och ta hand om...

Men nu 2 år senare så är 1an fortfarande pappig men jag är nästan lika bra
  • Grismamman

Det var första gången detta hände mig så jag behövde inte sakna den andra. Men jag kan tänka mig att det är tungt.
    Andra graviditeten gick som en dans på rosor! 

• Anonym (Inlagd)
    Anonym skrev 2011-08-12 12:09:04 följande:
    Jag blev väldigt sjuk när jag var gravid med 2an så jag blev inlagd i 8 veckor från v.28 till v.36 (2an kom i v. 37) och det var jätte jobbigt att vara borta från min 1a så länge och tråkigt nog så tog det upp mot ett år för 1an komma nära mig igen eftersom 1an var ca 1½ då och jag först var borta länge och sen kom en bebis som gjorde att jag var upptagen med att amma och ta hand om...

Men nu 2 år senare så är 1an fortfarande pappig men jag är nästan lika bra
     Vad jobbigt

Mitt barn är 4 år +. Så vi kan ju prata om det här. Han hälsar på mig varannan dag ungefär.
    Men det svårt att hålla tårarna borta för mig.
    Grismamman skrev 2011-08-12 19:15:53 följande:
    Det var första gången detta hände mig så jag behövde inte sakna den andra. Men jag kan tänka mig att det är tungt.
    Andra graviditeten gick som en dans på rosor! 
    Att du våga bli gravid igen!

Jag ligger här och tänker i bland aldrig mer att jag ska skaffa fler barn nu.
    Men man kanske "glömmer" tiden när man väl fått sina bebisar
  • M1982
    Anonym (Inlagd) skrev 2011-08-12 12:06:20 följande:
    Nej mitt första barn föddes i vecka 37 och vägde över 4 kg

Men nu väntar jag 2 barn. Kanske den ökade belastningen gjort att min livmodertapp gett vika.
    Dom vet inte än. Dom tog bakterie prov underlivet men inte fått svar ännu. Men jag medicinerar i förebyggande syfte.

I dag fick jag träffa en jätte bra doktor. Han var förstående och sa vi tar en dag i taget.
    När barnen vuxit till sig och om du fortfarande har livmodertappen kvar, så kan du eventuellt få åka hem och vila Visst dröjer det några veckor ännu och det finns inga garantier men det var så skönt att höra.

Det är denna doktor som ska göra tul nästa vecka så det känns SÅ bra

Egentligen behöver jag inte vara anonym i denna tråd eftersom jag skriver om samma sak i en mer öppen tvilling  tråd så det skulle inte vara svårt att lista ut vem jag är, vet inte varför jag valde anonymt namn så att säga Jaja.
    Ja, det beror säkert på att du väntar två barn. Det ger ju ett ökat tryck och belastning. Skönt att du fick träffa en bra läkare. Det gör att man känner sig trygg och bra bemött. 

Har dem gjort ngn ytterligare mätning av tappen nu? Min tvillingsyster ligger för tillfället också inlagd på sjukhuset med påverkad tapp.. Det var bara en tidsfråga att det skulle hända eftersom vi är enäggstvillingar. Hennes läkare sa att de skulle göra ett test för att mäta proteinet fetalt fibronektin, tydligen ger det en indikation på om man ligger i riskzonen för att föda inom två veckor. Har du gjort ngt sådana test?
Svar på tråden Vi som är inlagda i väntan på förlossningen pga olika anledningar :-(