• sandra­persso­n
    Äldre 11 Aug 16:40
    2040 visningar
    5 svar
    5
    2040

    Jobb och utvecklingsgarantin, vad händer nudå??

    Jag skall om 3 veckor på ett möte för Jobb och utvecklingsgarantin och satt precis idag i telefon med en från AMS.

    Hon var inte speciellt trevlig så jag frågade vad detta går ut på( programmet)
    Enligt henne så blir man "utslängd" på en praktikplatser och får sina ruttna 3700 kr i månaden och skall vara där ett tag.

    Men jag undrar om det är någon här som hamnat på denna 


    Jobb och utvecklingsgarantin?


     


    Hur ofta måste man besöka arbetsförmedlingen för träffar och dyligt? En gång varje vecka eller är det 1 gång i månaden eller knappt det?


    Blir man utslängd på ett jobb(Praktik) bara för att man skall göra något?


     


    Hur går det egentligen till detta?


    Du kan gärna skriva privat eller svara här om du gått programet ett tag då jag är väldigt skepptiskt till detta då det låter inte trevligt alls.


    tack

  • Svar på tråden Jobb och utvecklingsgarantin, vad händer nudå??
  • Myra1
    Äldre 11 Aug 16:52
    #1

    Jag har några kompisar i sverige som är med i detta o vad de bberättat så får de gå på af nån ggr/v o sen telsamtal emellan samt att de är på pratikt 40 tim/v o 4 tim av den ska gå till jobbsök samt afträff med handläggarn.

  • sandra­persso­n
    Äldre 11 Aug 16:59
    #2
    Myra1 skrev 2011-08-11 16:52:28 följande:
    Jag har några kompisar i sverige som är med i detta o vad de bberättat så får de gå på af nån ggr/v o sen telsamtal emellan samt att de är på pratikt 40 tim/v o 4 tim av den ska gå till jobbsök samt afträff med handläggarn.
    Jag har kollat nu att det är olika faser i denna jobb och utvecklingsgarantin. Då fas 3 är att man typ  blir utslängd för praktik.

    Jobb- och utvecklingsgarantin


    Jobb- och utvecklingsgarantin riktar sig till dem som stått utanför arbetsmarknaden en längre tid. Insatserna ska innehålla individuellt utformade åtgärder som syftar till att så snabbt som möjligt få deltagarna i arbete.

    Jobb- och utvecklingsgarantin är indelad i tre faser


    Fas 1 innehåller följande aktiviteter: kartläggning, jobbsökaraktiviteter med coachning och förberedande insatser.
      
    Fas 2 innehåller följande aktiviteter: arbetspraktik, arbetsträning och förstärkt arbetsträning.


    Fas 3 innehåller följande aktivitet: sysselsättning hos anordnare.
    Som arbetsgivare betalar du inga löner, arbetsgivaravgifter eller försäkringar utan får 225 kronor per dag för att täcka handledarkostnader med mera.


     


    Jag skall hamna i fas 1 nu om 3 veckor. Så undrar om det blir att jag måste besöka arbetsförmedlingen flertal gånger i månaden och lyssna på dessa coaching som kostar bara en massa pengar för staten.


    Kanske löjligt, men det jag är orolig är att jag måste besöka arbetsförmedligen flertal gånger i veckan/månaden.


    Jag skall som tur plugga NÄSTA höst då jag inte får något bra med mina kunskaper jag har nu.


    Så någon som vet hur det går till i fas 1 och hur länge man är där. Berätta, här eller privat meddelande.


     


     
  • Myra1
    Äldre 11 Aug 18:27
    #3

    Jag vet inte men de säger att de är i 1 o nån annan i 2. 3 har jag aldrig hört talas om

  • Anonym (ludmi­la)
    Wed 10 Feb 2021 08:05
    #4

    Hej! Jobb och utvecklingsgarantin är ett annat namn för aktivitetsgarantin. Det är det moderna slaveriet i Sverige.

    Jag har jobbat där fick jobba 8 timmar per dag med ca 3700 kr i månaden. Alla mina pengar gick till resor då jag inte bor i centrum.

    Det är ett modernt slaveri där arbetslösa utnyttjas och behandlas som odjur. Skulle hellre vara utan pengar för resten av mitt liv än att börja där igen. Det kan jämföras med ett koncentrationsläger.

    Jag hoppas att någon klok människa startar ett upprop mot jobb och utvecklingsgarantin då det är en modern form av slaveri i SVERIGE.

  • Anonym (..)
    Wed 10 Feb 2021 08:46
    #5

    Faserna är borttagna så det är samma allt. Jag har varit med till pch från i flera år men den aktivitet jag haft hela tiden är att söka jobb och jag har gått på möten någon/några gånger per år. Hur mycket man får beror ju på hur mycket du tjänat innan. Jag får ca 11000kr före skatt

Svar på tråden Jobb och utvecklingsgarantin, vad händer nudå??