• Anonym (kli och tätt)

Kliar i halsen - Vad kan jag vara allergisk mot?

Hej!

Ja, jag har egentligen två funderingar eller frågor.  

Har kanske råkat ut för överkänslighet (har sett mycket om överkänslighet här nu det sista och jag sluter mig till skaran Glad

Soja sa en läkare eller rättare sagt misstänkte.       

Nu idag kollade jag på det jag äter till lunch och såg att där var någonting av soja i. Kan det vara därför jag fått att det kliar i halsen de sista dagarna, men framför allt idag?

Har också kollat på en närmre lista vad man kan vara överkänslig mot, såg att kakao kunde vara känsligt.

Jag tyckte mig känna av att halsen tätnade efter en chokladboll, kan det verkligen vara så, eller verkar det troligare med mina hjärnspöken? Vågar inte känna efter något nu, jag vet helt enkelt inte vad som är riktigt och vad jag kan inbilla mig nu eftersom jag känner efter på allt.

Så frågorna:

1. Kan den variant av soja som ingår i smörgåsrån göra att det kliar i halsen?

2. Hur lätt är det verkligen att reagera på kakao, är en chokladboll verkligen något som kan påverka eller är det hjärnspöken?

Jättetacksam om någon kunde svara, min hals kliar sönder :(                

• Svar på tråden Kliar i halsen - Vad kan jag vara allergisk mot?
  • Insatt

jordnötter är man ofta allergisk mot ifall man har problem med soja. Det finns spår av jordnötter i de flesta bakverk

• Anonym (kli och tätt)
    Insatt skrev 2011-08-11 16:59:24 följande:
    jordnötter är man ofta allergisk mot ifall man har problem med soja. Det finns spår av jordnötter i de flesta bakverk

Jordnötter vet jag att jag inte fått i mig då chokladbollarna var hemmagjorda.

Däremot är jag fundersam över kakao. Kan man verkligen reagera av 1 chokladboll? Vågar inte lita på mig jsälv längre då jag är rädd att det är mina hjärnspöken som är igång så fort jag äter något (att jag tänker för mycket på det).
  • Insatt

Ja om man blir dålig av kakao kan man nog reagera på bara en chokladboll. Jag tycker att du ska gå och göra pricktest. Läskigt att inte veta vad man tål och inte tål ju!

Svar på tråden Kliar i halsen - Vad kan jag vara allergisk mot?