• Alexandra

    Mobbning bland fiskarna (scalar och guppies)

    Köpte ett akvarium på 70 liter i förrgår och där ingick det 5 Scalar. Lade till mina 3 vuxna guppies och 1 unge på ca 2 cm. Resten av yngeln bor i en yngeltank in akvariet.

    Allt bra så långt men scalarna är allt annat än snälla mot resten, förtillfället är alla guppies förpassade under pumpen eller ovanpå yngelkaret. Försöker de simma runt blir det snabbt tillbaka visade på sina platser. Den yngsta på 2 cm var tydligen för liten och är uppäten.

    Den största hanen gillar att passa utanför yngelkaret och kommer ett yngel nära glaset gör han ett tappert försök att äta den.

    Visst ska de vara lite dominanta men hur länge då? Har inte möjlighet att flytta guppiesarna då detta är enda tanken med pump. Ska jag försöka vänta ut dem eller vad?

    Och ja, vet att tanken är för liten för scalarna, har ett nytt 400 liters på inkommande så det behöver inte påpekas. 

  • Svar på tråden Mobbning bland fiskarna (scalar och guppies)
  • Lena

    Skalarer äter små fiskar och är revirhävdande. Hur är skalarerna mot varandra? När de blir könsmogna bör man bara ha ett par kvar och sälja resten.

  • Alexandra
    Lena skrev 2011-08-11 20:16:51 följande:
    Skalarer äter små fiskar och är revirhävdande. Hur är skalarerna mot varandra? När de blir könsmogna bör man bara ha ett par kvar och sälja resten.
    Jo, visste att det käkade små fiskar visste bara inte hur små men det är tydligt nu. 

    Hanen och honan kan vara lite små elaka med ungarna (1 åringar?) och ge dem lite små nyp ibland om de blir för närgångna. Har som sagt bara haft dem 2 dygn och det har bott i samma tank ihop de senaste 2 åren. Så får väl se hur det går när ungarna blir könsmogna.

    Hur göra med guppiesarna då? Vänta ut eller sälja/ge bort? 
  • Lena

    Är ungarna ett år skulle jag sälja dem. Guppyna skulle jag bara behålla om jag tänkte ha kvar det lilla akvariumet när det stora kommer.

  • Alexandra
    Lena skrev 2011-08-11 20:24:19 följande:
    Är ungarna ett år skulle jag sälja dem. Guppyna skulle jag bara behålla om jag tänkte ha kvar det lilla akvariumet när det stora kommer.
    Jo, får kolla runt lite. Flyttat ut de stackars guppiesarna redan till en mindre tank och de verkar redan gladar. Imorgon flyttar det till en tjej med bara guppisarn.

    Hur ser det ut med diskusar annars? Kan man ha dem tillsammans med ett par scalar?
  • Lena
    Alexandra skrev 2011-08-11 23:10:59 följande:
    Jo, får kolla runt lite. Flyttat ut de stackars guppiesarna redan till en mindre tank och de verkar redan gladar. Imorgon flyttar det till en tjej med bara guppisarn.

    Hur ser det ut med diskusar annars? Kan man ha dem tillsammans med ett par scalar?
    Diskusar funkar fint att ha tillsammans med dem men man kan itne ha så många av varje för blir de par så är det väldigt revirhävdande så max ett par av varje.

    Pansarmalar går oxå bra.
  • Takex

    Jag har Corys (pansarmalar) och gröna neon tetror med mina Änglar. Tetror är inget tips att ha med Änglar egentligen men mina är än så länge så små. Det har också hänt att när dom växt upp med varandra så rör änglarna inte tetrorna.

    Pansarmalar är jätteroliga att ha! Discus är en tuff fisk men oj så vacker.

    Nu kanske din nya tank har kommit men jag hade satt in en avgränsare för att lätta på trycket där inne.

Svar på tråden Mobbning bland fiskarna (scalar och guppies)