• Anonym (egentid)

Anlita barnvakt - vad bör jag tänka på?

Nu är det klubbat och bestämt, vi ska anlita betald barnvakt (barnvaktsfirma) för att få lite egentid nu när barnen blivit lite större. Vi har ingen släkt inom rimligt avstånd och vännerna vi har är själv småbarnsföräldrar och dem nämns vi inte fråga om barnpassning av för de har nog tillräckligt med jobb ändå.
    Vad bör man tänka på?  Barnen som ska passas är 5 och 2 år gamla.
    Vi hade som tanke att anlita barnvakt vid två tillfällen/månad och då minst tre timmar/gång.

• Svar på tråden Anlita barnvakt - vad bör jag tänka på?
  • BlommyNess12

Är också intresserad utav ämnet! Följer tråden

• Tonårsmamman1

OK, det är alltså någon som ni inte känner som ska passa barnen? Då hade jag nog velat träffa dem en gång innan tillsammans med barnen. 

• Anonym (egentid)
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-11 23:01:20 följande:
    OK, det är alltså någon som ni inte känner som ska passa barnen? Då hade jag nog velat träffa dem en gång innan tillsammans med barnen. 
    Då det är via en firma som man hyr tjänsten av så känner vi självklart inte dessa barnvakter sedan tidigare.
    Det ingår hembesök då tänkt barnvakt får komma hem till familjen och bekanta sig med barnen.
  • Tonårsmamman1
    Anonym (egentid) skrev 2011-08-11 23:08:07 följande:
    Då det är via en firma som man hyr tjänsten av så känner vi självklart inte dessa barnvakter sedan tidigare.
    Det ingår hembesök då tänkt barnvakt får komma hem till familjen och bekanta sig med barnen.
    Det verkar ju vara OK. Kan ni få samma person varje gång? 
  • mamman64

Ja det är ju väldigt viktigt att barnen får träffa barnvakten innan och att ni får känna av personen innan, att det känns bra.
    Sen skulle iaf jag dra lite allmänt om barnen , vad som är viktigt för dom, rutiner och så
    Och jag skulle absolut inte glömma att prata om barnsäkerhet...sen skulle jag inte låta barnvakten bada barnen och jag skulle plocka undan farliga saker och göra barnen klara för sängen innan jag gick, om det var kväll då förstås
    Men sen skulle säkert mitt kontrollbehov minska efter några ggr om jag såg att allt funkade
    Men bjuder man in en okänd barnvakt i sitt hem så känner man sig väldigt utlämnad, jag för min del skulle aldrig ens göra det
    Sen skulle jag vilja veta om barnvakten kan första hjälpen

• Anonym (egentid)
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-11 23:10:27 följande:
    Det verkar ju vara OK. Kan ni få samma person varje gång? 
    Det vet jag faktiskt inte, men jag hoppas på det annars så känns det ju lite meningslöst med för-besök för att bekanta sig med barnen och rutinerna. Antar att jag får veta mer om omsättningen bland barnvakterna när vi haft första mötet.
  • Anonym (egentid)
    Lillfjompa skrev 2011-08-11 23:17:13 följande:
    Jag letar efter exakt samma sak, följer upp denna.

Vart hittade du denna firma?
    Jag kollade runt lite på Eniro och google med sökvariablerna barnvakt och den ort vi bor på och då dök firman upp.
  • Tonårsmamman1
    Anonym (egentid) skrev 2011-08-11 23:20:21 följande:
    Det vet jag faktiskt inte, men jag hoppas på det annars så känns det ju lite meningslöst med för-besök för att bekanta sig med barnen och rutinerna. Antar att jag får veta mer om omsättningen bland barnvakterna när vi haft första mötet.
    I ditt första inlägg lät det på dig som att ni vet när och hur ofta ni kommer att anlita barnvakten långt i förväg. Det borde ju vara en fördel, att kunna boka in samma person. Det är nog svårare när man är ute i sista minuten.
  • Lindis1974

Vad kostar en sån tjänst ? Kan man använda RUT eller vad det heter ?

• Anonym (egentid)
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-11 23:24:33 följande:
    I ditt första inlägg lät det på dig som att ni vet när och hur ofta ni kommer att anlita barnvakten långt i förväg. Det borde ju vara en fördel, att kunna boka in samma person. Det är nog svårare när man är ute i sista minuten.
    Det stämmer, tanken är att ett tag i förväg bestämma vilka dagar/tider det är tänkt att vi ska ha barnpassning. Sedan får man ju räkna med ändringar iom att det handlar om förskolebarn och alla förkylningar etc som lär ändra planerna.
  • Lenora

Den barnvakt som vi använder oss av insisterade på att komma och träffa vår lilla flicka innan hon tog på sig jobbet. Det var skönt att se hur bra de kom överens. Efter hembesöket kommer ni att få en känsla för hur det klickar mellan dem, fråga om det är henne ni kommer att få som barnvakt.

Vi har aldrig haft några problem med vår barnvakt trots att hon är ung och dessutom inte särskilt pratsam av sig men vår dotter gillar henne och jag kan se när vi kommer hem att de har gjort en massa trevligt ihop.

• Tonårsmamman1
    Anonym (egentid) skrev 2011-08-11 23:28:06 följande:
    Det stämmer, tanken är att ett tag i förväg bestämma vilka dagar/tider det är tänkt att vi ska ha barnpassning. Sedan får man ju räkna med ändringar iom att det handlar om förskolebarn och alla förkylningar etc som lär ändra planerna.
    Tycker det låter som en jättebra idé om man inte kan fixa barnvakt på annat sätt. Berätta gärna mer sedan när ni testat.
  • Lillfjompa
    Lenora skrev 2011-08-11 23:29:34 följande:
    Den barnvakt som vi använder oss av insisterade på att komma och träffa vår lilla flicka innan hon tog på sig jobbet. Det var skönt att se hur bra de kom överens. Efter hembesöket kommer ni att få en känsla för hur det klickar mellan dem, fråga om det är henne ni kommer att få som barnvakt.

Vi har aldrig haft några problem med vår barnvakt trots att hon är ung och dessutom inte särskilt pratsam av sig men vår dotter gillar henne och jag kan se när vi kommer hem att de har gjort en massa trevligt ihop.
    Det låter ju kanon! härligt att det gåt bra för vissa!
Svar på tråden Anlita barnvakt - vad bör jag tänka på?