• Anonym

varför så hög puls?

Hej!
    Undrar en sak kring pulsen. Jag e gravid i v 21 och kan knappt gå från soffan till toa utan att nästan tappa andan o känna hur pulsen dunkar. E mitt 3e och har aldrig kännt så de andra graviditeterna. Lånar min mans pulsklocka ibland och även när jag har vilat en stund ligger det runt 120. Vad kan jag göra åt detta. Orkar liksom inte göra något alls o har en 15 månaders att ta hand om. Tacksam för svar.

• Svar på tråden varför så hög puls?
  • Aleksandra Barnmorska

Hej!
    Det låter om att din puls är lite väl hög. Det är normalt att man får högre puls vid en gravidietet pga det finns mer blod i kroppen, men 120 i vilopuls tycker jag att ska kollas upp. Ring till din vc så det kan ta ett ekg, blodprover såsom sköldkörteln och hb.

Skriv gärna och berätta hur det går

• Anonym

Har pratat med bm nu. Hon trodde det berodde på att jag e stressad, min yngsta är väldigt vild av sej, hon såg det när hon var med vid besöket. Tyckte inte det behövdes kollas upp. Hb var 86.

• Anonym

Ja de (vc) sa att jag skulle ta det med min bm....hon tyckte hb var lite lågt men ok. Jag äter 4 niferex om dagen(sedan vecka 15)  så jag tycker det borde öka snart. Blir ju så trööött...

• Aleksandra Barnmorska

Hej!

Hb kan tid att öka, jag tycker att du ska ifrågasätta din bm om varför hon inte tagit andra blodprover. På min arbetsplats tar vi alltid Ferritin och MCV vid ett hb på under 100. Ditt hb förklarar din puls men jag tycker ändå att ett EGK ska tas.

lycka till

• Anonym

Ska dit imorgon. Det togs ett blodprov förra gången tror att det kan ha varit ferritin. Ska fråga. Tack.

• Anonym

Var där idag, frågade om provet, men hon kom inte ihåg att något tagits. hb var 84 nu o hon tyckte eftersom det stabiliserat sej skulle jag minska från 4 tabletter till 3. Hon förstod inte varför jag ville ha ekg. Vet att ferritinet låg på 8 vid inskrivningen (v 29 nu) hade en annan bm då. Tack för att du lyssnar på mitt gnäll..:)

• Aleksandra Barnmorska

Hej!

Jag tycker verkligen inte att du gnäller däremot undrar jag lite om din bm. Jag tycker absolut INTE att du ska minska ner niferexen! Dessutom ska man alltid ta ett nytt ferritin och ditt första ferrtin var under referensnivån som är 13-150 microgram/l hos kvinnor i åldrarna 17-60. Sedan ska även en läkare kopplas in. Jag tycker att du ska ringa och ifrågasätta din bm och kräva att ett nytt ferritin tas. Anledningen till din höga puls är att hjärtat måste jobba mer för att kunna syresätta din kropp pga ditt hb och detta bör din bm veta. Dessutom bör man ta ett MCV!!!! Din kropp mår inte bra av att jobba så hårt och dessutom har du en förlossning framför dig. Man bör ta proverna på dig och fundera ut andra läkemedel.

lycka till och stå på dig

• Anonym

Hon hade pratat med en läkare som tyckte att de skulle kontakta spec-mvc. Det verkar som om hon skulle göra det. Min första graviditet fick jag järndropp från vecka 20. Hade 71 i hb då och mådde mkt bättre efter det, men hon tyckte inte det var tillräckligt lågt nu. Tycker det är jobbigt att äta så många järntabletter pga magen och sen har jag ibs som gör att jag vet sedan tidigare att tarmen inte tar upp järnet. Har fått dropp innan jag blev gravid  första gången oxå.

Svar på tråden varför så hög puls?