• Snowgirl

Vad skriva till någon som nyss förlorat sitt älskade barn?

Tänkte att jag kanske kunde få lite tips och råd här utav er.

Min sons dagiskompis gick bort för 8 dagar sedan, endast 3 år gammal . Hon dog av cancer som hon kämpat mot i nästan 1 år.
    Tänkte göra en insamling bland dagiskompisarna att skänka till Barncancer fonden. Och där finns det något som heter "Minnesgåva" där man skänker valfri summa och skriver i någon slags "hälsning" till föräldrarna som de skickar. Men vad skriver man egentligen, tycker att det är jättesvårt. Har ni kanske någon bra idé?

• Svar på tråden Vad skriva till någon som nyss förlorat sitt älskade barn?
  • Mamma Åsa

Vi finns med er i eran sorg många varma omtänkande hälsningar från er.............

Hej detta är ett val man gör givetvis.. När min son miste sitt liv och föddes så fick jag ett så vackert kort från en familj vars dotter jag hade på en avdelning på förskolan innan jag vart sjukskriven pga foglossning å så... hon skrev ett fint kort om sorgen å just de jag skrev överst .. Å de värmde sååå otroligt mycket att VETA att de finns faktiskt människor som bryr sig när man som mest behöver dem att veta att de är med oss i vår svåra stund... Kram /Åsa

• Snowgirl

Nu är det dags att komma på något bra, har samlat ihop pengar på dagis nu och tänkte få det här klart.
    Snälla hjälp mig med lite förslag!

• Sailor

Gud jag blir så ledsen av att höra om barn som går bort, börjar gråta...Jag tror att det räcker med något enkelt typ "Vi tänker på er" , " Vi tänker på er och (barnets namn). " Försök inte krusidulla ihop nåt komplicerat. Då jag har haft anhöriga som gått bort har det varit otroligt stärkande att bara få en hälsning, veta att människor ser ens sorg. Ska det vara något annat tycker jag att du ska skriva något personligt t ex. hur DU/NI minns flickan. Bra medmänskligt initativ av dig förresten med insamlingen! Lycka till!

• Remsan

Det Sailor skriver är jättebra!

Berätta för dem hur ni minns deras lilla dotter! Och berätta också hur ni eventuellt förändrat er syn på livet efter det som hänt dem. Jag fick ett sådant brev av en vän och det betydde så oerhört mycket för mig. Hon skrev att hon från och med nu ska värdera och uppskatta det hon har mer, för att man inte kan ta någonting för givet. Och att detta hade min lilla dotter lärt henne. Min vän skrev också en del av en låttext som hon sa fick henne att tänka på min dotter. Låten heter "Kärleken Är" och refrängen går såhär:

"En ängel flög förbi
    Mot himmelen så fri
    Men hon lämnade sitt leende på vår jord
    Som en sol som värmer oss
    Som ett himmelskt stjärnebloss
    Så vi kan betrakta livets skeende med en tro,
    att kärleken är..."

• Lorelei

Jag skrev bara "Jag tänker på er" när min vännina förlorade sin son för två år sedan. Tyckte det var lagom... och hon tyckte det var bra fick jag höra senare *Ler*

• SivAndersson

Kanske den här dikten som jag skrivit (och som finns tryck på kort):

Till dig som förlorat ett barn
    - av Siv Andersson

Den svåraste av sorger
    är när livet blir för kort
    och en dotter eller son
    för alltid har ryckts bort.

När någon man gett liv
    och älskat mest av allt
    så grymt kan tas ifrån en
    blir det ofattbart och kallt.

I sorgens tunga mörker
    får man ta en dag i sänder
    och försöka samla kraft
    tills ljuset återvänder?

Och i all gränslös saknad
    så hjälper det att se
    den medkänsla och omsorg
    som andra har att ge.

...du kan ju hälsa att jag som skrivit den också förlorat en dotter
    och att jag haft stöd av föreningen Vi Som Förlorat Barn www.vsfb.nu

Annars tyckte jag själv att det kändes bra med dom som bara sa, med stor medkänsla, "Det finns inga ord" ...och kramade om mig länge...

Fråga också gärna om du kan hjälpa till med något, att dom bara kan ringa i så fall.

Svar på tråden Vad skriva till någon som nyss förlorat sitt älskade barn?