• kg8

Grillspett för barn

Vi ska snart ha födelsedags-kalas för våra tjejer som är 1 och 3 år. 
    Vi har bestämt oss för att bjuda på pastasallad och grillspett , fast i barnvänlig version.
    Några tips och ideér?

Pastasalladen blir väl en vanlig normal pastasallad och grillspetten har jag tänkt typ:
    Köttbullar, prinskorv, coctailtomater, kanske champinjoner.
    Något mer ni kan tänka er?

Det är alltså både vuxna och barn som ska äta  

• Svar på tråden Grillspett för barn
  • Litet My

Majskolvar brukar många barn tycka är roliga (iaf här) samt att man kan äta dem med händerna.

• festia

Paprika kanske? Aubergine är väldigt gott att grilla också, ganska sött.

• Frontline

Tror du det blir nån hit, dom flesta barn i den åldern vi känner skulle möjligen äta köttbullen och en bit av prinskorven..
    Ska själva ha barnkalas om några veckor och antingen grillar vi hamburgare eller så får dom bullens varmkorv med bröd det lutar åt korv då jag vet att alla äter det..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • LitenIsa

Mina barn 2½ och 4 år har gjort egna grillspett med köttbullar varvat med annanas många gånger i sommar. Det tycker dem är gott. Kan ju alltid göra mer avanncerade spett till dem vuxna.

• kg8

Ja 1-åringen kommer nog inte uppskatta det då mycket, men dom andra barnen som kommer är 3 år och uppåt. Då brukar mat på pinne gå hem. Det var det min stora tös önskade sig i allafall.
    Hamburgare äter dom inte och korv är ingen kalasmat hos oss, tyvärr eftersom det hade vart väldigt lättvindigt

Men vi har haft grillspett i olika former tidigare, och barnen tycker att det är kul. Sen äter dom kanske bara korv och köttbullar och slänger grönsakerna men det gör inte så mycket tycker jag.

• carnitas01

Barnvänligt Tungan ute
    Varför ska man göra sig till för barn för, man ger den mat vi vuxna äter så slipper man jobba på det sen.
    En sådan sak som grillspett är ju nått barn äter med glädje och behövs inte kostras till, ja i alla fall mina barn.

Men kyckling och baconlindad parika, brukar vara nått de älskar.
    Sen grillad majs till detta, så brukar det vara tust en bra stund vid matbordet.

• levandecharader
    carnitas01 skrev 2011-08-12 09:59:44 följande:
    Barnvänligt Tungan ute
    Varför ska man göra sig till för barn för, man ger den mat vi vuxna äter så slipper man jobba på det sen.
    En sådan sak som grillspett är ju nått barn äter med glädje och behövs inte kostras till, ja i alla fall mina barn.

Men kyckling och baconlindad parika, brukar vara nått de älskar.
    Sen grillad majs till detta, så brukar det vara tust en bra stund vid matbordet.
    Håller med, vilken mat är inte banvänlig?!

Majskolvar, skurna i lite mindre bitar. Dela en kolv i 4 delar och grilla.
    Kyckling, fläskkarré, fläskfilé, något gott nötkött.
    Olika sorters korv, några som är lite starkare kanske.
    Zucchini, blomkål, paprika, minimajs, lök, ananas....
  • kg8

Ja dessa grillspett skulle nog inte vara någon större idé att servera mina barn tillexempel
     http://www.bbqtaste.se/chilirakor.asp

Sen så är det klart att dom får äta samma mat som oss, men när det är deras kalas så brukar jag försöka laga något som jag vet att dom tycker är gott. 
    Dom brukar exempelvis föredra pannkakor framför suchi 

• levandecharader
    kg8 skrev 2011-08-12 16:50:25 följande:
    Ja dessa grillspett skulle nog inte vara någon större idé att servera mina barn tillexempel
     www.bbqtaste.se/chilirakor.asp

Sen så är det klart att dom får äta samma mat som oss, men när det är deras kalas så brukar jag försöka laga något som jag vet att dom tycker är gott. 
    Åh, mina barn skulle älska räkspetten du länkade till

Självklart ska barnen få mat de gillar extra mycket på sina egna kalas, det jag menade var bara att det är svårt för den ana att veta vad som är "barnmat" för den andra... Smakaen är ju  som baken... 

De tips jag gav innan är sånt mina barn skulle gilla om vi hade spett, vilket vi iofs inte brukar ha, vi grillar sakerna var för sig eftersom de har olika lång tillagningstid. 
  • carnitas01
    kg8 skrev 2011-08-12 16:50:25 följande:
     www.bbqtaste.se/chilirakor.asp

En barnet hade älskat detta recept, andra gillar inte räkor.
    Sen är ju inte den så stark, så bägge hade inte besvärat sig över styrkan av chilisåsen.
Svar på tråden Grillspett för barn