Anonym (till Mamman) skrev 2011-08-12 11:29:23 följande:
Hej,
Det är samma i mitt förhållande. Det är min sambo som då och då, ofta med otrolig kraft uttrycker sin vilja att separera. Samtidigt drömmer hon mardrömmar om att separerar från mig och pratar ofta om hur inte skulle stå ut utan att vi var ihop, att hon inte skulle klarar sig osv.
Jag har inte talat med henne om att jag tror hon har borderline. Jag vet inte om det är det viktigaste. Jag tror det viktigaste är att vi kan hitta ett sett att leva med det. Jag vet att det finns andra som har noterat att hon är instabil. Detta samtidigt som hon gör sitt yttersta för att hålla fasaden uppe utåt.
Hej,
intressant att höra att jag inte är ensam i mitt sätt, tack för det. Känner igen mig i att med otrolig kraft uttrycka sin vilja att separera... Och jag är ledsen för din skull som är i samma läge som min sambo. Det kan inte vara lätt med den osäkerheten, att veta att personen man lever med när som helst kan få för sig att det ska ta slut.
Jag har en teori om att viljan att separera trots stark separationsångest i grunden kan bero på en vilja att kontrollera ångesten. Om man själv är den som tar steget till en separation så behöver man ju aldrig själv bli utsatt för det. Jag vet inte ändå, för min del finns fler bitar med än så, men det verkar ju ändå logiskt.
Jag tror att du gör klokt i att inte nämna att du misstänker borderline hos din sambo. Det är en jobbig diagnos och kan (iaf för min del) upplevas som en livstidsdom, och så är det ju en diagnos som en läkare bör ställa. Som du säger är ju det viktigaste att försöka hitta ett sätt att handskas med det, det är ju bra att du har den inställningen. kanske kan du ändå på ett finkänsligt sätt tipsa din sambo om att en samtalskontakt kan vara bra? Det kan hjälpa henne att reda ut sina känslor och tankar något och det skulle ju kunna påverka ert förhållande positivt. Bara en tanke.