• Långben

Skämmes Liseberg!!!!

Skall till Liseberg...

Min dotter är nyss fyllda 4 år men hon är lång - 112 cm närmare bestämt. Hon hamnar därmed utanför barnpasset och blir tvingad att lösa den dyrare varianten. Jag kan förstå att det är svårt för Liseberg att hitta ett bra regelsystem och rimligen så är ju de fysiska kraven i form av längd något som fungerar bra då attraktionerna är dimensionerade för en viss storlek på passagerarna.

Jag har därmed förlikat mig med att jag måste köpa det dyrare passet till henne (även om hon inte kommer åka några av de mer avancerade attraktionerna som ingår där).

Mailade dock Liseberg och frågade om jag som förälder trots allt får åka med henne gratis på de attraktioner som man enligt deras matris på hemsidan man som förälder får åka med mindre barn (under 110 cm). Jag tog nästan för givet att så skulle vara fallet och blev därmed mycket förvånad när jag fick svaret att eftersom hon är över 110 cm och har det stora åkpasset får hon inte ta med sin förälder gratis på de attraktionerna.

Jag har försökt diskutera frågan med Liseberg hur ett barns mentala utveckling spelar roll men de kan inte förstå. Bara för hon är lång betyder inte det att hon kan åka själv på attraktioner som ens "sagoslottet". Små barn kan vilja åka en attraktion men bli rädda när de väl sitter där. Och om man bara dömer utifrån ålder så slår det här helt fel. Jag är en förälder som vill ta ansvar för mitt barn och med Lisebergs regler så kommer det kosta mig mer bara för att hon är några cm längre än sina jämnåriga 4-åringar.

Problemet här är inte pengarna - jag har råd med det här - det är mer en principsak. Varför får vissa föräldrar åka med gratis och inte andra bara för att storleken på deras barn är olika även om de är lika gamla och har samma mentala utvecklingsnivå?

Är arg så jag kokar och kommer troligtvis kontakta både konsumentombudsman och diskrimineringsombudsman.     

För dotterns skull så biter jag dock ihop, köper biljetterna och låter henne ha roligt på Liseberg som hon längtat efter hela sommaren.        

• Svar på tråden Skämmes Liseberg!!!!
  • Tonårsmamman1

Håller med dig om korkade regler, själv har jag ofta reagerat på åldersgränser för barn. När man är 0-12 är man barn, sedan vuxen, t ex vid inträden. Tyvärr tror jag inte det finns något att göra, tror inte Liseberg bryr sig så mycket, de går ju inte för det. 

• 071001

Konstigt att du inte kan få köpa med mindre passet om det är dessa karuseller som passar ditt barn.

• Tonårsmamman1
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-12 11:20:00 följande:
    Håller med dig om korkade regler, själv har jag ofta reagerat på åldersgränser för barn. När man är 0-12 är man barn, sedan vuxen, t ex vid inträden. Tyvärr tror jag inte det finns något att göra, tror inte Liseberg bryr sig så mycket, de går ju inte för det. 
    De går ju inte under för det, ska det stå.
  • gullanborg

men jag var på liseberg och fick bara åka gratis med på 1 karusell och det var ponnyexpressen.... resten fick jag åka med på... men köpte åkpass för mig med för att få åka.. han är under 110.. 

• 3barnsmor
    071001 skrev 2011-08-12 11:20:56 följande:
    Konstigt att du inte kan få köpa med mindre passet om det är dessa karuseller som passar ditt barn.
    Fast det kan ju inte dom garantera att det kommer att vara det enda hon kommer att åka!

• 071001

Aha, jag trodde att det ena passet bara gav access till vissa attraktioner och att det då går att kontrollera.

• Carisma95
    3barnsmor skrev 2011-08-12 11:26:45 följande:
    Fast det kan ju inte dom garantera att det kommer att vara det enda hon kommer att åka!

Har man det lilla åkpasset kan du bara åka vissa attraktioner!

Jag förstår dig TS, men som sagt. Det är samtidigt jättesvårt för dem att skaffa regler som passar ALLA.
    Har du något förslag på hur de skulle göra? *nyfiken*
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Faile

Man skulle ju kunna ha både längd och ålder som gräns, tex stora passet från 110 cm eller 5 år.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Tahu

Det finns en sida på fb där dessa frågor diskuteras, stod något om att liseberg tagit till sig kritiken och kollar på förändringar till nästa år. De var ju tvungna att backa om att de tog bort gratis för medföljande vuxen för barn under 110 på vissa attraktioner på grund av massiv kritik iallafall.

http://www.facebook.com/#!/groups/109772479106903/

Gruppen heter: Vi som vill att Liseberg blir familjevänliga igen!

Svar på tråden Skämmes Liseberg!!!!