Vad gäller Traderas regler får du fråga Tradera. Blanda inte ihop Traderas butikskoncept med lagstiftning. Tradera är bara ett företag bland andra, inte en myndighet eller lagstiftande instans.
Men: vad är det som gör att du inte vill ge uppgift om att det är en näringsverksamhet som säljer? Jag undrar också varför du inte tycks vilja upprätta kvitton. Jag försäkrar att Skatteverket också kommer att undra. Och det lär leda till att de reviderar dig, vilket i sin tur med 99,999999% sannolikhet leder till att de finner fel. Då blir det skattetillägg (i bästa fall).
Fundera lite på dina motiveringar. Du tycks vilja vilseleda dina kunder. (Självklart vill de t.ex. i förväg veta att det är ett företag som säljer och inte en privatperson -- riskanalysen m.a.p. garanti och retur skiljer sig ju åt enormt!) Är det på det viset tycker jag att du ska du ge upp nu. Dels för kundernas skull, dels för din egen.
Angående de som du handlat av via Tradera: strunta i hur de gör och se till att göra rätt själv i stället.
Jag förstår inte säkert vad du menar med "näringsidkande privatperson", det är inte en bolagsform. Tänker du på enskild firma? Även en delägar ei kommanditbolag, ekonomisk förening eller aktiebolag är ju en näringsidkande person. Reglerna för utformning av fakturor och kvitton är dock desamma oavsett. Och att inte vilseleda konsumenter är viktigt för alla.
Jag tror du kan behöva ta kontakt med en bokföringsbyrå eller kanske ännu hellre en jurist. Dina skatteflykts- och bedrägerirelaterade frågor är lite detaljerade för att jag ska kunna svara på dem.