• Anonym (undrar)

MÅSTE man uppge att man säljer som näringsidkare? VAR får man sälja?

Jag funderar på att starta ett företag.

Måste man uppge att man är en näringsidkande privatperson eller att man har ett företag när man säljer (naturligtvis vitt) på Tradera, via loppisbord, på Blocket och dylikt? (ej via butik). Finns det någon allmän regel? Kan försäljningsstället själva neka företag att sälja i ägerens namn? Om nej, anses det av någon anledning "fult" gentemot köparen att göra på detta sätt? Eller räcker det att bokföring och betald skatt blir rätt? Någon som VET?

Jag känner mig inte mentalt redo att kontakta skatteverket ännu

Tacksam för svar!

• Svar på tråden MÅSTE man uppge att man säljer som näringsidkare? VAR får man sälja?
  • morningsun

Du behöver ställa ut ett kvitto eller faktura till köparen och ha en verifikation för eget bruk. Det är inte vitt annars. Kvitto/faktura har formkrav på sig. Bland annat skall ditt organisationsnummer stå på det. Det ska också stå hur mycket varan kostade och hur mycket som var moms samt att du har f-skattsedel. Det måste alltså framgå att du inte säljer privat om du inte gör det. Struntar du i detta och någon upptäcker det har du i bästa fall böter framför dig, i värsta fall gratis boende och mat på anstalt. Och fundera inte ens på att köpa saker på firman och sälja dem privat -- riskena att det blir anstalt ökar då markant.

Så: ja, du måste uppge att det är verksamheten som säljer varan. Om du låter verksamheten ha ditt eget namn (typiskt om du har enskild firma och inte registrerar något företagsnamn) blir det förstås ditt eget namn som står som säljare, men det ska frotfarande framgå att det är ett företag som säljer.

Det är också extremt relevant för köparen att veta om han/hon köper av en näringsverksamhet eller en privatperson. Lagstiftningen kring köparens rättigheter och säljarens skyldigheter skiljer sig markant beroende på om säljaren är en näringsverksamhet eller en privatperson. En ledtråd är att köparens ställning är MYCKET starkare om han/hon köper av ett företag. Så svaret på den delen är att det inte bara är fult, det är olagligt.

Gällande kontakt med Skatteverket: Ni kommer pratas vid ofta om du inte har råd att sätta en bokföringsbyrå mellan er redan från start. Och inte ens då slipper du att kontakta dem direkt lite nu och då.

• Anonym (undrar)

Tack!

Är du säker på att det du skriver angående kvitto gäller vid försäljning över nätet (Tradera eller dylikt)?? Jag blir mer än förvånad då jag handlat flitigt och ALDRIG fått varken kvitto utöver t ex Traderas vinnarmail annat än i internetbutik. Menar du att över 100 företagare gör fel alternativt säljer svart??

Jag vet inte om du riktigt förstår vad jag menade gällande att sälja som privatperson.

Exempel:
    Jag har en Traderaanvändare (ej butik) i mitt namn. Jag säljer en vara och följer de regler du angivit angående kvitto med organistionsnumret. Jag bokför försäljningen med bifogade kvitton.

Måste jag välja alterativet Traderabutik eller måste det då stå i annonsen att jag är ett företag och ej en privatperson?

Jag kan förstå om reglerna är sådana utifrån köparens ställning gentemot ett företag. Kan inte ett kvitto med organisationsnumret samt momsbelopp då vara tillräcklig information till köparen utan att företaget SÄGER att det är just ett företag?  Måste köparen veta detta i förväg?

Vet du då vad som gäller som näringsidkande privtatperson? Gällande kvitto t ex. Måste man berätta att man skattar och säljer i vinstsyfte?

Jag tror säkert att jag kommer att prata med skatteverket stup i kvarten senare. Idag är jag mest nyfiken och vill söka lite information via internet (som jag naturligtvis kommer att verifiera sedan). 

Många frågor! Jag hoppas att du har en minut över då jagäväldigt tacksam för svar!

• morningsun

Vad gäller Traderas regler får du fråga Tradera. Blanda inte ihop Traderas butikskoncept med lagstiftning. Tradera är bara ett företag bland andra, inte en myndighet eller lagstiftande instans.

Men: vad är det som gör att du inte vill ge uppgift om att det är en näringsverksamhet som säljer? Jag undrar också varför du inte tycks vilja upprätta kvitton. Jag försäkrar att Skatteverket också kommer att undra. Och det lär leda till att de reviderar dig, vilket i sin tur med 99,999999% sannolikhet leder till att de finner fel. Då blir det skattetillägg (i bästa fall).

Fundera lite på dina motiveringar. Du tycks vilja vilseleda dina kunder. (Självklart vill de t.ex. i förväg veta att det är ett företag som säljer och inte en privatperson -- riskanalysen m.a.p. garanti och retur skiljer sig ju åt enormt!) Är det på det viset tycker jag att du ska du ge upp nu. Dels för kundernas skull, dels för din egen.

Angående de som du handlat av via Tradera: strunta i hur de gör och se till att göra rätt själv i stället.

Jag förstår inte säkert vad du menar med "näringsidkande privatperson", det är inte en bolagsform. Tänker du på enskild firma? Även en delägar ei kommanditbolag, ekonomisk förening eller aktiebolag är ju en näringsidkande person. Reglerna för utformning av fakturor och kvitton är dock desamma oavsett. Och att inte vilseleda konsumenter är viktigt för alla.

Jag tror du kan behöva ta kontakt med en bokföringsbyrå eller kanske ännu hellre en jurist. Dina skatteflykts- och bedrägerirelaterade frågor är lite detaljerade för att jag ska kunna svara på dem.

• Anonym (undrar)

Ta det lite lugnt. Anledningen till att jag frågar är för att jag vill göra rätt! Detta handlar om angränsande hobbyförsäljning med mycket små vinster. Jag ska sälja för att det är roligt men jag vill också tjäna lite pengar på det.

Jag trodde att det hette "näringsidkande privatperson" när man köper i syfte att sälja vidare utan att inneha f-skattsedel. Vad kallar du det?

Jag är helt ny på detta och ställde mina följdfrågor mycket pga nyfkenhet och förvåning. Tyvärr så tar du lite udden av glädjen kring tanken på arr vara näringsidkare med dina påhopp. Alla försöker inte alltid blåsa folk.

• morningsun

Vad du ska eftersträva är största möjliga transparens. Du verkar vilja undvika det, vilekt är vad jag reagerar på. Det är sant att itne alla försöker blåsa andra, men försök att dölja vad man sysslar med tyder ju på blåsning, tycker inte du det?

Det du kallar näringsidkande privtaperson är det som skattetekniskt kallas hobbyverksamhet. Men det finns bivillkor för detta, som jag tyvärr inte är helt säker på. Gissar att du måste får huvuddelen av dina inkomster från annat håll, annars är det näringsverksamhet och du behöver F-skatt på ett eller annat vis samt momsredovsining. Du talade tidigare om bokföring och jag trodde då det handlade om bokföring av sådant slag som krävs i näringsverksamhet. Jag är osäker på formkraven när det bara handlar om hobbyverksamhet.

Dessutom skrev du i trådstarten att du funderade på att starta företag. Då pratar vi om f-skattsedel och momsredovisning. så vilket är det?

För övrigt är min ton INGENTING jämfört med vad du kommer få från kunder. Särskilt om du mörkar vilken typ av verksamhet du sysslar med...

• Anonym (undrar)

Jag borde nog ha berättat mer om summorna kring denna försäljning i trådstarten. Jag har ett annat arbete på heltid och vinsten skulle motsvara max 10% av min ordinarie inkomst till en början. Jag har inga som helt planer på att någonsin gå ner i tid på mitt arbete utan försäljningen kommer att skötas på min fritid.

Jag vill undvika det av det enkla skälet att det av någon anledning känns skrytsamt att svart på vitt meddela att jag "minsann betalar skatt" när ingen annan talar om det. Som att jag informerar om en självklarhet. Jag vill också undvika att svara på frågor kring "hur det är att sälja vitt" och dylikt då jag inte är speciellt socialt lagd.

Jag vill börja att sälja som hobbyverksamhet. Tanken på företag handlar om att jag har hittat rätt grossist som säljer litet antal till rätt pris. De säljer endast till företag.

• Anonym (undrar)

Jag har varit i kontakt med Skatteverket. Den försäljning jag beskrivit ovan klassas enligt Skatteupplysningen som Hobbyverksamhet
    1. Jag har ingen skyldighet att upplysa köparen om att jag bedriver en hobbyverksamhet.
    2. Jag får (naturligtvis) sälja som privatperson i mitt eget namn 
    3. Ett e-mail med priset på varan och betalningsuppgifter i kombination med ett kontoutdrag är tillräckligt, dvs. något särskilt kvitto behövs ej. Vid försäljning via exempelvis blocket lämnas ett handskrivet kvitto med priset på varan.
    4. Information om hobbyverksamheten lämnas till skatteveket i samband med deklarationen. (Broschyren om hobbyverksamhet heter SKV344 om någon är intresserad). 

Jag har bestämt mig för att vänta med F-skattsedel då det i nuläget inte är aktuellt att köpa från grossist.

Svar på tråden MÅSTE man uppge att man säljer som näringsidkare? VAR får man sälja?