Studera distans utan att vara folkbokförd i Sverige?
Hej, Är det någon som vet om det är möjligt att studera gymnasieämnen på distans när man inte är folkbokförd i Sverige? På komvux går det inte. Vem kan jag kontakta med frågan? Tacksam för svar!
Hej, Är det någon som vet om det är möjligt att studera gymnasieämnen på distans när man inte är folkbokförd i Sverige? På komvux går det inte. Vem kan jag kontakta med frågan? Tacksam för svar!
Men om du inte ska studera via komvux, och du vill studera på gymnasienivå, vad hade du då tänkt läsa?
Nej det går tyvärr inte. Man måste vara folkbokförd i landet för att kunna studera
Jag vill läsa gymnasiebehörighet, gymnasieämnen men via komvux går det inte då jag inte är folkbokförd i Sverige. Tänkte om det finns friskolor där man betalar för kurserna och får ett betyg utfärdat. Hittils har jag hittat friskolor som utfärdar studieintyg om man köper deras kurser, men jag tror inte att det går att söka till högskolan senare med ett studieintyg =\
På t ex Liber Hermods kan du köpa en kurs: http://hermods.se/webbutik/ Då får du ett betyg som du självklart kan söka till högskolan på! Dock vet jag inte hur det funkar med att inte vara folkbokförd utanför Sverige, men det borde ju stå på deras hemsida.
Var är du folkbokförd, då? Min man läste SFi i nån månad när han väntade på besked från migrationsverket (han är från EU/England så det var inga problem, bara en byråkratisk sak) utan att de krävde folkbokföring/personbevis. De ville ha ett få fort han fick ett, men han fick sen jobb i samma veva så det flöt liksom ut i sanden, eller vad man säger.
Tack för tipset, hittade inget om folkbokföring så jag ska ringa dit på måndag.. =) hoppas....
JAg är folkbokförd i Schweiz. Jag förstår att jag inte kan studera på komvux då undervisningen är gratis och hag betraktas inte som boende i Sverige,men försöker hitta nåt privat där man får giltiga betyg. Det finns flera privata skolor men de utfärdar bara studieintyg och det räknas inte som betyg.. Känns konstigt att man inte kan få ett riktigt betyg när man är villig att betala för undervisningen..=/
Har du kollat om Liber-Hermods har något?
Nu har jag kollat med Hermods och dar kan jag studera och betala for mina kurser..
Men det jag inte forstar ar att de endast utfardar "samlat betygsdokument" for varje enskild kurs jag laser. Men for att soka till hogskolan sa maste jag ha ett slutbetyg och det far man inte fran Hermods.
Jag forstar inte vem jag ska fa ett slutbetyg fran. Jag vet att man maste ha 2250poang for att fa ett slutbetyg, men vem skriver slutbetyget om inte Hermods skolan gor det?
Maste jag skicka varje "samlat betyg" som jag far fran Hermods till skolverket eller liknande och sa utfardar de ett slutbetyg? Jag fattar inget och hittar inte det svar jag soker pa google.
Hoppas nu att skolverket ska kunna svara pa min fraga eller hanvisa mig till ratt stalle. Suck.
Det är precis det här jag också undrar över. Har sökt som en galningen på nätet men hittar ingenting. Har du fått nåtgot bra svar?