• Olles mamma

I alla fall/ Iallafall?

Hjälp... Jag är själv lite av en språkpolis, men när en vän frågade vad som var rätt vet jag inte svaret :O

Hur skriver man?

Jag hade iallafall roligt?
    eller
    Jag hade i alla fall roligt?

Är det efter tycke och smak eller finns det någon regel?         

• Svar på tråden I alla fall/ Iallafall?
  • Olles mamma

Ja, så tänkte jag också, men det verkar vara vanligare att skriva "iallafall" :/

• mindless

Hur kan man vara språkpolis och inte inneha Svenska skrivregler? Nåväl, där kan man läsa att i alla fall är den rekomenderade varianten. Det är dock inte riktigt så enkelt som att uttrycket består av enskilda ord; det gör ju trots allt återigen och allteftersom också. Snarare handlar det om hur det uttalas.

• Olles mamma

Okej, förlåt glöm det jag skrev om språkpolis då, men det är vad jag ofta kallas av mina vänner ;)

Hmm, har kommit på fler frågetecken nu när jag började fundera  hur är det med Idag/ I dag? :/ Om Idag är okej, vart går då gränsen, i så fall känns ju även imorgon okej, men knappast iövermorgon eller ivinter...

• mindless

Kommentaren om språkpolis var menad att vara humoristisk. Rekommenderat språkbruk är i dag, men det är värt att notera att detta inte är hugget i sten, och att det viktigaste är att vara konsekvent. Du har rätt att idag rimligen ger imorgon, men att iövermorgon skulle kännas alldeles för klumpligt (eventuellt är det vokalkrocken som ser märklig ut).

• Olles mamma

Jag tolkade den humoristiskt också :)

Jag har alltid stört mig som tusan på särskrivningar, men sammanskrivningar har jag liksom aldrig reflekterat över förr, klurigt och lite nördigt intressant i mina ögon :) 

• MattiasFru

i alla fall är väl den korrekta formen, men den mer vardagliga formen är att man skriver ihop det, beror lite på sammanhanget helt enkelt om du frågar mig.

• Irme
    MattiasFru skrev 2011-08-12 14:00:16 följande:
    i alla fall är väl den korrekta formen, men den mer vardagliga formen är att man skriver ihop det, beror lite på sammanhanget helt enkelt om du frågar mig.
    Hur kan det skilja i olika sammanhang? *nyfiken*
  • Olles Pappa

Hej Olles mamma
    Det är alltid glädjande när jag stöter på fler "språkpoliser" som kommenterar särskrivning.
    Det bekymrar mig dock att du i ett av dina inlägg skrev "vart" när det skulle hetat "var".

Jfr: "var bor du?" och "Vart ska du åka?"

• Olles mamma

Underbara Olles pappa. Jag tar på mej det fullt ut och skyller det på att jag bor i "norrland" och vi är så slarviga att vi alltid säger "vart" och nu slant jag med fingrana och skrev i talspråk. Trevlig sommar på dej :)

• themia
    Olles mamma skrev 2013-06-24 19:59:50 följande:
    Underbara Olles pappa. Jag tar på mej det fullt ut och skyller det på att jag bor i "norrland" och vi är så slarviga att vi alltid säger "vart" och nu slant jag med fingrana och skrev i talspråk. Trevlig sommar på dej :)
    Enligt språkprofessorn i SR P1 "Språket" är "vart" i stället för "var" numera så vanligt i stora delar av landet, att det knappast kan anses fel längre, även om det gav en röd bock i kanten när jag gick i skolan.

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • z00ey

Tumregeln är att skriva ihop då den starkaste betoningen ligger på första ordet (ex. återigen) och skriva isär i övriga fall, som i alla fall, i så fall, framför allt o.s.v. Tyvärr finns det många undantag som skrivs ihop eller isär av hävd och försvårar.

Svar på tråden I alla fall/ Iallafall?