• sillyname

please ge oss svar

min dotter är EN MÅNAD , är det okej och ge henne messmör i ersättningen då?
    hon har inte bajsat på 3 dagar ..  hon försöker försöker o försöker , men ingenting kommer..
    hon har magknip oxå..

vi har gett henne lemolac med rapsolja i.. o minifom o semper magdroppar..
    men ingenting händer :(

• Svar på tråden please ge oss svar
  • Meland

Du kan ge henne vanlig olja att dricka det skadar inte. Sen så ska hon ha vatten, det är jätte viktig att barnet ska få vatten oavsett om de är hårda i magen eller ej

• Emmalinnéa
    Meland skrev 2011-08-12 13:30:36 följande:
    Du kan ge henne vanlig olja att dricka det skadar inte. Sen så ska hon ha vatten, det är jätte viktig att barnet ska få vatten oavsett om de är hårda i magen eller ej
    Jag ringde min barnläkare när min gosse var 1 månade då han hade samma problem och dom sa att det faktiskt kan vara farligt att ge så små barn olja då deras mage inte alltid klarar det. deras råd var att massera magen, oljan kanske löser problemet idag men inte på lång sikt. vatten behöver hon nog inte han får nog med vätska genom amning/ersättning.
  • Emmalinnéa
    Emmalinnéa skrev 2011-08-12 14:20:53 följande:
    Jag ringde min barnläkare när min gosse var 1 månade då han hade samma problem och dom sa att det faktiskt kan vara farligt att ge så små barn olja då deras mage inte alltid klarar det. deras råd var att massera magen, oljan kanske löser problemet idag men inte på lång sikt. vatten behöver hon nog inte han får nog med vätska genom amning/ersättning.
    dessutom är hon bara en månad, vissa bebisar bajsar bara en gång i veckan å vissa flera gånger om dagen. 
  • htsny2001

Om barnet  inte ammas då man ska ge vatten!

Jag haft problemet med mina 2 döttrar med magen och jag gav henne lite messmör i ersättning. Sen på BVC har dem rekommenderad Laktulos - receptfri på apoteket och det hjälper!!! 

• Meland

Alla mina tre barn fick olja vid förstoppning. Och regelbundet vatten fast amning. Idag är de välmående och har aldrig problem. Alla BVC säger tyvärr inte samma sak inte alla barnläkare heller

• fridaand

Laktulos finns receptfritt på apoteket o så finns en ersättningstyp där laktulosen redan är tillblandad som bara finns att köpa på apotek. Om det känns som att det står hård avföring ivägen i rectum så kan man även de microlax.

• Lovelo

Ett så litet barn ska man nog inte ge olja el messmör till! Det är vanligt att nyfödda och spädbarn har ont i magen och de kan bajsa flera gånger om dagen och ibland kanske bara någon gång per vecka. Det är fullt normalt att de inte kommer nåt på flera dagar. Prova sempers magdroppar, de är en bakterieflora som kan hjälpa till små barn med tarmarna och är inte skadligt på nåt sätt. Bebisar har inte kommit igång med sina tarmar när de är små därför är det vanligt att de flesta får något slags mag "problem" men som går över av dig självt efter ett tag.
    Du kan även prova minfom som ska hjälpa prutten lite på traven om bebis har svårt att få ut gasen!
    Ammar du?

• sillyname
    Lovelo skrev 2011-08-12 14:56:09 följande:
    Ett så litet barn ska man nog inte ge olja el messmör till! Det är vanligt att nyfödda och spädbarn har ont i magen och de kan bajsa flera gånger om dagen och ibland kanske bara någon gång per vecka. Det är fullt normalt att de inte kommer nåt på flera dagar. Prova sempers magdroppar, de är en bakterieflora som kan hjälpa till små barn med tarmarna och är inte skadligt på nåt sätt. Bebisar har inte kommit igång med sina tarmar när de är små därför är det vanligt att de flesta får något slags mag "problem" men som går över av dig självt efter ett tag.
    Du kan även prova minfom som ska hjälpa prutten lite på traven om bebis har svårt att få ut gasen!
    Ammar du?
    vi ger henne både minifom & semper droppar..
    ja jag växlar mellan amning och att ge henne ersättning
  • Lovelo

Ok, det kan ta ett par dagar innan minifom och de andra dropparna börjar ge effekt så vänta och se hur det går! Hoppas lilleplutten mår bättre snart man blir ju så ledsen om man känner att man inte kan hjälpa.
    Du kan även prova babymassage, har jätte bra effekt om man håller igång det varje dag ca tre gånger per dag!! Ge en liten massage när du håller på att byta blöja så har du bra läge och kan använda lite olja på fingrarna. Lite massage brukar ju uppskattas av de flesta ;)

• sillyname
    Lovelo skrev 2011-08-12 16:18:40 följande
    Ok, det kan ta ett par dagar innan minifom och de andra dropparna börjar ge effekt så vänta och se hur det går! Hoppas lilleplutten mår bättre snart man blir ju så ledsen om man känner att man inte kan hjälpa.
    Du kan även prova babymassage, har jätte bra effekt om man håller igång det varje dag ca tre gånger per dag!! Ge en liten massage när du håller på att byta blöja så har du bra läge och kan använda lite olja på fingrarna. Lite massage brukar ju uppskattas av de flesta ;)
    har gett henne minifom sen hon va ca 10 dagar.. å semper sen hon va ca 14 dagar
    massage får hon hela tiden vid varje blöjbyte..
  • mammas4killar

MIn yngste fick messmör JÄMT i ersättningen, utan den blev han förstoppad. messmör är ett gammalt beprövat knep där tom barnläkaren sa att det var ok. Nu får ni tycka vad ni vill men laktulos är också bara SOCKER. Pröva Ts, barnet kommer inte bli sjuk, och hellre att hon mår bra än ha ont i magen

• sillyname
    mammas4killar skrev 2011-08-12 16:54:35 följande:
    MIn yngste fick messmör JÄMT i ersättningen, utan den blev han förstoppad. messmör är ett gammalt beprövat knep där tom barnläkaren sa att det var ok. Nu får ni tycka vad ni vill men laktulos är också bara SOCKER. Pröva Ts, barnet kommer inte bli sjuk, och hellre att hon mår bra än ha ont i magen
    pratade nyss med 1177 dom sa att man absolut inte får ha de i .. :S
  • sillyname
    sillyname skrev 2011-08-12 16:55:27 följande:
    pratade nyss med 1177 dom sa att man absolut inte får ha de i .. :S
    mammas4killar skrev 2011-08-12 16:54:35 följande:
    hur gammal är din yngste nu ?
  • Lindreas

Strunta i Minifom! Det har ingen bevisad effekt, men kan vara skadlig i stora mängder. Har ni provat att tempa henne i stjärten? Det hjälper många bebisar att bajsa! Vi fick massera vår skrutt ganska "hårt" för att han skulle kunna bajsa, gör ni magmassage med vattenhjul, solochmåne och trycker knäna mot magen?

Vatten behövs INTE, men det är viktigt att blanda ersättningen exakt som det står på paketet.

• mammas4killar

det där beror nog på vem man pratar med, hur som helst anväde jag det, sonen är 3 år idag, och det funkade bra, det är ju inte skadligt och som sagt är ett gammalt knep. hoppas det löser sig iallafall och du får ta till dej det som känns rätt för dej, kan tillägga att jag är 4-barnsmamma med en 5:e på gång så är ingen nybörjareSkrattande

• Lovelo

Ok... Hmm...
    Hur många droppar minifom får hon?
    Tror du hon kan va känslig för nåt du äter? Om du tror det så kan du prova att avstå från att äta det i en vecka och se om hon blir bättre. Om du sen äter det igen och hon får ont efter det så kan du vara ganska säker på att det är det som gör henne lite dålig i magen. De produkter som man säger är vanligast att bebisar känner av är mjölkprodukter, lök, broccoli.. Och massa andra. Du kan hitta lite mer förslag på exempel om du bara googlar på det.
    Eller så kanske det bara är så att lilltjejen är extra känslig och ni får vänta ut den här perioden med magont.. som sagt så är det ju normalt att de har så. Även fast det inte hjälper så kan det ju lindra ens oro lite..

• sillyname
    Lindreas skrev 2011-08-12 16:58:39 följande:
    Strunta i Minifom! Det har ingen bevisad effekt, men kan vara skadlig i stora mängder. Har ni provat att tempa henne i stjärten? Det hjälper många bebisar att bajsa! Vi fick massera vår skrutt ganska "hårt" för att han skulle kunna bajsa, gör ni magmassage med vattenhjul, solochmåne och trycker knäna mot magen?

Vatten behövs INTE, men det är viktigt att blanda ersättningen exakt som det står på paketet.
    okej..  ja de är just de vi gör när vi masserar
Svar på tråden please ge oss svar