• Nelle

    Vad behöver vi tänka på för att adoptionsprocessen så gå bra?

    Jag och sambon (jag vet, vi ska ta tag i giftermål snart...) står i startgroparna för adoption. Vi har varit på introduktionssamtal i stadsdelen, ställt oss i kö hos AC tidigare i sommar och hos FFIA och BFA idag och börjar adoptionskurs i höst.

    Jag har funderat på att adoptera länge, redan innan jag träffade sambon, men har inte tagit tag i det förrän nu. Det grämer mig... Vi har nu gjort tre kapitalt misslyckade IVF:er och har väl mer eller mindre övergett tanken på biologiska barn.

    Innan IVF-karusellen drog igång i våras tog vi det lugnt och litade på att vi skulle vi hjälp av landstinget. Nu ångrar jag att vi "tappade" så mycket tid. Hade jag varit lika påläst när vi inte lyckades få barn efter ett år som jag är nu skulle jag ha gjort många saker annorlunda. Därför vill jag veta allt som finns att veta om adoption nu och inte förlora mer tid. 

    Vad behöver vi känna till för att allt ska gå så bra som möjligt?

    Vilka förmedlingar är bäst för oss? Vi är 37 och 39 år och, som sagt, inte gifta ännu?

    Länder? 

    Jag blir jätteglad över tips och råd!

    Tack på förhand!           
     

       
     


         

  • Svar på tråden Vad behöver vi tänka på för att adoptionsprocessen så gå bra?
  • en glad

    Du vet ju redan! Gift er - helst redan igår!! Varför försitter ni den tiden? Och så anmäl er till en, eller helst flera organisationer som _sökande_ - där försitter ni också tid om ni inte gör det idag! Läs på på deras hemsidor ...

    Resten av frågetecknen kommer att  reda ut sig under föräldrautbildningen! 

  • Chimamanda

    Det finns inte så mycket som kan snabba på tiden, men när ni väl har genomgått kurs och utredning så kanske ni har tur och t ex blir pilotfamilj i ett nytt land där det går snabbt. Man vet ju aldrig i förväg hur det blir med kötid i olika länder, det kan ändras fram och tillbaka.

    Under tiden kan man t ex fundera på om man behöver göra något för att förbättra sin hälsa, blodtryck, vikt, det är ju sånt som kollas upp.

    Att vara påläst om barn och adoptivfamiljers situation är ju alltid en bra grej.

    Vi gifte oss först i slutet av vår föräldrautbildning och det fanns ändå flera länder sedan som vi kunde skicka till, mindre än ett år senare. Så få inte panik kring detta, jag vet ju att ni redan är på gång.

  • Hjärtat längtar

    BFA tror jag har många länder där man inte behöver varit gift särskilt länge, och de har också flera länder som inte kräver lång kötid i sverige. Tjeckien exempelvis....

  • Nelle

    englad, Grace O och Green Gal, tack för era svar!

    Efter de IVF-behandlingar vi gått igenom har jag lärt mig att man måste vara påläst, mer än vad jag var innan vi kom igång. Nu vill jag inte göra samma misstag igen, utan känna att vi har koll på så mycket som möjligt direkt.

      

  • fabbemam

    Hej
    Som du redan vet, gift er NU! Om ni vill ha ett mysigt kyrkbröllop men inte kan det av olika anledningar just nu så gör det borgerligt och välsigna er vigsel i Kyrkan sedan.

    En annan sak ni kan göra för att förbereda er är att tänka på om och i så fall vilka i förväg kända särskilda behov ni känner att ni mäktar med för de flesta länder söker föräldrar till så kallade SN barn. Allt fler små barn som bara har de särskilda behov en adoption medför adopteras allt oftare i respektive land.

  • remaled

    Jag råder er också att gifta er så fort det bara går. Visst finns det länder där de formella kraven organisationerna skyltar med inte är flera års äktenskap, men äktenskapstiden kan ändå spela roll för hur fort er ansökan kan skickas till landet, eller, när väl där kommer plockas ur högen. 

  • hosianna

    Åh jag känner så väl igen mig i dina känslor över spilld tid, MEN som min man säger man kan inte göra nåt åt det! Jag försöker ta in det och jag närmar mig. Ni har ju redan ställt er i kö så de e ju toppen! Vi sitter o håller på å försöker ska välja vilka organisationer vi ska köa hos.

Svar på tråden Vad behöver vi tänka på för att adoptionsprocessen så gå bra?