• Anonym (sårskorpan)

Kompressen sitter fast i såret, hjälp!

Jag tog häromdagen bort ett födelsemärke på ryggen och det blev naturligtvis ett blödande sår. Ganska stort sår, ca 1 x 2 cm kanske. Läkaren sa till mig att låta kompressen sitta kvar ett par dagar. Nemas problemas. Tills jag skulle ta bort skiten för då sitter det superfast i såret! På hela sårytan!

Jag försökte med att mjuka upp kompressen och sårskorpan för att få loss men nej. Det går inte. Eller jo, det går säkert om jag sliter bort det, men aj aj aj!! Och så kommer det börja blöda som tusan.

Vad ska jag göra nu? Ska jag försöka pilla bort det eller ska jag låta det sitta kvar? Kommer det lossna av sig själv sen, eller åtminstone lättare, när såret har läkt mer? Risk för infektioner osv?

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Kompressen sitter fast i såret, hjälp!
  • Meland

Jag brukar använda smör och smörja i alla fall runt en plåster som sitter fast i ett sår och efter en liten stund så försöker man sakta att dra av den. Kanske detta fungera på kompress

• Oförglömlig

Jag hade försökt blöta loss det be någon hjälpa dig och sitt med vatten ett tag eller om du får lägg digbu ett bad med badolja:)

• Moonis

Ställ dig i duschen så kommer den lossna efter ett litet tag.

• Anonym (sårskorpan)

Smör har jag inte provat, kan vara värt!

Jag har nämligen testat att stå i duschen och hälla varmvatten hur länge som helst, men det släpper inte ändå. Tror att sårytan är för stor och kanske för oläkt?

Jag bad min man hjälpa mig, men han var visst lite känslig. Började må illa och grejer ;)
    Men han får försöka igen när han kommer hem från jobbet.

Men tror ni att den den släpper lättare om man väntar ett par dagar till? Eller kommer den läka ihop med såret på något vis??

• Anonym (sårskorpan)

Okej, ska prova alsolsprit också då... Fast tvivlar på att den lossnar. Sitter stenhårt! Hela rygghuden följer med när man försöker pilla bort den :P

• Anonym

Du kan inte blöta upp kompressen ordentligt då kanske den lossnar . .

• Anonym (sårskorpan)

Ööh men de ska ju lossna? :P

• Anonym (Aj?)

Jag kanske har dålig koll på alsolsprit... Men gör inte det ont att få på ett sår?

Svar på tråden Kompressen sitter fast i såret, hjälp!