• Gemmy

Krämig skinksås till pasta. Recept önskas

Åh, nu är det så att jag är otroligt sugen på en krämig och god skinksås, som jag tänkte koka lite pasta till.
    Jag har aldrig gjort en, så om ni har något speciellt recept som ni vill dela med er, så gör det gärna! :) 

• Svar på tråden Krämig skinksås till pasta. Recept önskas
  • linjes

stek skinka,koka sen med cf o grädde,krydda efter smak

• viseversa

Skinka
    Creme frech
    bladspenat
    gul lök
    vitlök
    salt och peppar
    grönskasbyljong

Hacka gul lök och stek tillsammans med vitlöken. Häll i strimlad skinka och stek ett tag. Sen i med creme frech och lite vatten till en lagom konsistens. I med byljong bladspenat(mycket) salt och peppar efter smak. Låt puttra ihop sig ett tag. Klart=). SJUKT gott!!!

• Gemmy

Tack!
    Det låter mycket enklare än vad jag trodde.. Testade en gång och då blev det inte så gott, men då hade jag hittat ett jätte komplicerat recept. Hoppas det går bättre denna gång :D 

• carnitas01

En extremt god pasta sås jag hittat på själv,
    Jag kallar den "Pasta noilly prat"

TILL PASTA SÅS NOILLY PRAT BEHÖVS:

200 gram SKINKA

2 ST RÖDA PAPRIKOR

1 PURJOLÖK (Stor)

5 dl CRÈAME FRAICHE

2-3 msk CHILISAUCE

1.5 dl NOILLY PRAT(fransk torr vermouth)

1 HÖNS BULJONG TÄRNING

OLIVOLJA , SALT(efter smak)

STRIMLA PURJON FRÄS DEN I OLIVOLJA TILLS DEN BLIR LITE MJUK SKÄR UPP SKINKAN I 1cm FYRKANTER . STRIMLA UPP PAPRIKAN TILLSÄTT SEDAN DET MED PURJON. FRÄS DENNA BLANDNING I 3 min TILLSÄTT HÄLFTEN AV NOILLY PRATEN PUTTRA UNDER LOCK I 5 MIN . LÄGG I BULJONG TÄRNINGEN,CHILISAUCE,CRÈAME FRAICHE LÅT SJUDA TILL PAPRIKAN ÄR MJUK. TILLSÄTT SEDAN RESTEN AV NOILLY PRATEN SOM SKA KOKA ELLER PUTTRA I 2 MIN(BARA FÖR ATT FÅ BORT ALKOHOLEN) OCH SALT OM SÅ KRÄVS.

MAN KAN JU GIVETVIS EXPERIMENTERA MED Tex JALOPENEPEPPARPULVER,VITLÖK.

MEN BÖRJA MED GRUND UTFÖRANDET OCH SEDAN GÅ VIDARE TILL JUST DIN FAVORIT KRYDDA.

SERVERA SEDAN DETTA MED GNOCCHI PASTA SOM GIVETVIS ÄR AL DENTE.

• Aakashan

Jag kör på två varianter, allt efter vilken tid man har....

Enkel:
    1 brk creme fraiche
    2,5 dl matgrädde alternativt vispgrädde
    2 - 3 dl riven ost,  allt efter tycke och smak, självklart också hur pass stark ost det är
    Ca 100 - 200 gr rökt skina i små bitar

Värm cf försiktigt, med en del av grädden, smält ner lite av osten, (mat med ost i får ju inte koka då det blir segt av för hög värme) Fortsätt med ost och grädde tills du får den smak och konsistens du vill ha, häll i skinkan och låt den bli varm. Personligen steker jag inte skinkan innan, men det är en smaksak.

Lite mer tidskrävande:

2 msk margarin/smör
    3 msk mjöl
    Gör en bottenredning
    Fyll på med 4 dl mjölk och 1 dl grädde
    Ha ner lagom mängd riven ost, låt det bli en smidig sås, toppaa med ett par matskedar creme fraiche och rökt skinka.           

• carnitas01

Ursäkta för caps-lock, jag kopierade receptet från wordfil, tydligen formaterat så.

Svar på tråden Krämig skinksås till pasta. Recept önskas