• Anonym (osäker)

Hur uppfattar ni namnet Hilma?

Jag hade en gammal släkting, som dog långt innan jag föddes, som hette Hilma. Nu funderar jag på att döpa mitt barn till det om det blir en flicka.

Men låter det som ett egenkontruerat namn av någon som försöker vara annorlunda eller är det ett fint namn?

Jag vill att min barn ska ha ett namn som blir accepterat utan några problem. Jag skulle även vilja ha ett släktnamn, och detta är det enda släktnamn som enligt mig är fint.

• Svar på tråden Hur uppfattar ni namnet Hilma?
  • Anonym

Jag tycker det är ett fint namn. Tycker inte det låter som något man hittat på själv.

• tidigareplatt

Fint gammalt namn.

• sahara sahara

Hilma är väl ett jättefint namn. Passar bra in i trenden med tvåstaviga tantnamn. Tror ingen kommer att höja på ögonbrynen för en Hilma.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Anonym

Hilma är jättefint och känns som någon skrev precis som det är, dvs ett äldre nam likt Signe osv.

Däremot tycker jag personligen att det är lite svårt i munnen och lätt blir "Himla" men det kanske bara är jag

• Lumo

Fint men hade tänkt säga samma sak: det är svårt att säga, fastnar lixom på läpparna. Har en kompis barn som heter så o jag säger ofta fel: Himla.

• La Lola

Jag tokälskar gamla namn i den stilen!

Så Hilma funkar för mig.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Hildur)

Hilma är ett gammalt namn, som jag inte tycker om. Det är inte ett "egenkonstruerat" namn. Om du tycker om det, kör på det!

• Anonym (nja)

Känns lite för gammalt enligt min uppfattning

• Anonym

Jättefint och påminner om Wilma.

• zauzz

Jag gillar det!

Har en bekant, mycket smart tjej i 30-årsåldern som heter det så det känns inte för ålderdomligt för mig, dock ändå ovanligt

• hannica83

Min lilla flicka på snart 4 mån heter Hilma från sambons farmors mor! Så jag älskar namnet!! Vad blev det för namn på din tjej?

• Litet My

Fint tycker jag, många barn har ju gamla namn nu och många liknande tex Hilda, Wilma osv.

• Ajkje

Jag gillar det. Ett fint gammalt namn.

• Anonym

Hilma hette en liten tjej i en av Wallanderfilmerna som spelades in under 2000-talet så helt okänt och gammalmodigt måste det inte nödvändigtvis vara.

Ett fint och ovanligt namn, kör på!  

Svar på tråden Hur uppfattar ni namnet Hilma?