Det svåra är att hur livet med bebisen blir är svårt att förutse. Det jag inte visste innan som kom lite av en chock, trots att det inte är så svårt att räkna ut är: Livet blir aldrig mer sig likt. Men det viktigaste jag har lärt mig om bebisar är:
Ju mindre saker du gör tillsammans med bebisen desto bättre. Även om bebisen för stunden verkar "gilla" att göra en sak så betyder inte det att det är bra för den. Ju mindre stök och stoj desto lugnare bebis. Ofta gäller även regeln: Sömn föder sömn. Alltså: Ju mer bebisen sovit på dagen (i början) desto bättre sover bebisen på natten. En liten bebis orkar inte vara vaken mer än en timme eller två åt gången. Bebisen kan inte skilja på natt och dag de första månaderna och allra enklast blir om du bara hänger på bebisens rytm. Sover när bebisen sover.
En annan grejs som förvånade mig var att amningen inte funkade. Det kom typ ingenting! Och lillen vägde bara 2,4 kilo och behövde mat. En ny värld av ersättning öppnade sig :)
Några tips:
Lyssna inte på folk som säger att man kan skämma bort små bebisar. Skriker bebisen - Ta upp på en gång!
Skaffa ett babynest, bästa grejen! Man kan flytta med sig bebisen till soffan, osv.
Så här i efterhand så önskar jag att jag köpt en gammal begagnad vagn att bara ha inne. I vissa perioder somnade lillen bara i vagnen och det var sjukt bökigt att ta in en smutsig vagn hela tiden.
Typ.