• FinastE2010

När började ni potträna? Tecken för när det är dags?

Undrar vid vilken ålder ni började potträna era barn? Finns det några särskilda tecken på att barnet är redo för det? Jag har inte ens börjat försöka o min son är nu 18 mån på söndag.
    "Bör" man göra det snart?

Tacksamp för tips o råd!

• Svar på tråden När började ni potträna? Tecken för när det är dags?
  • Spexig

Vi gav henne en potta när hon var lite drygt två år (jag tycket 1,5 år är tidigt, men jag vet attd et ju finns det som klarar det då). Hon var inte direkt intresserad o fattade inte riktigt, men fick sitta på den medan hon tittade på film på kvällarna. Kom det nåt (vilket det nästan aldrig gjorde, hon höll sig o kissade i badet efter filmen!) så gjorde vi stor grej av det.

Vid drygt 2 o 3/4  år blev det sommar o då körde vi lite utan blöja (sååå mycket lättare på sommaren!) o helt plötsligt en dag när vi var på stranden ropade hon att hon behövde kissa o sprang ner o kissade i vattnet. Då hade hon plötsligt fattat hur man gjorde o sen bara rullade det på.

• Maluttan

Vi köpte en potta när han var runt 1. Den fick han sitta på när han hade lust. Runt 15-18 månader kissade han och bajsade på den ofta. Sen ville han inte det mer, då slapp han. Nu blir han 2 om en månad och har varit utan blöja (med enstaka olyckor) i snart två veckor.

När han inte ville längre så märktes det tydligt, då tänkte jag att han inte var redo än. Han ville ha blöja jämt och ständigt. Men nu under sommaren har han varit naken mycket och då har han blivit mycket medveten om att det kommer kiss så vi har varit på han mer om pottan, erbjudit gott om han suttit en stund oavsett om det kommit nått.
    Nu frågar han ibland efter kex när han ska kissa men inte alltid.
    Lycka till =)

• HannaE

Vår lilla tyckte det var kul med potta ett tag när hon var 13-14 månader, särskilt om det kom litet kiss i den. Men nu är hon 17 mån och inte alls intresserad längre. Hon har inte ro att sitta ner, tror jag. Vi väntar och ser, säkert blir hon nyfiken på pottan igen såsmåningom.

Man lever så länge man lär.
  • Superbia

Vi kommer nog börja potträna våra killar inom kort, de blir snart 2 år. Känns som att de har börjat fatta det här med att det kommer något ur andra änden. Hade en fantasi om att börja potträna dom så fort de lärde sig att sitta, men jag la ner den tanken ganska snart.

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • LiHa

Satte min dotter på pottan vid 9 månader några gånger om dagen bara som rutin, typ morgon och efter maten, och hon kissade och bajsade i den ganska snart vilket jag gjorde en stor grej av. Vi gjorde det till en rolig grej att sitta på pottan med leksaker och böcker och mycket uppmärksamhet. Sedan när hon var runt året började hon inse fördelarna med pottan, hon tyckte det var jätteobehagligt att bajsa i blöjan. Hon hade sådana bra rutiner på skitningen så det var lätt att sätta henne där när man visste att det brukar komma, och snart visade hon att hon ville bajsa. Skönt att slippa bajsblöjorna redan vid ett år! Nu är hon 2 år och 4 mån och har varit blöjfri all vaken tid ca 1 månad. Hon säger till när hon behöver på toa var vi än är och det funkar nu även hos dagmamman. Hon har också börjat skaffa sig väldigt bra håll, så det är inte samma panik som i början. Var helt klart en fördel att potträna med kissningen på sommaren! Perfekt att kunna kissa ute utan att behöva ta av så mycket kläder. Men blöjan på natten får hänga med ett bra tag, hon kissar mängder på natten även om hon säger till direkt när hon vaknat att hon behöver kissa. På sovstunden på dagen är hon oftast torr i blöjan men har inte vågat prova utan än. Planen är att vara blöjfri tills om ett halvår då nästa kommer, hoppas det funkar!

• Liiza

Ingen av våra killar har suttit på pottan, vi har en.. men de klättrar hellre upp på toaletten

Stora killen började kissa på toaletten strax före två-årsdagen, var helt utan blöjor innan han fyllde tre
    Lilla killen fyller tre i November och har varit utan blöja på dagarna nu hela sommaren...

• Stinky

Vi prövade med pottan när sonen var 18 månader. Han var då totalt ointresserad. Strax efter två år och någon månad visade han lite intresse för att sitta på potta. I slutet av maj/början av juni började vi potträna honom på allvar. Nu är det augusti och han är helt blöjfri både dag och natt. "Olyckor" händer ibland, men det är väldigt sällan. Han är nu exakt 2½ år.

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Liiza

hmm, undra om vår kille som varit utan blöja hela sommaren på dagtid, ska få testa att va utan på natten....

TS de enda tecken jag kan komma på är att de har sagt till

• heidi021

Der brukar ta längre tid för pojkar att bli blöjfria än för flickor..
    Vissa barn kan gå upp till 3 års ålder innan dom har förstått hur man ska göra..

Min son är 2 år och 4 månader.. Han brukar vara blöjfri på dagarna men på nätterna finkar det inte..
    Jag kom på en jätte bra och rolig knep! Varje gång han har gjort i pottan så får han en lite klistermärke att fästa på pottan som belöning :)
    Han tycker att det är jätte roligt och på så sätt ill han gå och sätta sej där oftare :)
    Värt att testa!  

• Annsiss

Jag tror man måste börja tidigt om de ska få in snitsen. Vi började vid 8 mån med dottern och sedan hon var 1 år bajar hon allt i den, nu är hon 16 mån och det mesta kisset hamnar där också, hon vet att hon får gå på regelbundna tider och håller sig då, varför man får vara snabb då man tar av blöjan. Bland mina vänner med barn som börjat tidigt har det sett ungefär likadant ut och de har varit blöjfria runt tre lite beroende på hur engagerat dagis är. De som börjat senare då barnet har mer vilja har haft det svårare, pottskräck och liknande. Börja med en gång är mitt tips.

• Stinky
    Annsiss skrev 2011-08-16 20:35:23 följande:
    Jag tror man måste börja tidigt om de ska få in snitsen. Vi började vid 8 mån med dottern och sedan hon var 1 år bajar hon allt i den, nu är hon 16 mån och det mesta kisset hamnar där också, hon vet att hon får gå på regelbundna tider och håller sig då, varför man får vara snabb då man tar av blöjan. Bland mina vänner med barn som börjat tidigt har det sett ungefär likadant ut och de har varit blöjfria runt tre lite beroende på hur engagerat dagis är. De som börjat senare då barnet har mer vilja har haft det svårare, pottskräck och liknande. Börja med en gång är mitt tips.
    Det finns ingen anledning att börja alldeles för tidigt. Spädbarn har svårt att greppa det där med potta, och dessutom så har de inte utvecklat förmågan att känna av signalerna om när det är dags att gå på potta. Det är även anledningen till att dina barn förmodligen inte varit blöjfri tidigare än andra barn, som börjat med potträningen väsentligt senare. Så man kan säga att du lagt mkt möda på något som du inte hade behövt lägga så mkt energi på.
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Spinnelin

Vi började när nattblöjan var torr strax före 2 års ålder. Hon var med oss på toa och satt på pottan om hon ville, kom det kiss blev det beröm  och hon fick spola på toa, annars gjorde vi ingen notis, ingen direkt "träning". Fick sedan låna en potta som spelar en melodi när den blir blöt i botten och jisses då blev hon torr på två veckor! Använder trosor och ibland kommer några droppar i dem om hon glömmer säga till i tid, aldirg kommit något i sängen! . När hon ska bajsa vill hon ofta ha blöja fortfarande, hon är 2 år och 2 mån. Testa lekfullt potta om du känner för det men jag tror inte de flesta barn är mogna vid den åldern.

• liten bit av kaka
    Stinky skrev 2011-08-17 17:37:31 följande:
    Det finns ingen anledning att börja alldeles för tidigt. Spädbarn har svårt att greppa det där med potta, och dessutom så har de inte utvecklat förmågan att känna av signalerna om när det är dags att gå på potta. Det är även anledningen till att dina barn förmodligen inte varit blöjfri tidigare än andra barn, som börjat med potträningen väsentligt senare. Så man kan säga att du lagt mkt möda på något som du inte hade behövt lägga så mkt energi på.
    Det där är ju helt enkelt bara fel. Min dotter har använt pottan och både kissat och bajsat i den sedan hon var runt 10 månader. Numer är hon 16 månader och är utan blöja långa stunder, tar en förälder i handen och drar oss till pottan när hon är nödig och vi har inte bytt en bajsblöja på flera månader. Vi har inte lagt någon energi på det, bara gett henne pottan som ett trevligt alternativ, satt henne där på rutin på vissa tider och utöver det alltid varit noga med att erbjuda henne pottan på hennes signaler. Vi sjunger, leker och gör ramsor tillsammans när hon sitter där och hon får sitta så länge/lite hon själv vill, oftast verkar hon tycka det är ganska kul och vill gärna sitta och stånka och ta i och kanske klämma fram några droppar fastän hon inte är direkt nödig. Ibland kan hon sitta kvar i evigheter efter att hon är klar också och det är helt ok det med. 

Hon är inte blöjfri ännu men att hon inte skulle greppa det där med potta är struntprat, det gör hon absolut. Jag hetsar inte och förväntar mig inte att hon ska bli blöjfri, jag ser det bara som en underbar bonus att slippa byta kletiga bajsblöjor och hoppas väl på att när hon väl äredo att vara utan blöja så är pottan ingen stor grej utan helt naturlig del av hennes vardag. Därmed kanske steget att bli blöjfri är lättare och snabbare än om man alltid gjort ifrån sig i blöjan för att sedan en dag bara sådär bli introducerad för ett annat alternativ. 
  • annsj556

Min dotter på 17 månader bajsar på pottan varje morgon. Hon har alltid bajsat 10 minuter efter hon vaknat så vi köpte en potta för att testa om hon kunde göra det i pottan och det går kanon! Men sen resten av dagen finns inget intresse för pottan..

Svar på tråden När började ni potträna? Tecken för när det är dags?