Stinky skrev 2011-08-17 17:37:31 följande:
Det finns ingen anledning att börja alldeles för tidigt. Spädbarn har svårt att greppa det där med potta, och dessutom så har de inte utvecklat förmågan att känna av signalerna om när det är dags att gå på potta. Det är även anledningen till att dina barn förmodligen inte varit blöjfri tidigare än andra barn, som börjat med potträningen väsentligt senare. Så man kan säga att du lagt mkt möda på något som du inte hade behövt lägga så mkt energi på.
Det där är ju helt enkelt bara fel. Min dotter har använt pottan och både kissat och bajsat i den sedan hon var runt 10 månader. Numer är hon 16 månader och är utan blöja långa stunder, tar en förälder i handen och drar oss till pottan när hon är nödig och vi har inte bytt en bajsblöja på flera månader. Vi har inte lagt någon energi på det, bara gett henne pottan som ett trevligt alternativ, satt henne där på rutin på vissa tider och utöver det alltid varit noga med att erbjuda henne pottan på hennes signaler. Vi sjunger, leker och gör ramsor tillsammans när hon sitter där och hon får sitta så länge/lite hon själv vill, oftast verkar hon tycka det är ganska kul och vill gärna sitta och stånka och ta i och kanske klämma fram några droppar fastän hon inte är direkt nödig. Ibland kan hon sitta kvar i evigheter efter att hon är klar också och det är helt ok det med.
Hon är inte blöjfri ännu men att hon inte skulle greppa det där med potta är struntprat, det gör hon absolut. Jag hetsar inte och förväntar mig inte att hon ska bli blöjfri, jag ser det bara som en underbar bonus att slippa byta kletiga bajsblöjor och hoppas väl på att när hon väl äredo att vara utan blöja så är pottan ingen stor grej utan helt naturlig del av hennes vardag. Därmed kanske steget att bli blöjfri är lättare och snabbare än om man alltid gjort ifrån sig i blöjan för att sedan en dag bara sådär bli introducerad för ett annat alternativ.