Vad äter era 5-åringar till kvällsmat?
Och vilken tid på kvällen äter dem?
Min dotter är nästan bara smörgås med leverpastej och ett glas mjölk, ibland oboy.
Vill kunna variera mer, men vet inte med vad.
Och vilken tid på kvällen äter dem?
Min dotter är nästan bara smörgås med leverpastej och ett glas mjölk, ibland oboy.
Vill kunna variera mer, men vet inte med vad.
Olika bröd, olika pålägg, fil, yoghurt, gröt....finns ju hur mycket som helst!
Nu är mina 3 o 2 år men de äter helst gröt i alla varianter o ibland lagad mat
vi äter lagad mat runt 17.30 - 18, skulle sen sonen bli hungrig (6 år) så får han macka eller frukt eller yoghurt.
Vi äter ganska sen mat på kvällen, runt 17.30-18... så barnen (1 och 4 år) står sig bra på det hela natten. Skulle det vara något de inte gillar eller äter extremt dåligt av så kan de få en tallrik gröt eller en macka, men det händer sällan.
Jo, vi brukar också äta middag sent ibland, men hon vill ändå ha smörgås till kvällen.
Mackor går ju att variera :)
Gillar hon grönsaker så skär lite gurkstavar och oststavar kanske om hon tycker om det.
Plockmat brukar ju vara kul.
Mjölk eller vatten är väl oxå bra på kvällen som dryck. Hon kanske gillar välling i mugg?
Eller drickyoghurt?
Smoothie är ju bra oxå, på naturell yoghurt och klite bär ev banan.
Vi äter lagad mat vid 17.30-18 och är dom sugna senare på kvällen tar de en frukt eller en bit gurka eller så.
De lägger sig 19 resp 20.
Jag skulle personligen skippa sånt med socker i på kvällen då det får barnen att sova sämre.
Vår 5-åring brukar få en grov macka med skinka el ost och lättdryck till. Hon har diabetes och måste äta på kvällen innan hon lägger sig. Ibland äter hon en portion havregrynsgröt, det mättar ju bra. Hon kan få en morot att knapra på oxå efter mackan, det är bra eftersom fibrer höjer mättnadskänslan.
I övrigt tänker jag att fil el yogurt och flingor, nyponsoppa och macka och sånt är bra.
Hon äter middag vid 17 och "kvällsfika" vid 19.30.
Vi äter middag ca 17-17.30 och det räcker för 3- o 5-åringen. Sen lägger de sig vid 19, så det finns inte mkt mera tid att äta på.......
Barnen äter mellanmål kl. 17 ungefär (smörgås), sen äter vi ordentlig, lagad middag kl. 19 hela familjen (mamma, pappa, en 1-åring och en 3-åring).
Så någon "kvällsmat" behövs inte hos oss...
äter lagad mat vid halv 7 , kan va plättar, hamburgare m.bröd , korv o bröd, hemgjord pizza