• Anonym (Knölen)

Öm knöl på huvudet, vad kan det vara?

Jag har i ca 5-6 år nu haft en knöl uppe på huvudet. Den har under åren vuxit ganska långsamt, men nu är den ganska stor och ömmar. Sedan en vecka tillbaka har jag haft ont i huvudet, det strålar från knölen som sitter ungefär mitt uppe på huvudet lite åt höger. Den är hård och ganska fast i formen. Det känns som att den sitter precis under huden, det går att röra lite på den från sida till sida där under huden. Det är ömt att röra/komma åt den, det gör ont att ligga på kudden, det gör ont att sätta upp håret i hästsvans/knut (har ganska långt hår) och nu gör det även ont utan att man kommer åt den. Det ömmar och spänner hela tiden...

Någon som vet vad det kan vara?
    Någon som haft något liknande förut?
    Går det att få bort?

Tacksam för svar!

// Knölen

• Svar på tråden Öm knöl på huvudet, vad kan det vara?
  • Anonym

Det enda tipset jag har att ge är att du går till en läkare . . Kan vara en fettknöl kanske . . . .

• Anonym (Knölen)
    MamaInternational skrev 2011-08-12 20:49:39 följande:
    Hört talas om något som heter läkare??????
    åh, nej? Är det något nytt fenomen? Klart att jag hört talas om läkare!!! Vem har inte det?

Allvarligt, är det någon som haft något liknande och kan tipsa om vad det kan vara?? Har ganska långt att åka till närmaste läkare och läkaren som bor närmast vet aldrig vad det är när man går till honom, man måste tala om för honom att man har t.ex.  urinvägsinfektion eller ögoninflammation o.s.v. för han kan inte dra den slutsatsten själv..därför vill jag gärna vara lite påläst innan jag går till läkaren...

Brukar fettknölar göra ont?
  • Anonym

Jag har inte erfarenhet av fettknöl på mig själv men min hund har fettknölar och vi var nyss hos veterinären för en knöl ömmade på han och det var en fettknöl . . Så det kan det nog kanske vara men gå till en läkare ifall det är något som måste åtgärdas . . . . Om det är fettknöl tror jag man kan tömma den med en kanyl . .

• Anonym (Knölen)

ingen annan?

• Anonym (Knölen)

puff puff

• Anonym

Gå till en läkare det är det enda rätta så får du reda på vad det är för något .

• Sweet life

Jag har två knölar i hårbotten som växt lite med åren.. Det är enligt läkaren fettknölar.. Inget farligt och är krångligare att ta bort eftersom man måste raka bort håret, så mina får sitta kvar tills det verkligen inte går längre...

• Cornellia
    Sweet life skrev 2011-08-14 02:18:06 följande:
    Jag har två knölar i hårbotten som växt lite med åren.. Det är enligt läkaren fettknölar.. Inget farligt och är krångligare att ta bort eftersom man måste raka bort håret, så mina får sitta kvar tills det verkligen inte går längre...
    När jag tog bort min så behövde dom inte raka något.
    BF 30/8 2011
  • Ahmed Ali Talib Jawda

Do kan ju altid venda dej til än docktor om do vil det alså.

• Anonym (fettknöl)
    Anonym (Knölen) skrev 2011-08-12 20:38:12 följande:
    Jag har i ca 5-6 år nu haft en knöl uppe på huvudet. Den har under åren vuxit ganska långsamt, men nu är den ganska stor och ömmar. Sedan en vecka tillbaka har jag haft ont i huvudet, det strålar från knölen som sitter ungefär mitt uppe på huvudet lite åt höger. Den är hård och ganska fast i formen. Det känns som att den sitter precis under huden, det går att röra lite på den från sida till sida där under huden. Det är ömt att röra/komma åt den, det gör ont att ligga på kudden, det gör ont att sätta upp håret i hästsvans/knut (har ganska långt hår) och nu gör det även ont utan att man kommer åt den. Det ömmar och spänner hela tiden...

Någon som vet vad det kan vara?
    Någon som haft något liknande förut?
    Går det att få bort?

Tacksam för svar!

// Knölen
    Min syster har haft flera såna knölar, det var fettknölar. Hon fick operera bort dem, inte för att de är farliga utan för att de är besvärande. Gå till vårdcentralen och be om hjälp.
Svar på tråden Öm knöl på huvudet, vad kan det vara?