• Anonym (orolig)

snus under graviditeten.. finns det nån som snusar under graviditeten?

Nu e det så att jag försöker sluta med nicotinet under graviditeten..
    är i vecka 6 och är snusare !
    Snusar max 4st om dagen, men jag läste detta i ett forskningsarbete om hur fostret tar skada av snuset, så här stod det;
    En dosa snus innehåller nikotin motsvarande 75 cigaretter. En enda portionspåse snus motsvarar två cigaretter.

Det låter ju farligare att snusa än röka...
    Hjälp mig vad tror ni? jag känner att det e väl bättre att snusa än att springa ut o dra i mig massa gifter , snuset ger ju oxå gifter men det drar man ju inte ner i lungerna som man gör med en cigg.

**Snälla ge mig ett svar på detta**

• Svar på tråden snus under graviditeten.. finns det nån som snusar under graviditeten?
  • Anonym (ej stolt)

Jag snusade hela förra graviditeten. Lovade att jag skulle sluta nästa.. men nu sitter jag här i v.30 och har fortfarande inte klarat av det.
    Det är definitivt farligare att röka än att snusa under graviditeten. Även om det är mer nikotin så innehåller cigaretter långt mer farligare gifter än snus.
    Jag tycker du är jätteduktigt som kan hålla dig till fyra om dagen!!! Önskar jag själv hade klarat det.

• Anonym (orolig)

Tack.. nu känns det bättre när jag fåttt hört av en snusare själv !
    Nu fick jag de information jag behöver. Nu behöver jag inte bli livrädd över att ta en snus.
    Har nämligen inte snusat sen igår när jag läste den där artikeln och e enormt snus sugen.. såå nu ska det bli gott med en snus.. men bara en fram till lunch
    **kram**

• Helene33

Jag snusar ca 1 dosa varannan dag. Jag har rökt dom tidigare graviditeterna men lovade min man att inte röka denna. Jag slutade röka men jag snusar( har snusat i ca 10år). Innan både rökte jag och snusade. Visst e det inte bra att snusa men det är bättre att snusa än att röka.
    Jag håller med Anonym ej stolt du är jätte duktig som håller dig till 4 om dagen så jag tror inte du behöver vara orolig

• mammacarro

jag rökade när jag väntade vår dotter.. nu hände inget som tur var.. visst hon vägde 2,5 kilo men å andra sidan vägde jag inte mer än 65 som mest när jag vänta henne o 50 innan jag blev gravid, så där hade inte fått plats med en 5 kilos klump =)

• Anonym (ej stolt)

Oj.. nu låter det som om jag skulle rekommenderat dig att snusa! Men det gör jag verkligen inte. Men att du trappat ner så mycket att du "bara" snusar fyra om dagen är verkligen bra. Ska faktiskt försöka det själv nu! Klarar du det så borde väl jag också klara det!!
    Hur mycket snusade du innan graviditeten?

• Helene33

Anonym (orolig) och anonym (ej stolt) Jag önskar er lycka till och hoppas att ni klarar av det, jag vet att jag inte skulle klara av det. samtidigt vill jag önska er GOD JUL

• Anonym (orolig)

Anonym (ej stolt) :Du sa bara det jag behövde.. behövde höra att det inte var såå farligt som jag trodde kommer ändå inte röka mer än fyra + att om ingen skrivit i den här tråden hade jag nog smygigt ut om en stund o tagit en snus
    Jag bruhar snusa choice.. ett tokaksfritt snus med mynta o peppar o lite smak..
    Brukar and äpple och kardimumma.
    Det fungerar... bränner som riktigt snus. + att det bara e så gott.
    en dosa kostar 25kr finns på mackar + kiosker. prova o du kommer älska det

• Anonym (orolig)

alltså jag brukar snusa det istället för riktigt snus... brukar snusa det nya snuset kronan för bara en 10kr asken.. sen tar jag fyra ur den om dagen sen så and jag choise resten av tiden... funkar.. brukade snusa en så där 10st bara

• Anonym (orolig)

men vad trött jag är allt jag skriver blir bakvänt, vi tar det igen;
    Jag snusar snuset kronan ca 4st om dagen (innan graviditeten ca 10st om dagen eller mer)
    Nu så kör jag med det nicotin fria snuset choice för att minska o det hjälper!
    Så när jag verkligen behöver en riktig snus tar jag en annars stoppar jag in en fejk he he
    Nu vart jag nöjd med inlägget

• Anonym (ej stolt)

TS:
    Bra tips! Hur är Kronan att snusa? Bra med lite billigare snus!

• Anonym (orolig)

Det funkar faktiskt. men nått jag gillar e ju Rocker Blå med den goda lakrids smaken.
    Men som sagt var så funkar det med billigt snus oxå... brännde som fan i början när jag bytte märke he he

• Anonym

Jag snusar och försöker bli gravid, jag har bestämt mig för att sluta så fort jag plussar.... hoppas att jag kan det... just nu känns det inte som det.. Jag har rökt tidigare graviditeter men jag slutade röka för 5 månader sen.. jag vet inte om jag hade klarat det utan snus... vad snusar ni för märke?

• Anonym

Jag snusar själv Catch dry mini eucalyptus.....mums...

• artbitch

Jag snusade men slutade innan vi började föröka bli gravida. Fy va svårt det var!
    Ni vet säkert alla att nikotin är farligt för fostret, men här kommer lite fakta som kanske kan höja motivationen att proppa choice under läppen istället.

"Det svenska Medicinska födelseregistret ger klara besked om ökad risk för tidig födsel, låg födelsevikt och moderskapsförgiftning hos snusande mödrar. Djurexprementella studier visar lika klart att nikotin ersätter den reflex som reglerar den nyföddes andnig och hjärtverksamhet -ett förhållande som ligger bakom plötslig spädbarnsdödlighet."
    www.tobaksfakta.org/view.asp

Sorry.
    Hälsningar en som sitter här o blir jäkligt snus-sugen även efter 1 ½ år utan...

• artbitch

TS, glömde berömma dig att du dragit ner! Och om du läser hela länken jag postade så står det att nikotin inte är lika skadligt under de tre första månaderna som under resten av graviditeten. Menar inte att du lugnt kan höja dosen nu, utan mer som uppmuntran: du har ju fortfarand tid att lyckas sluta helt innan du skadar barnet. Så ha inte för dåligt samvete, utan kämpa på bara!
    Lycka till!

• M E

Jag snusade innan jag blev med barn men slutade direkt jag fick veta att jag var gravid. För mig är det helt otänkbart att stoppa gifter i kroppen när det skapas nytt liv inom mig. Det känns som om Anonym (orolig) vill få bekräftat att det är ok att snusa under graviditet. Är det så? Det skadar inte barnet mindre för att någon annan säger att de också snusade under graviditeten.

Svar på tråden snus under graviditeten.. finns det nån som snusar under graviditeten?