• Flippen

Hur lång tid kan det ta innan laktulos verkar?

Lillan har nyligen börjat äta gröt, och har sedan dess varit väldigt hård i magen, näst intill förstoppad. Så jag fick rådet att ge laktulos. Hörde att det kunde ta några dagar innan det verkade, men hur långe då? Har hållt på nu i 6 dagar, plus att jag ger en burk katrinpblommonpuré om dagen också, och hon är hårdare än någonsin i magen. Jag tycker bara det blir hårdare och hårdare för varje dag. Det enda hon bajsar ut nu är typ små harlortar.
    Någon som har några bra tips?

• Svar på tråden Hur lång tid kan det ta innan laktulos verkar?
  • Helene33

efter sex dagar borde det gett lite resultat eftersom man tar det uppifrån tar det längre tid. Men har du provat med febertermometern det kan ibland fungera när dom är förstoppade

• Tess76

Har du pratat med bvc? När min bvc-sköterska rekommenderade oss laktulos till lillan skulle jag ge 2 ml/dag i en vecka. Om det inte hjälpte skulle jag återkomma, annars skulle jag bara sluta ge om det blev bättre. Nu har vi precis slutat efter 7 dagars "behandling" och det har blivit bättre. Hur mycket ger du? Jag tycker du ska kontakta bvc och fråga vad du ska göra. Lycka till!

• Flippen

Tess76:
    Det var BVC som sa att jag skulle börja med laktulos, och då började jag med 2 ml både morgon och kväll, men om det inte gett verkan efter ett par dagar skulle jag öka till 2,5 ml. Tycker det är lite konstigt att det börjat verka alls.
    Jag ger henne Havregröt med äpple. Det borde väl inte vara förstoppande va?
    Jag får nog ringa bvc i alla fall. Tack för tipset i alla fall!!

• Tess76

Hm, jo man tycker ju att det ska bli lite skillnad efter ett par dagar iaf. Jag tror att äpple är förstoppande, men vet inte hur det är med gröten. Vi har samma gröt som ni. Jag har nu börjat blanda i lite olja i gröten och vällingen, får se om det hjälper att "glida genom tarmarna" bättre.

• BlueBlue

Ett par tre dagar borde det nog max ta innan det ger resultat. Annars kanske du ska öka till 5 ml. Jag gav Elin 5 ml från början, hon var då 8 veckor. Det kom igång samma dag.

• Flippen

BlueBlue:
    Gav du 5 ml per dag eller? Lillan får ju 2,5 ml morgon och kväll så det blir ju 5 ml om dagen. Enligt min bvc sköterska var 5 ml, dosen för en ettåring, så hon rådde mig inte att ta mer. Men jag vet inte om det skulle vara farligt...

• Amorella

Vår läkare sa 5 ml på en och samma gång, så vi gav på morgonen. Det tog nästan tre dagar innan det hade effekt. Då hade vi också varit tvungna att ge Mikrolax innan för hon var totalförstoppad och hade jätteont. Laktulos trycker ju på bra uppifrån och Mikrolax tar bort det hårda nerifrån.

Tänk oxå på att ge mycket vatten att dricka när du ger Laktulos och katrinplommonpuré! Poängen är ju att både Laktulos och fibrerna i purén binder vätska vilket gör bajset smidigare.

• BlueBlue

Jag bara följde vad vår BVC sköterska sa.....hoppas inte det var något fel!

• Flippen

BlueBlue:
    Det var säkert inget fel det din bvc sköterska sa.
    Jag ringde min bvc sköterska igår och hon sa också att jag då skulle öka till 5 ml varje morgon och kväll. Deras rekommendation är det som brukar räcka för att ge resultat, men gör det inte det så måste man ju ge mer. Fast man ska nog kolla med bvc innan man ökar dosen själv.

Tack för alla tips!!

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!!!!!!!!!

• Vilmas Mamma

En tesked messmör i vällingen & förstoppningen är fixad, jag lovar

Svar på tråden Hur lång tid kan det ta innan laktulos verkar?