• Anonym

Hur vanligt med skrapning efter Cytotec?

Vi fick missfall konstaterat förra veckan och vi skickades hem med Cytotec, starka värktabletter, tjocka bindor och madrasskydd. Vi förberedde på det värsta och jag tog två värktabletter innan jag påbörjade cytotecbehandlingen. Men det dröjde många timmar innan jag överhuvudtaget började blöda och smärtan var inte värre än vanlig mensvärk. Det kom lite klumpar på lördagen och sen fortsatte jag blöda som vid vanlig mens inkl vanlig mensvärk. På onsdag ska jag på återkontroll då de ska se om allt kommit ut eller om jag behöver skrapas.

Min fråga är dels hur vanligt det är att skrapas efter en cytotec-behandling och dels hur ni upplevt smärtan och blödningarna efter cytotec. Själv känner jag mig jätteförvirrad över att det inte gjort ondare eller att jag blött mer. Funderar mycket nu om det bara är "tur" eller om allt faktiskt inte är ute utan att det blir skrapning.

• Svar på tråden Hur vanligt med skrapning efter Cytotec?
  • Lill Fia

Vet inte exakt vad de tabletterna hette som jag fick, men upplevde samma sak. Blödde inte så himla mycket och hade inte så ont....tänkte att om det här är allt så är iallafall det fysiska inte så jobbigt. MEN-när jag kom på återkontroll 4 dagar senare så hade typ inget hänt och inget kommit ut så det blev skrapning. Efter detta blödde jag inte så mcyket heller och hade inte ont så för min del har det fysiska inte varit så jobbigt (värre med srogen och besvikelsen).

Lycka till

• Karolina A

Jag fick cytotec som jag skulle ta kl.8 kvällen innan jag skulle skrapas. De sa år mig att det kunde börja blöda lite mer, men att jag inte behövde oroa mig för det. Två timmar efter jag tagit tabletterna tilltog kraftig mensvärk som ökade hela tiden. På natten hade jag jätte ont och blödde rejält. Hade inte fått några starkare värktabletter, hade bara panodil hemma att ta, men panodil hjälpte inte det minsta. Kunde inte sova på hela natten för värken, låg och vände och vred mig i sängen och var på toaletten många ggr på grund av blödningarna, på tidig morgon kom en stor klump ut, läskigt.
    När jag kom in till sjukhuset på morgonen så behövde jag ej göra skrapning, de såg på VUL att allt kommit ut, jag var då i v10.
    Tyckte att de kunde varnat för att cytotec kunde sätta igång hela missfallet, samt skickat med lite starkare värktabletter.
    Kramar...

Svar på tråden Hur vanligt med skrapning efter Cytotec?